خانم ابتکار ماجرای رهاسازی فاضلاب در هورالعظیم چیست؟/ عکس

کشمکش های رسانه ای معصومه ابتکار با فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس بر سر موضوع آبگیری 63 در صدی تالاب هورالعظیم ماه هاست بی آنکه حاصلی در بر داشته باشد همچنان ادامه دارد. ادعای احیای تالاب هورالعظیم هر چند روز یک بار توسط معصومه ابتکار در یکی از رسانه ها به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم و برجسته ترین خدمت این دولت به مردم استان خوزستان عنوان می شود و ساعاتی بعد با واکنش تند نمایندگان و فعالان زیستی محیطی استان خوزستان مورد تکذیب و انتقاد قرار می گیرد. این تنش ها که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی میان نمایندگان استان خوزستان و ابتکار بالا گرفت به اعزام هیئتی متشکل از نمایندگان استان خوزستان و نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست یعنی سیدمحمد سادات ابراهیمی، مشاور پارلمانی سازمان حفاظت محیط زیست، مسعود باقرزاده کریمی، معاون امور تالاب‌های دفتر زیستگاه‌های این سازمان به دشت آزادگان انجامید. هیئتی که بنا بود ادعای آبگیری 63 در صدی این تالاب را مورد بررسی قرار داده و نتیجه را اعلام کنند. هرچند که نتیجه این بازدید به نقل از نمایندگان مجلس، تکذیب ادعای احیای هورالعظیم بود اما نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از بازدید خود از این تالاب منتشر نکردند تا رئیس سازمان متبوعشان همچنان در شبکه های داخلی و خارجی تلویزیونی و مطبوعات، احیای این تالاب را به رخ مخاطب کشیده و علاوه بر آن از همکاری شرکت نفت در این مهم نیز قدردانی به عمل آورد.

آخرین انتقادات تند نمایندگان استان خوزستان هم بر ادامه این فخرفروشی ها تاثیری نگذاشت و کار به جایی رسید که ابتکار با انتشار فیلم و تصاویری از هورالعظیم، بار دیگر کوشید احیای این تالاب را در کارنامه به ثبت برساند. تالابی که ادعای احیای آن مساویست با ادعای برطرف کردن منشاء داخلی ریزگردها.
  

 

اما فیلمی که چند روز پیش با توضیح "هورالعظیم؛ 25 آذر 95 / ورور آب از دریچه های حد فاصل حوضچه های دو و سه، جاده شط علی، پل 75 دهنه" توسط سازمان حفاظت محیط زیست انتشار یافت،  ظاهرا ورود آب را به هورالعظیم به نمایش نمی گذارد بلکه به گفته فعالان محیط زیست و نمایندگان مجلس، آنچه در این فیلم از دریچه ها خارج می شود معجونی است از فاضلاب و زهاب مزارع نیشکر شامل نمک، کودهای شیمیایی و املاح که به از بین رفتن زیستمندان این تالاب بخت برگشته انجامیده است.
 

 

ناصر عبیات، فعال محیط زیست دشت آزادگان درباره این فیلممی گوید: این نهایت ناجوانمردی است که گهگاه دریچه هایی که گندابی آلوده را به تالاب مرده هورالعظیم وارد می کنند، باز کرده و تصاویر آن را به گونه ای جلوه دهند که به نظر برسد آنچه از دریچه ها خارج می شود آب شیرین است.

وی ادامه می دهد: از مسئولان و رسانه ها درخواست می کنیم، با ارسال نمونه ای از آنچه از این دریچه ها خارج می شود به آزمایشگاه، نتیجه را در اختیار جامعه بگذارند شاید کسی به فریاد مردم مظلوم خوزستان برسد. مردمی که نه تنها شاهد مسموم شدن برخی قسمت های تالاب هورالعظیم و خشکیدن برخی نقاط دیگر آن که کانون اصلی ریزگردها به شمار می رود هستند، بلکه هر از گاهی با مطرح شدن ادعای دروغین احیای این تالاب در رسانه ها، نمک بر زخمشان پاشیده می شود.

جواد کاظم نسب الباجی، نماینده مردم اهواز نیز می گوید: تعجب می کنم از اینکه این خانم هرروز مدعی ارائه خدماتی به استان خوزستان می شوند در حالی که تا به حال هیچ کاری برای این استان انجام نداده اند.

وی ادامه می دهد:  قسمت هایی از تالاب که در اثر استخراج نفت توسط وزارت نفت خشک شده است، بسیار نرم است و این مناطق که کانون ریزگردها به شمار می روند آبگیری نشده اند. بخش هایی هم که ایشان مدعی آبگیری آن هستند با فاضلاب مزارع نیشکر که حاوی آلاینده هاست آبگیری شده است نه با آب شیرین. این مورد را نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست هم که در بازدیدی که از تالاب داشتیم تایید کردند اما خانم ابتکار همچنان دم از احیای این تالاب می زنند.

نماینده مردم اهواز یادآور می شود: سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها در احیای تالاب هورالعظیم و همچنین مهار ریزگردها عملکرد موفقیت آمیزی نداشته بلکه حتی در برابر پروژه هایی که آب استان خوزستان را به اصفهان منتقل می کنند ایستادگی نمی کند.

روز گذشته ابتکار در گفت و گو با رسانه ها گفت: در مورد گرد و غبار در خوزستان، مهمترین اقدام دولت یازدهم احیای تالاب هورالعظیم بود. تالاب هورالعظیم متأسفانه سال 92 با یکسری اقدامات نادرستی که یک شرکت نفتی انجام داده بود، کاملاً خشک شده بود، ولی الان با تدابیری که بوده، تقریباً حدود 63 درصد از تالاب هورالعظیم آب‌گیری شده است.