آیا کمپ‌های ترک اعتیاد دانش‌آموزی راه اندازی می شود؟

 پرویز افشار در هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: با کمک خیرین و مردم تبریز معتادین متجاهر از سطح این کشور جمع‌آوری شده ضمن اینکه اقدامات خوبی هم در تهران، مشهد و اصفهان درباره جمع‌آوری مظاهر خیابانی صورت گرفته است. 

وی با بیان اینکه در 9 ماهه سال جاری مجموعه کشفیات مواد مخدر 538 تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشته است، افزود: سهم تریاک از مجموعه کشفیات 424 کیلو و 630 گرم بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 16 درصدی در این امر هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: در این مدت 85 کیلو و 92 گرم حشیش کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یعنی 9 ماهه ابتدایی سال گذشته رشد 20 درصدی را در این بخش شاهد هستیم.

افشار با بیان اینکه گروه هروئین هم شاهد رشد 26 درصدی کشف این ماده مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است، تصریح کرد: در 9 ماهه ابتدایی سال جاری 8 تن مرفین کشف شده که 48 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در 9 ماهه ابتدایی سال جاری 1398 کیلو شیشه کشف شده که 5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد هستیم. ضمن اینکه سوخته تریاک و گراس هم با کاهش 81 درصدی در میزان کشفیات مواجه است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سهم تریاک از مواد کشف شده 80 درصد، حشیش 16 درصد، هروئین 3 درصد،‌ مرفین 2 درصد و سایر مواد هم نیم درصد را به خود اختصاص داده است.

افشار با بیان اینکه هم اکنون با کاهش تولید شیشه و افزایش ناگهانی قیمت آن شاهد تغییر الگوی مصرف هستیم، گفت: هم اکنون الگوی مصرف به سمت ماری‌جوانا و ترکیبات آن مانند گُل و سرشاخه سوق پیدا کرده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، افزود: سهم نیروی انتظامی از میزان کشفیات سال جاری 89.8 درصد، وزارت اطلاعات 7 درصد، بسیج 3 درصد و سهم اندکی هم متعلق به گمرک و سازمان زندان‌ها است.

وی تصریح کرد: 15 درصد کاهش را در تعداد عملیات و درگیری نسبت به 9 ماهه سال گذشته شاهد هستیم ضمن اینکه 10 درصد هم کاهش را در باندهای متلاشی شده مواد مخدر نسبت به مدت مشابه سال قبل رخ داده است.

افشار در مورد انهدام کارگاه‌های شیشه در 9 ماهه سال جاری هم گفت: 25 درصد کاهش را در انهدام این کارگاه‌ها داشته‌ایم ضمن اینکه 5 درصد هم درباره تعداد قاچاقچیان کشته شده رشد داشته‌ایم. همچنین در این مدت 12 رشد را در توقیف خودروهای متعلق به قاچاقچیان مواد مخدر رشد داشته‌ایم اما 11 درصد هم کاهش در میزان کشفیات سلاح‌های این افراد را شاهد هستیم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد دستگیری معتادین در 9 ماهه سال جاری هم تصریح کرد: 293 هزار و 277 مورد دستگیری معتادین را در 9 ماهه سال جاری شاهد هستیم که این میزان 11 درصد رشد نسبت به 9 ماهه سال قبل را نشان می‌دهد که البته 190 هزار نفر از این تعداد قاچاقچیان عمده مواد مخدر هستند.

رشد ۳۰ درصدی ساماندهی معتادان متجاهر

وی با بیان اینکه در ساماندهی معتادین متجاهر شاهد رشد 30 درصدی در 9 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته هستیم،‌ گفت: در 9 ماهه ابتدایی امسال حدود 14 تا 15 هزار معتاد متجاهر در تهران ساماندهی شده‌اند.

افشار خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان مصرف هروئین در دنیا در حال افزایش است که تغییر مواد صنعتی از آمریکای شمالی، ایالات متحده آمریکا و کانادا به سمت هروئین باعث بروز نگرانی‌هایی شده است که در این زمینه نقش  عمده را قاچاقچیان مکزیکی برای بالا بردن سهم هروئین در مصرف مواد مخدر ایفا کرده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس گزارشات دستگاه‌های متولی  امر مبارزه با مواد مخدر در دنیا هزینه خرید مواد مخدر از تولید تا مصرف بیش از هزار برابر شده است به طوری که هم اکنون هر گرم کوکائین در کویت 330 دلار مبادله می‌شود.

وی تصریح کرد: کوکائین هم اکنون از بنادر آمریکای جنوبی در حال انتقال به بنادر اروپا مانند پرتغال و دیگر نقاط اروپاست که این امر هشدارآمیز است. 

