محاسن باورنکردنی داروهای فشارخون

این مطالعه کشف کرد که مسدودکننده های کانال کلسیم که در حال حاضر برای درمان فشار خون استفاده می شود، می تواند در توقف حرکت سلول های سرطانی و حمله به بافت های اطراف موثر واقع شود.

محققان بیان کردند که شناسایی تاثیر داروهای ضد فشار خون بالا در درمان بالقوه حمله های سرطان سینه و سرطان پروستات، یک کشف بزرگ است.

یوهانا ایواسکا، استاد دانشگاه تورکو در فنلاند، می گوید: «درمان سلول های سرطانی، از اهداف این داروها نبوده و در نتیجه هیچ کس این احتمال را نمی داد که این داروها ممکن است در برابر انواع سرطان تهاجمی موثر واقع شود. یافته ها نشان داد که سلول های سرطانی به شدت پیشرفت کرده، پروتئینی به نام میوزین-۱۰ تولید می کنند که موجب تحریک سلول های سرطانی می شوند.»

گتیوم جکومت، محقق فوق دکترا در دانشگاه تورکو توضیح داد سرطان هایی که میوزین-۱۰ تولید می کنند، دارای تعداد زیادی سازه به نام filopodia، و یا سازه های انگشت مانند چسبنده، هستند که موجب گسترش سلول های سرطانی به محیط اطراف خود و به حرکت درآمدن آن ها می گردند.

وی می گوید: «تصور کنید یک عنکبوت کور را که در حال راه رفتن است. مسدود کننده های کانال کلسیم به طور خاص این انگشتان چسبنده را مورد هدف قرار می دهند و آنها را غیرفعال می کنند. در نتیجه در توقف حرکت سلول های سرطانی موثر هستند.»

به گفته محققان، این یافته ها نشان می دهد که آنها می توانند داروهای موثری علیه حمله سرطان باشند.