لزوم کاهش مرگ‌های قابل پیشگیری نوزادان و کودکان

صفیه شهریاری افشار - عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده ایران با اشاره به اینکه این انجمن از 21 سال قبل با هدف ترویج برنامه‌های سلامت محور برای مادران و کودکان، فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار داشت: رسالت ما بر ترویج سلامت باروری به ویژه در بین اقشار محروم و آسیب پذیر بنا شده است و این انجمن یکی از اعضای رسمی فدراسیون IPPF است که در زمینه سلامت باروری زنان و کودکان در دنیا فعالیت دارد.

وی با اشاره به اهداف توسعه پایدار که در سال 2015 مورد موافقت 193 کشور دنیا قرار گرفته و به آن پایبند شدند، گفت: اهداف توسعه پایدار توسط سازمان ملل تعریف شده و می‌بایست تا پایان سال 2030 به آن اهداف هفده گانه اصلی دست یافت.

شهریاری هدف سوم را که شامل زندگی سالم و پیشبرد سلامت برای همه افراد در تمامی سنین است را مورد اشاره قرار داد و افزود: برنامه‌های این انجمن براساس دستیابی به این هدف تعریف و تبیین شده است.

وی با اعلام اینکه می‌بایست تا پایان سال 2030 شاهد کاهش نرخ جهانی مرگ مادران به میزان کمتر از 70 مرگ به ازای هر 100 هزار تولد زنده باشیم، ادامه داد: تا پایان سال 2030 باید مرگ‌های قابل پیشگیری نوزادان و کودکان زیر 5 سال کاهش یابد.

شهریاری با ابراز خوشحالی از اینکه آمار فعلی ایران در مرگ و میر مادران و نوزادان از برنامه اهداف توسعه پایدار پایین تر است، افزود: در حال حاضر 19 مرگ مادران در هر 100 هزار تولد زنده را داریم. همچنین مرگ و میر کودکان زیر یک سال 13.6 به ازای هر 1000 تولد زنده و مرگ و میر کودکان زیر 5 سال نیز 15.8 به ازای هر 1000 تولد زنده است.

عضو هیئت موسس انجمن سلامت خانواده ایران به برنامه مقابله با بیماری‌های ایدز، سل، مالاریا اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، در حال حاضر 33 هزار و 227 مبتلا به اچ آی وی در کشور داریم که این آمار از سوی سازمان بهداشت جهانی، 75 هزار و 618 نفر مبتلا به اچ آی وی برای ایران اعلام شده است.

شهریاری در نشست خبری تشریح اهداف انجمن سلامت خانواده ایران گفت: با اعلام اینکه سهم مردان از ابتلا به اچ آی وی 64.5 درصد و زنان 35.5 درصد است، افزود: سهم انتقال ایدز از رفتارهای جنسی 40 درصد است که باید در این زمینه تا جایی که ممکن است اطلاع رسانی و آموزش دهیم.

به گفته وی، 21 درصد موارد انتقال ناشناخته اعلام شده که ممکن است رفتارهای جنسی هم در این 21 درصد دخیل باشد که ثبت نمی‌شود.