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش سال گذشته 60 هزار نفر در استان قم تحت برنامه‌های آموزشی توانمندسازی والدین قرار گرفته‌اند، گفت: این طرح به 12 استان دیگر تسری پیدا کرده است که بخشی از این استان‌ها عبارت است از آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، قزوین، سیستان و بلوچستان، قم، هرمزگان، لرستان، کردستان و ... .

افشار اظهار داشت: هم اکنون بیش از 2 هزار نفر از معلمان و مشاوران آموزش‌های لازم را در طرح توانمندسازی دیده‌اند و در حال انتقال تجارب خود به والدین و دانش‌آموزان هستند ضمن اینکه این طرح توانمندسازی هم در سه استان دیگر آغاز شده که تا هفته آینده آموزش آنها نیز پایان می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه برنامه خانه و مدرسه بر اساس کار مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل برای پایه اول مدارس دولتی در استان‌های کشور انجام شده، گفت: این طرح نتایج خوبی را داشته است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: 1200 نفر از کارکنان صنعتی از طریق فضای مجازی آموزش‌های اعتیاد را دیده‌اند که این طرح ملی اقدام مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است. ضمن اینکه این اقدام بزرگ شاهکار جمهوری اسلامی ایران در امر پیشگیری از مواد مخدر است که در آینده اثرات و نتایج آن مشخص خواهد شد.

افشار در توضیح بیشتر این موضوع افزود: هم اکنون اجرای این طرح که مصوب ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در منطقه عسلویه آغاز و در حال تسری به دیگر نقاط است. ضمن اینکه بر اساس این طرح تمامی کارگاه‌های شغلی و صنعتی که بین 50 تا 500 نفر کارگر در آنجا مشغول کار هستند توسط خانه‌های بهداشت آن مناطق در حال آموزش می‌باشد. 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: سال جاری دومین خانه توانمندسازی کارگری در ایران جهت ترغیب آنها برای درمان اعتیاد راه‌اندازی شده است.

وی افزود: آموزش 1510 نفر از کارشناسان دستگاه‌های مختلف به عنوان کادر پیشگیری از اعتیاد و اقدامات اولیه مبارزه با آن در 9 ماهه سال جاری پایان پذیرفته ضمن اینکه بر اساس این طرح در مجموع بیش از 16 هزار نفر آموزش‌های لازم را از ابتدای آغاز این طرح تاکنون دیده‌اند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: سال گذشته از بین 3 هزار NGO فعال در امر مبارزه با مواد مخدر، 2271 سمن را حائز شرایط دیدیم که البته پس از بررسی‌های مجدد در چند ماه اخیر تعداد ‌آنها به 2365 عدد رسیده است.

افشار افزود: 679 مورد حمایت از طرح‌های کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای بهبود یافتگان در ستاد مبارزه با مواد مخدر در این 9 ماه به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه خیرین استان اصفهان قدم‌های خوبی در امر مبارزه با مواد مخدر و پرداخت هزینه‌های درمان آنها انجام داده‌اند، تصریح کرد: خیرین استان کرمان و همچنین روحانیون استان کردستان هم اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دادند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مورد آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد، گفت: بر اساس گزارش رسمی پزشکی قانونی در 8 ماهه اول سال 95 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش مرگ و میر ناشی از مسمومیت حاد را داشته‌ایم که این مورد نگران‌کننده است ضمن اینکه 10 درصد افزایش مرگ و میر داریم که نگران‌کننده است ضمن اینکه مرگ و میر ناشی از مسمومیت حاد بر اثر تزریق، مصرف بیش از حد مواد مخدر و حمل مواد در شکم بوده که افزایش پیدا کرده است.

افشار گفت: در حالی که حداکثر مرگ و میر بین‌المللی ناشی از مسمومیت‌های حاد در تعدادی از کشورها 30 درصد و در برخی از کشورها 10 درصد است این میزان در کشور ما 63 درصد است.

وی تصریح کرد: در 8 ماهه اخیر 1605 مرگ و میر ناشی از مسمومیت حاد مواد مخدر داشته‌ایم که از این میزان 153 نفر زن و مابقی هم مرد هستند. 

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: سهم اعتیاد زنان در معتادین مواد مخدر 10 درصد و سهم مرگ و میر آنها هم حدود 10 درصد است.

وی با اشاره به اظهارنظر معاندین جمهوری اسلامی در خصوص اعدام قاچاقچیان مواد مخدر و رها شدن خانواده‌های آنها و بلاتکلیفی سرپرستی این خانواده‌ها،‌ گفت: بر اساس مصوبات قانونی مسئولیت مستقیم از سوی برخی دستگاه‌ها نسبت به تحت پوشش قرار دادن سرپرستی زندگی این افراد از سوی سازمان بهزیستی،‌ کمیته امداد،‌ انجمن حمایت از زندانیان وجود دارد که آنها این خدمات را به افراد دارای حبس‌های طویل‌المدت و قاچاقچیان بزرگی که اعدام شده‌اند انجام می‌دهند.

