خط 7 مترو تا پایان امسال راه اندازی می شود

ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با حضور در برنامه گفتگوی 18:30 تصمیم های گرفته شده در مورد حل مشکل آلودگی هوای تهران رامسکن دانست وگفت: با تصمیم هایی که در شرایط اضطرار گرفته می شود نمی توان آلودگی هوای تهران و کلانشهرها را به شکل ساختاری و ریشه ای حل کرد.

او افزود: استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای شهروندان فرهنگ سازی شده و مردم امروز از ناوگان حمل و نقل ریلی با وجود کاستی های فراوان، استفاده می کنند و ما با توسعه  مناسب حمل و نقل ریلی می توانیم آلودگی هوای تهران را کاهش دهیم.

قناعتی گفت: با وجود اقدامات انجام شده در این حوزه هنوز هم در حمل و نقل ریلی به وضعیت مطلوب و اهداف مشخص شده نرسیدیم و علت آن هم محدودیت های مالی موجود و تامین نشدن بودجه های لازم از طرف دولت است.

او با اعلام اینکه خط 7 مترو تا پایان امسال راه اندازی می شود گفت: خط 6 مترو هم تا سال آینده به بهره برداری می رسد و با راه اندازی این دو خط نیاز به 1000 واگن داریم تا بتوانیم مسافران بیشتری را جابجا کنیم و اگر این تعداد واگن فراهم نشود بهره وری لازم را این خطوط برای خدمت رسانی به شهروندان نخواهند داشت.

قناعتی راهکار پیشنهادی برای حل مشکل آلودگی را وجود متولی واحد بیان کرد و افزود: بایستی یک نفر متولی حل مشکل آلودگی یا ترافیک شهر تهران شود و این یک نفر متولی هم باید پاسخو باشد.

او گفت: از هر کدام از دستگاه های متولی در مورد اقدامات انجام شده سوال می شود، هرکدام از برنامه ها و اقدامات انجام شده خودشان می گویند در صورتی که مشکل آلودگی همچنان پابرجاست؛ خودروسازان اعلام می کنند استانداردهای لازم را در تولید خودروهایشان رعایت می کنند، وزارت نفت خبر از توزیع بنزین یورو 4 در تهران می دهد، اما همچنانآلودگیوجود دارد.

او افزود: به ازای تولید شدن یک خودرو و ورود آن به شهر باید یک خودرو از چرخه خارج شود که متاسفانه این اتفاق نمی افتد. امروز شاهد اضافه شدن 1000 خودرو در روز به خیابان های شهر تهران هستیم و این به افزایش آلودگی در تهران دامن می زند؛ همچنین در خصوص نوسازی تاکسی های فرسوده که تعداشان 15 هزار تاکسی است و فقط 5 هزارتای آنها تا به امروز تبدیل شدند و 10 هزار تای باقیمانده هنوز تبدیل نشده اند و این طرح به کندی پیش می رود.

او گفت: در حال حاضر 2000 پیکان کاربراتوری در تهران داریم که اجازه ورود به طرح زوج و فرد را ندارند و میزان آلایندگی آنها بسسیار زیاد است، از طرفی هم برای داشتن هوای پاک خود این شهروندان بایستی همکاری لازم را با دستگاه ها انجام دهند و در کنار آن دولت هم حمایت های لازم را ارائه کند.

مریم نادری مدیر پایش و پیش بینی آلودگی هوا صدای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: با توجه به افزایش میزان آلودگی ها در شهر تهران امروز وارد شرایط ناسالم برای گروه های حساس شدیم و انتظار می رود این شرایط  تا روز سه شنبه ادامه پیدا کند.

او افزود: با توجه به ادامه داشتن روند تولید آلودگی و تردد خودروها، نمی توان جلوی این پدیده را گرفت لذا در جلسه روز گذشته کمیته اضطرار با وجود وضعیت سکون نسبی و عدم وزش باد تصمیم گرفت تا روز سه شنبه معادن شن و ماسه تعطیل شوند، فروش طرح ترافیک ممنوع  شود و همچنین گستردگی طرح ترافیک تا محدوده زوج و فرد هم اعمال می شود.

نادری گفت: تنها راهکار برای حل مشکل آلودگی هوای تهران توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است که در دراز مدت جواب می دهد و کمیته اضطرار برای تصمیم گیری در شرایط حساس و اضطرار و سپری شدن این روزها تشکیل می شود ومتاسفانهراهکاری قطعی برای حل آلودگی هوا نداریم.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ دیگر مهمان تلفنی برنامه گفت: با توجه به پیش بینی ها و ادامه دار بودن آلودگی هوا تا روز سه شنبه تصمیم بر این شد طرح ترافیک به محدوده طرح زوج و فرد افزایش پیدا کند یعنی کسانی که بخواهند در محدوده زوج و فرد هم تردد کنند بایستی دارای طرح ترافیک باشند و در صورت مشاهده خودروهای متخلف در این محدوده با آنها برخورد خواهد شد.

او افزود: همچنین زمان طرح ترافیک تا روز سه شنبه به دلیل ادامه دار بودن آلودگی هوا از ساعت 6 و نیم صبح تا ساعت 19 خواهد بود و بنابر این مصوبه از ورود خودروهایی که طرح ترافیک ندارند ممانعت به عمل خواهد آمد.

محمد رضا مهماندار عدم توسعه حمل و نقل عمومی به شکل مناسب در شهر تهران را مشکل اصلی این کلانشهر عنوان کرد و گفت: وقتی قرار بر این است که مردم از خودروهای شخصی برای تردد درون شهری استفاده نکنند باید جایگزین آن که وسایل نقله عمومی است برای آنها فراهم شود که متاسفانه انجام نشده است و شهروندان مجبوراند از خودروهایشان برای سفرهای درون شهری استفاده کنند.

او افزود: موضوع مهم اسقاط خودروها در ازاء واردات خودروهای وارداتی جدی گرفته نمی شود به طوریکه قرار بر این بود به ازاء هر خودروی وارداتی 5 خودرو اسقاط شود در صورتی که بسیاری از خودروهای اسقاط از شهرهای غیر از تهران هستند و این کار مشکل آلودگی هوای تهران را حل نمی کند.