تاکید دنیا مالی بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی در منطقه 16

احمد دنیامالی با حضور در شهرداری منطقه ۱۶ ضمن ملاقات با مردم این منطقه دیداری با شورایاران و مسئولان شهرداری این منطقه داشت.

وی در جمع شورایاران پس از استماع گلایه های آنان گفت: آنچه که باید در نگاه اول مورد توجه قرار گیرد نگاه جامع به شاخصه های موجود در منطقه است، در این صورت ما در خواهیم یافت که برخی موارد نه تنها تهدیدی برای منطقه به شمار نمی آید بلکه فرصت هستند.

دنیامالی افزود: در منطقه ۱۶ برخی زیر ساخت ها و شاخصه های کیفیت زندگی حتی از مناطق شمالی تهران هم بهتر است نظیر تعداد بوستان ها اما این امر نباید نافی مشکلاتی باشد که اهالی این منطقه با ان دست به گریبان هستند.

وی در ادامه با اشاره به وجود اراضی ۱۷۰ هکتاری راه آهن در این منطقه گفت: در دهه ۷۰ بر اساس یک تصمیم مدیریتی مقرر شد عملیات باری از این محدوده خارج شود و حتی بخش کارخانجات که مربوط به تعمیرات واگن ها بود به کرج منتقل شد. در حال حاضر این سایت ظرفیت مناسبی است برای آنکه بخشی از آن به بافت شهری اضافه شود که البته در مناطق فرا دست هم تاثیرات خود را خواهد داشت و می توان گفت فرا منطقه ای است. ما اگر بتوانیم نیمی از این اراضی را به بافت شهری اضافه کنیم در تامین سرانه های خدماتی بسیار مفید به فایده خواهد بود البته تاکید ما بر این است بار گزاری مسکن در آن جا انجام مشود. در حال حاضر هم مسئولان راه آهن آمادگی چنین تعاملی را دارند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه با اشاره به مشکلات اهالی این منطقه گفت: یکی از مشکلات منطقه ۱۶ وجود بافت فرسوده ریز دانه است. در طی جلسات مشترکی که با مسئولان دولتی و روسای بانک ها داشتیم می توان گفت که یکی از مهمترین راهکارها فراهم آوردن تسهیلات ارزان برای مردم است. در حال حاضر نمودار های نوسازی بافت های فرسوده بر حسب صدور پروانه در ماه که تعدادشان بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ عدد است رضایت بخش نیست که عمده دلایل آن به عدم وجود تسهیلات ارزان قیمت بر می گردد. لذا باید هماهنگی ها در این بخش رد راستای فراهم آوردن این تسهیلات و اعطای وام های ارزان به مردم فراهم شود.

دنیامالی همچنین با اشاره به وجود پایانه جنوب به عنوان یکی دیگر از مشکلات این منطقه افزود: این پایانه می بایست از این محدوده خارج شود اما با توجه به اینکه هنوز مشکل پایانه شرق حل نشده نمی توان در اجرای این امر تسریع کرد. آزاد سازی این محل نیز کمک شایانی به منطقه خواهد کرد و این جا نیز تاکید ما بر عدم بار گزاری مسکونی خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اضافه کرد: امروز ساکنان این منطقه با مشکلاتی از قبیل وجود کارخانه روغن نباتی قو، چیت سازی و انبار سیلو مواجه اند، مکان هایی که روزگاری فرصتی برای اشتغال زایی بودند و امروز به واسطه تراکم جمعیتی یک تهدید به شمار می روند. با این حال با برخورد درست مدیریتی و استفاده درست از این ظرفیت ها می توان از این تهدید ها یک فرصت ساخت.

وی تصریح کرد : این امر در حوزه ترافیک نیز نمود دارد، امروز ترافیک این منطقه ناشی از تقاضای سفری است که از دیگر مناطق و یا حتی دیگر شهر ها بر این منطقه وارد می شود که از یک دیدگاه تهدیدی برای منطقه است که ترافیک را افزایش می دهد و از دیدگاه دیگر فرصتی برای جانان است در راستای اشتغال آنان لذا برقراری توازن میان این تهدید ها و فرست ها نیاز مند مدیریت صحیح است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا همچنین خاطر نشان ساخت: برخی گلایه ها که مطرح می شوند به حق هستند اما باید انتفاع عموم را در نظر بگیریم. شما ببینید در برخی محلات اصرار مردم بر ایجاد مدارس است و یا در برخی نقاط می خواهند مخازن زباله بگذارند اما افراد همجوار اظهار نارضایتی می کنند در این شرایط کار مدیریت شهری بسیار سخت است. لذا باید در این گونه موارد جنبه انتفاع عموم در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به بودجه محدود مدیریت شهری افزود: برخی از دوستان نسبت به بودجه منطقه اظهار نارضایتی دارند این در حالی است که بودجه شهرداری با ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال اداره می شود که بر مبنای برنامه پنج ساله در کل بودجه شهرداری بدون کمک دولت بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و با کمک دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان می باشد حال آنکه با این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در مقابل تعدد پروژه ها و نیز گرفتاریها و کمبود هایی که در شهر وجود دارد نیز مشکلات فراوان داریم. به این شرایط محدود بودن اختیارات مدیریت شهری را هم اضافه کنید.

دنیامالی افزود: این در شرایطی است که ما در برخی موارد از جمله تثبیت نهاد شورایاری ها در قانون مشکل داریم و این نهاد جوان هنوز جایگاه قانونی خود را نیافته است و این مشکل در برخی قوانین دیگر مربوط به مدیریت شهری دیده می شود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که ما یک مشکل هم با قانون گذاران داریم چرا که نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان می کنند نمایندگان شهرستان ها در مقابل لوایح مربوط به تهران مقاومت می کنند. این دیدگاه ناشی از آن است که نگاه به تهران تنها از جنبه امکانات آن است اما اگر تهران برخی از بهترین ها را در اختیار دارد بسیاری از بدترین ها را نیز در اختیار دارد نظیر ترافیک و آلودگی هوا و بافت فرسوده.

دنیامالی همچنین با اشاره به بودجه منطقه ۱۶، یاد آور شد: نرخ رشد سرانه منطقه ۱۰.۵ درصد نسبت به سایر مناطق بوده اما من هم اعتقاد دارم که بودجه منطقه کم است. با این وجود آنچه باید مد نظر مدیران شهرداری در منطقه قرار گیرد تلاش در جهت تخصیص بودجه است حتی اگر این بودجه کم باشد.

دنیا مالی همچنین بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی در این منطقه تاکید کرد و تخصیص ۲۴ دستگاه اتوبوس به این منطقه را به فال نیک گرفت.

رییس کمیسین عمران همچنین اظهار داشت : با تلاش های ما از فدراسیون قایقرانی توانسته ایم ۴۰ قایق کانوپولو با تجهیزات و ادوات را فراهم آوریم که ورزشی خانوادگی و مفرح است لذا اگر میدیران شهرداری این منطقه ظرفیت مناسبی در بوستان ها برای ورزش های آبی معرفی کنند می توانیم این رشته ورزشی مفرح را در این منطقه نیز ترویج کنیم.