افشار در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت نظارت بر مراکز درمانی ویژه معتادین تصریح کرد: نظارت بر مراکز درمانی امری ضروری و انکارناپذیر است و دستگاه‌های صادرکننده مجوز اختیار این نظارت را دارند. بر همین اساس قرار شده که از یکسری بازرسین خارج از مجموعه صادرکننده مجوز برای سرکشی و نظارت بر این مراکز درمانی استفاده شود که البته این اقدام با این شرط که تحت مدیریت کمیته‌های استانی و شهرستانی باشد، صورت گرفته است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: وزارت بهداشت چندی پیش با بسیج جامعه پزشکی تفاهم‌نامه‌ای را به منظور نظارت بر مراکز درمانی ویژه معتادین منعقد کرد که به دلیل ایجاد برخی حساسیت‌ها این موضوع فعلاً متوقف شده است که البته خود آنها باید در این زمینه پاسخگوی این موضوعات باشند.

عقیم سازی زنان کارتن خواب به صلاح کشور نیست

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارنظر مولاوردی معاون زنان ریاست جمهوری درباره عقیم‌سازی زنان کارتن خواب، گفت: نظرات شخصی در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد که البته هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد. همچنین  نمی‌توان آن افراد را از بازگو کردن نظراتشان منع کرد. اما از نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر طرح عقیم‌سازی زنان معتاد متجاهر و کارتن خواب آسیب‌های دیگری دارد ضمن اینکه از نظر شرعی، قانونی و اخلاقی هم به صلاح کشور نیست چرا که این افراد حق زندگی و زادوولد دارند که البته بخشی از قوانین داخلی و بین‌المللی هم در این خصوص صراحت دارد.

سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر، گفت: اظهارنظر این افراد برای خودشان معتبر است اما ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان مرجع تصمیم‌ساز مخالف اجرای این روند است.

افشار خاطرنشان کرد: معتادین متجاهر واقعی مشمول ماده 16 هستند که فقط یک نفر در بین گورخواب‌های نصیرآباد شهریار وجود داشت که آن هم به مرکز اخوان اعزام شد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص رسمی کردن کشت خشخاش در ایران، اظهار داشت: رسمی کردن کشت خشخاش در کشور موضوعیت ندارد البته قبل از انقلاب سهمیه‌ای را در کشت این ماده داشتیم که بعد از انقلاب به صورت اختیاری آن را لغو کردیم که بعدها تصمیم بر آن شد که به دلیل نیازهای کشورمان شقایق اولیفرا که در ترکیبات آن مرفین وجود دارد را کشت کنیم البته این گیاه به مانند خشخاش نیاز به تیغ زدن ندارد چرا که بعد از چیدن و ورود به کارخانه باید آسیاب شده و از ترکیبات آن استفاده کرد. 

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: کشت شقایق اولیفرا توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بحث‌های طولانی تصویب شد و این امر به نهادهای بین‌المللی به دلیل تأمین نیازمندی‌های کشورمان به این گیاه اعلام شد که آنها آغاز کشت این گیاه را در ایران نپذیرفتند اما ما به جهت تأمین نیازمندی‌های کشورمان این مطالبه این گیاه را رها نکردیم.

سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر، گفت: درباره خرید و فروش داروی کتامین در برخی نقاط تهران و دیگر شهرها، گفت: ما کتامین را جزو مواد مخدر نمی‌دانیم که البته کاربرد اصلی‌اش در اتاق عمل و بیهوشی است که متأسفانه در این زمینه انحراف و سوءمصرف وجود دارد اما بر اساس مطالعات میدانی ما سطح استفاده از داروی کتامین به بحران جدی نرسیده است که افزایش مکانیزم‌های کنترل مبادی ورودی و خروجی اتاق‌های عمل می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

افشار درباره احتمال راه‌اندازی کمپ‌های ترک اعتیاد دانش‌آموزی، گفت: هیچ برنامه یا مرکز بستری و سرپایی برای دانش‌آموزان معتاد نداریم چرا که تعداد آنها حداقلی است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در توضیح بیشتر این موضوع تصریح کرد: سازوکار موجود بین ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین ‌آموزش و پرورش، استفاده از راهکار غربالگری و مورد است چرا که در این طرح افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده شناسایی شده که تعداد قلیلی بوده‌اند.

سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: مراکز درمان اعتیاد دانش‌آموزی در کشور نداریم و بنا هم نداریم این مراکز ایجاد شود. البته یکسری مراجع تحت نام مرکز ترک اعتیاد نوجوانان زیر 17 سال در کشور داریم که خواست دانش‌آموزان نیست. 

وی درباره تعداد مراکز ماده 16،افزود: 17 یا 18 مرکز رسمی تحت نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر با عنوان مراکز ماده 16 در کشور داریم که 2 مرکز ماده 16 در استان‌های آذربایجان شرقی و گیلان توسط خیرین و شهرداری آنجا راه‌اندازی شده که ما برای هزینه‌های جاری آنها مبالغی را پرداخت نمی‌کنیم و تمامی هزینه‌های آن توسط آن خیرین و شهرداری تأمین می‌شود.

افشار گفت: 6 هزار نفر به صورت لحظه‌ای در مراکز ماده 16 تحت درمان هستند ضمن اینکه هر دوره درمان هم سه ماهه است و در طول سال حدود 24 هزار نفر تحت پوشش این مراکز قرار می‌گیرند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: در تهران ظرفیت مراکز 16 افزایش پیدا کرده است به طوری که هم اینک مرکز اخوان دارای ظرفیت 600 نفری و مرکز شفق هم در این زمینه پذیرش زیادی دارد ضمن اینکه مراکز خاورشهر و جاجرود هم توسط شهرداری ایجاد شده و به ما کمک می‌کند ضمن اینکه ظرفیت خالی مراکز 15 هم به کمک مراکز ماده 16 آمده است.

وی تصریح کرد: در تهران بین 5 تا 6 هزار ظرفیت برای ساماندهی معتادین متجاهر ایجاد شده است.

سخنگوی سازمان مبارزه با مواد مخدر در مورد اعزام برخی معتادین متجاهر به اردوگاه فشافویه افزود: این اردوگاه ویژه محکومین بزرگ مواد مخدر است اما وجود ظرفیت‌های خالی و سوله‌های مناسب موجب شده که بتوانیم با رعایت استانداردهای لازم تعدادی از معتادین متجاهر را در آنجا پذیرش کنیم که این پذیرش تحت نظارت ستاد مبارزه با مواد مخدر است ضمن اینکه این اردوگاه در اختیار سازمان زندان‌ها است.

افشار خاطرنشان کرد: 80 درصد کشفیات مواد مخدر دنیا با پایه تریاک و مرفین توسط ایران صورت گرفته است و اخیراً هم مکاتبات و مذاکراتی را با طرف‌های خارجی درباره در اختیار گرفتن سگ‌های موادیاب، امکانات و تجهیزات مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و تاکنون قطعات جدیدی برای به روزرسانی برخی دستگاه‌های به کار گرفته در امر مبارزه با مواد مخدر به کشور وارد شده است اما دستگاه جدیدی به صورت کامل وارد کشورمان نشده است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد متوسط سن اعتیاد در کشور، اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های علمی صورت گرفته متوسط سن اعتیاد در کشور ما کاهش پیدا نکرده و همچنان بین 22 و 24 سال است اما با توجه به تغییر الگوی مصرف و به ویژه مواد صنعتی ممکن است این مواد در سنین پایین‌تر استفاده شود.

وی گفت: 5 درصد از کل معتادین طبق آمار سال 1380 زن بوده‌اند که این میزان در سال 1390 به 8 تا 9 درصد رسیده است ضمن اینکه متأسفانه سال گذشته هم سهم زنان در مرگ و میر معتادان بالا رفته که موجب نگرانی در جامعه شده بود. 

افشار گفت: مجمع خیرینی که اخیراً در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران فعال شده‌اند کمک شایانی را در امر مبارزه با مواد مخدر به ستاد مبارزه با این مواد انجام داده‌اند که در این زمینه می‌توان به پرداخت بخشی از هزینه‌های درمان و پوشاک آنها اشاره کرد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد آخرین وضعیت طرح نصب دوربین در اطراف مدارس برای کنترل خرید و فروش مواد مخدر افزود: بحث رصد شعاع 500 متری مدارس و دانشگاه‌ها به مراکز نیروی انتظامی جهت ایمن‌سازی آن محیط از خرید و فروش مواد مخدر اعلام شده است اما آنها قائل به استفاده از طرح رابطین و مرتبطین مردمی برای شناسایی خرده‌فروشان مواد مخدر هستند ضمن اینکه در سال 95 این طرح معطوف به مدارس دولتی بوده و شامل مدارس غیردولتی نمی‌شود. همچنین ناجا معتقد است که استفاده از طرح رابطین و مرتبطین مردمی توانسته کمک شایانی را در این زمینه انجام دهد.