جایگاه جوانان در دولت و مجلس کجاست؟

هشتم خرداد ماه سال جاری زنگ آغاز به کار مجلس دهم به صدا درآمد و فرش‌های قرمزی در جای‌جای مجموعه بهارستان تعبیه شده بود تا منتخبان ملت و همچنین مسئولان ارشد نظام، وزرا و رؤسای قوا برای شرکت در مراسم افتتاحیه پارلمان از روی این فرش‌ها عبور کنند.

نمایندگان مردم دور جدید کاری مجلس را درحالی آغاز کردند که انتظار می‌رفت کمی‌ها و کاستی‌های دوره‌های قبل در برخی حوزه‌ها مانند جوانان برطرف شود و در این دوره شاهد فعالیت بیشتر و گسترده‌تر نمایندگان مردم در حوزه جوانان باشیم.

یکی از انتقاداتی که در دوره‌های گذشته مجلس در خصوص عملکرد نمایندگان مطرح بود عملکرد ضعیف نمایندگان در فراکسیون جوانان مجلس بود که این فراکسیون را بیشتر به یک فراکسیون نمادین و تشریفاتی بدل کرده بود و شاهد خروجی‌های مؤثر در حوزه جوانان نبودیم.

فراکسیون جوانان شرح کار مشخصی ندارد/ فراکسیون جوانان تنها زمان دادن رأی اعتماد به وزرا تشکیل جلسه می‌دهد

حسن نژاد نماینده سابق مجلس و عضو سابق فراکسیون جوانان در مورد ضعف عملکرد این فراکسیون در حوزه جوانان گفته بود: متأسفانه فراکسیون جوانان مجلس شرح کاری ندارد و تا کنون تنها در شرایطی که قرار بود وزیر ورزش و جوانان در آن فراکسیون حاضر شود تشکیل جلسه داده‌ایم و تنها در این جلسات پیرامون رأی اعتماد به وزرا صحبت شده است و در خصوص دغدغه‌ها و مشکلات اساسی جوانان تا کنون بحثی وجود نداشته است.

این صحبت‌های عضو سابق فراکسیون جوانان مجلس نشان می‌دهد خلأهای زیادی در حوزه جوانان وجود دارد و حتی می‌توان گفت خانه از پای بست ویران است، وقتی در مجلس فراکسیونی با نام جوانان وجود داشت، هیچ خروجی قابل قبولی از آنها شاهد نبودیم هم اکنون که در مجلس فراکسیون جوانانی تشکیل نشده است دیگر چه انتظاری می‌توان داشت که نمایندگان از انتظارات، خواسته‌ها و نیازهای جوانان در مجلس بگویند و دفاع کنند.

در رأی اعتماد به سلطانی فر وزیر جدید ورزش و جوانان، مطالبات جوانان در نظر گرفته شد؟

این نماینده سابق مجلس در حالی می‌گفت فراکسیون جوانان مجلس تنها در زمان دادن رأی اعتماد به وزیر ورزش و جوانان تشکیل جلسه می‌دهد که در زمان دادن رأی اعتماد به سلطانی فر وزیر جدید ورزش و جوانان مجلس فراکسیون جوانانی نداشت که بخواهد در مورد رأی اعتماد دادن یا ندادن به وزیر پیشنهادی بحث و تبادل نظری داشته باشد! و مشخص نیست تا چه حد مطالبات جوانان برای رأی اعتماد دادن به این وزیر جدید کابینه در نظر گرفته شد؟!

17 آبان، سید فرید موسوی: فراکسیون جوانان مجلس هفته آینده کار خود را اغاز می‌کند

این در حالی است که سید فرید موسوی نماینده مردم تهران در مجلس دهم در مصاحبه‌ای در تاریخ 17 آبان گفته بود فراکسیون جوانان مجلس به منظور بهبود وضعیت جوانان در مجلس و دولت هفته آینده کار خود را آغاز خواهد کرد. این فراکسیون به منظور هماهنگی میان سازمان‌های مختلف در حوزه جوانان راه اندازی شده است. 28سازمان در زمینه جوانان مشغول فعالیت هستند که این فراکسیون وظیفه هماهنگی و تدوین برنامه برای جوانان را بر عهده خواهد داشت.

امروز، 11 دی ماه، هنوز فراکسیون جوانان کار خود را آغاز نکرده است

اما با گذشت نزدیک به 2 ماه از این مصاحبه، هنوز خبری از آغاز به کار این فراکسیون وجود ندارد، یکی دیگر از نمایندگان مجلس در خصوص آخرین وضعیت تشکیل فراکسیون جوانان در مجلس دهم گفت: اسامی که درخواست تشکیل فراکسیون جوانان را داشتند تهیه و تحویل داده شد اما بعد از آنکه تعداد فراکسیون‌های مجلس خیلی زیاد شد علی الحساب دست نگه داشته شد تا برای مکان آنها تعیین تکلیف شود، که در آخر چون یکی دیگر از نمایندگان پیگیر این وضعیت بود، نمی‌دانم به چه نتیجه ‌ای رسید.

7 ماه از آغاز به کار مجلس دهم گذشت

به این ترتیب فراکسیونی که قرار بود مدافع حقوق جوانان در مجلس باشد هنوز در بلاتکلیفی است و پس از گذشت 7 ماه از آغاز به کار مجلس همان فراکسیون نمادین جوانان هم تشکیل نشده است تا بلندگوی صدای جوانان در مجلس باشند.

جایگاه جوانان در قوه مقننه و مجریه کجاست؟

با افزایش روند آسیب‌های اجتماعی در میان جوانان، افزایش آمار اعتیاد و افزایش بیکاری، بالارفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق در جامعه، خاک خوردن 11 ساله قانون تسهیل ازدواج جوانان و هزاران اما و اگر دیگر در حوزه جوانان که هر کدام به یک چالش اساسی برای جوانان تبدیل شده است، آیا نباید تشکیل این فراکسیون در اولویت کاری نمایندگان در مجلس دهم قرار می‌گرفت؟ آیا هنوز زمان آن نرسیده است که نمایندگان مجلس به عنوان ناظران عملکرد مسئولان از آنان مطالبه کنند که چرا هیچ اقدامی در حوزه جوانان انجام نمی‌شود؟ چرا با توجه به آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها آمار بیکاری جوانان هر روز بالاتر می‌رود؟

گویا نمایندگان مجلس نیز اولویت‌هایی مهم‌تر از رسیدگی به وضعیت جوانان داشته اند که هنوز این فراکسیون را هر چند کم و کاستی‌ها و نواقص زیادی داشت، تشکیل نداده‌اند.

به این ترتیب در حالی‌که در دولت یازدهم هنوز شورای عالی جوانان تشکیل نشده است و محمدرضا رستمی معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش از تشکیل این شورا در ماه‌های آخر عمر دولت یازدهم خبر می‌دهد، تشکیل نشدن فراکسیون جوانان پس از 7 ماه جای سؤال دارد که جوانان در نظام مقننه و مجریه چه جایگاهی دارند؟ آیا سهم جوانان تنها شعارهایی است که در زمان انتخابات‌ها داده می‌شود و آنها را به پای صندوق‌های رأی می آورد و پس از آن دیگر همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود.این مطالبه جوانان کشور است که نمایندگان آنها برای دفاع از حقوق جوانان میکروفن‌هایشان را روشن کنند.