با آداب صحیح غذا بخورید، بیمار نشوید

 سید علی مظفرپور درباره  آداب صحیح غذا خوردن اظهار داشت: امروزه بسیاری از افراد را مشاهده می‌کنیم که به انواعی از اختلالات گوارشی مبتلا هستند که این امر زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماریها است.

به گفته وی برای اصلاح سیستم گوارش، نخستین قدم رعایت شیوه صحیح غذا خوردن است؛ هرگز تا وقتی کاملاً گرسنه نشده‌اید, غذا نخورید, حتی اگر وقت صبحانه و ناهار و شام رسیده باشد.

این متخصص طب سنتی ایرانی ادامه داد: با افزایش سن، قوت هاضمه کم می‌شود لذا پس از سن جوانی، حجم غذا را کم کنید, نوشیدن آب و مایعات به همراه غذا، اشتباه است و در هضم غذا اختلال ایجاد می‌کند.

مظفرپور عنوان کرد:  افراد سعی کنند که نیم ساعت قبل از غذا تا 2 ساعت پس از آن، مایعات نخورند (در صورت عدم تحمل، آب را به مقدار کم، جرعه‌جرعه و به آرامی بنوشند تا با مقدار کمتر آب، تشنگی برطرف شود) حتما لقمه را کوچک بردارند, با لقمه بزرگ، فرایند جویدن کامل نخواهد شد.

وی اضافه کرد: افراد پس از اینکه لقمه را داخل دهان گذاشتند و مشغول جویدن شدند، قاشق را بر زمین بگذارند و تا لقمه بعدی صبر کنند.

این متخصص طب سنتی ایرانی تصریح کرد: بهترین زمان بلع لقمه غذا، زمانی است که آن را به طور کامل جویده و به مایع نسبتاً رقیقی تبدیل شده باشد و بلع آن آسان باشد.

مظفر‌پور یادآور شد: معده برای هضم غذا، شیره‌های گوارشی ترشح می‌کند که برای عملکرد بر روی غذا نیازمند فضا هستند؛ افراد نباید معده خود را انباشته از غذا کنند بلکه وقتی هنوز اشتها دارند، دست از غذا بکشند.