تجویز ائمه برای شفا

امام صادق علیه السلام میفرماید: پیامبر صلی الله علیه و اله هر زمان کسل میشدند یا سر درد میگرفتند دستهای خود را باز کرده و سوره حمد و ناس و فلق میخواندند سپس به صورت خود میکشیدند.*

 در کتاب شریف مکارم الاخلاق همین روایت از امام رضا علیه السلام وارد شده به اضافه سوره مبارکه توحید راوی نقل می نماید که از امام باقر علیه السلام شنیدم فرمود : هر کس را سوره حمد و قل هو الله احد خوب نکند چیزی او را خوب نمیکند و هر بیماری را این دو سوره خوب میکند راوی گوید به من یاد داد علی بن موسی (امام رضا علیه السلام) این تعویذ را و فرمود : بیاموز ان را به برادرانت از مومنین برای هر دردی «اعیذ نفسی برب الأرض ورب السماء ، أعیذ نفسی بالذی لا یضر مع اسمه داء اعیذ نفسی بالذی لا یضر مع اسمه» 

مرحوم شیخ حر عاملی گفته است: از امام رضا علیه السلام نقل میفرماید که فرمود بگو برای همه بیماریها «یا منزل الشّفاء ومذهب الدّاء أنزل على وجعی الشّفاء فإنّک تعافى بإذن اللَّه» **
روایت داریم گروهی از انصار خدمت پیامبر (صلوات الله علیه و آله) رسیدند و گفتند: «یا رسول الله. إن لنا جارا اشتکى بطنه، أفتأذن لنا أن نداویه؟ قال: بماذا تداوونه؟ قالوا: یهودی ههنا یعالج من هذه العلة قال: بماذا؟ قالوا: بشق البطن فیستخرج منه شیئا، فکره ذلک رسول الله صلى الله علیه وآله. فعاودوه مرتین أو ثلاثا، فقال: افعلوا ما شئتم. فدعوا الیهودی فشق - بطنه و نزع منه رجرجا کثیر ثم غسل بطنه ثم خاطه وداواه فصح. وأخبر النبی صلى الله علیه وآله فقال: إن الذی خلق الأدواء جعل لها دواء، وإن خیر الدواء الحجامة و الفصاد و الحبة السوداء - یعنی الشونیز.» 

یعنی « ای رسول خدا، ما همسایه ای داریم که شکم درد دارد. آیا اجازه می دهید تا مداوایش کنیم؟ فرمودند: به چه چیزی او را درمان می کنید؟ گفتند: طبیبی یهودی هست که این بیماری را درمان می کند. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: با چه درمان می کند؟ گفتند: با پاره کردن شکم و چیزی از شکم بیرون می آورد. پیامبر(صلوات الله علیه و آله) کراهت داشتند از این کار. دو مرتبه آمدند و اصرار کردند که می خواهیم درمان کنیم. بار سوم پیامبر(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: هر کاری می خواهید بکنید. یهودی آمد و شکم را پاره کرد و موادی را خارج کرد و سپس شکم را شست و دوخت. سپس درمان کرد و خوب شد. به پیامبر(صلوات الله علیه و آله) خبر دادند. فرمودند: خداوندی که بیماری ها را خلق کرده، دارو و درمانی برای آن ها قرار داده است. ولی بهترین درمان، حجامت و فصد و سیاه دانه است.

*بحارالانوار، جلد 92
** هدایت الامه الی احکام الائمه، صفحه 233