بلایی که فقر بر سر کودک دو ساله آورد

اهل یکی از روستاهای میناب استان هرمزگان است و با لهجه غلیظ جنوبی، بریده‌بریده برایم توضیح می‌دهد که چه بلایی سر بچه 22 ماهه‌اش آمده است. «پارسال تقریبا همین موقع‌ها بود که محمدحسام مریض شد. یه سرماخوردگی بود. همون اطراف روستای خودمون توی «توکهور» بردیمش پیش یه پزشک عمومی، تشخیص نداد چشه. آوردیمش میناب بیمارستان ابوالفضل. کلی خرج و مخارج رفت‌وآمدمون شد. خب، میدونی ما هم چیزی نداریم. پدرش کارگره. آخرشم بعد کلی دوندگی، یکی از روستاییا با ماشین شخصی خودش؛ ما رو برداشت برد بیمارستان نمازی شیراز. اونجا بردنش ‌آی‌سی‌یو، بعد از پنج روز که اومد بیرون، دیگه از 11 ماه پیش تا امروز، دستگاه اکسیژن ازش جدا نشده. دکترا گفتن به‌خاطر سوءتغذیه شدید، الان حالش اینجوری شده.»

 

کودک 22 ماهه با 7 کیلوگرم وزن

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه وقایع اتفاقیه در ادامه می نویسد: محمدحسام ابراهیمی، متولد یکم اسفند 1393 و ساکن روستای توکهور میناب در استان هرمزگان که تنفسش به‌دلیل سوءتغذیه شدید دچار مشکل شده است. اولین‌بار مرتضی عبدالله‌زاده، یکی از فعالان رسانه‌ای شهرستان لامرد، موضوع محمدحسام را با ما درمیان گذاشت. «خونواده‌اش وضعیت مالی خوبی ندارن. گویا بعد از اینکه محمدحسام مریض میشه دکترا به مادرش میگن از شیر خودت به بچه نده. اینام پول خرید شیرخشک نداشتن. از شیر یارانه‌ای به بچه دادن. الانم که دکترا میگن علت بدتر شدن مریضیش سوءتغذیه شدیدیه که تو این مدت داشته. باباش کارگر روزمزده که کارش کاشی‌کاری و بناییه و تو همون روستای توکهور میناب کار می‌کنه... الانم چند روز با کمک بچه‌های شبکه بهداشت لامرد، شیرازن دربه‌در این بیمارستان و اون بیمارستان چون دوباره حال بچه بد شده. این دفعه گفتن باید عمل بشه...»

 

عکس‌های این پسربچه گویای همه چیز هست. محمدحسام با یک سال و 10 ماه، فقط 7 کیلوگرم وزن دارد و یک کپسول اکسیژن چند کیلویی را همراه خودش به این‌سو و آن‌سو می‌کشد. مادرش می‌گوید کپسول اکسیژن یک لحظه از او جدا نمی‌شود.

 

یکی از اقوام پدری محمدحسام درباره روند بیماری او به ما می‌گوید، بیستم دی ۹۴ دچار سرماخوردگی می‌شود و آنها برای درمان او به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند. «حالش خوب نشد، به بیمارستان حضرت ابوالفضل (ع) میناب در هرمزگان مراجعه کردیم، چهار روزی بستری شد که هیچ‌گونه نتیجه‌ای نگرفتیم و با رضایت خانواده، مستقیم راهی بیمارستان کودکان گلشهر بندرعباس شدیم و پس از ۱۱ روز بستری، حالش خوب شده و با رضایت دکتر مرخص شد. بعد از یک روز دوباره حالش بد شد و بردیمش بیمارستان کودکان گلشهر بندرعباس. بعد از ۱۲روز، گفتن ما امکانات کامل نداریم و محمدحسام او به شیراز منتقل کنید.»

او ادامه می‌دهد: «پدرومادر محمدحسام مشکل مالی داشتن و نمیتونستن اونو به‌سرعت به شیراز منتقل کنن. یکی از اهالی روستا با ماشین شخصی خودش، محمدحسام رو با خانواده به شیراز رسوند و او بعد از یک روز بستری در بیمارستان شهید دستغیب با آمبولانس به بخش ‌آی‌سی‌یوی بیمارستان نمازی منتقل شد و بعد از پنج روز که از بخش آی‌سی‌یو بیرون اومد، وابسته به دستگاه اکسیژن شده بود. دکتر ش گفت باید دستگاه بفرستیم داخل ریه‌اش تا مشخص شه مشکلش چیه.»

 

به گفته او همان زمان دکتر تشخیص داد محمدحسام مشکل سوءتغذیه دارد و علت تشدید بیماری، سوء تغذیه شدید است... «بعد از دو هفته باید دوباره تحت نظر دکتر قرار می‌گرفت اما هم مشکل مالی و هم مشکل تأمین اکسیژن برای محمدحسام اجازه نداد، ما به‌سرعت روند درمان رو پیگیری کنیم. بعد از 6 ماه، یه میلیون قرض گرفتیم و محمدحسام رو به بیمارستان یزد بردیم. بیمارستان یزد به ما گفت که دستگاه تنفس برای بچه‌های دوساله نداریم و باید محمدحسام رو به شیراز ببرید. خیلی در وضعیت بد مالی بودیم و نتونستیم محمدحسام رو به شیراز ببریم.»

 

درخواست کمک دادیم، بهزیستی قبول نکرد

خانواده محمدحسام می‌گویند با وجود اینکه 11ماه قبل علت بیماری محمدحسام در اثر سوءتغذیه محرز شده بود اما بهزیستی از تحت پوشش قراردادن این خانواده خودداری کرده است: «چندبار درخواست دادیم اما بهزیستی موافقت نکرد. اونا که از همه جا ناامید شده بودن، بچه را نذر امامزاده سیدشوکور در لامرد کردن. فردای اون روز که رفتیم امامزاده، چند نفر از افراد منطقه و کارمندان شبکه بهداشت لامرد، متوجه مشکل مالی و سوءتغذیه محمدحسام شدن و بلیت اتوبوس تهیه کردن و با کمک مالی و تهیه دستگاه اکسیژن راهی شیراز شدیم. الان در مسافرخونه هستیم. آزمایش‌های محمدحسام انجام شده و قراره اگر دکتر بیاد و اونو ببینه، دستگاه، داخل ریه محمدحسام فرستاده شه. دیروز وقتی دستگاه تنفسی یک لحظه قطع شده بود، تمام انگشت‌های بچه سیاه شد و وضعیت بدی پیدا کرده بود.»

 

یکی از کارمندان شبکه بهداشت که همراه خانواده، محمدحسام را به شیراز آورده است، درباره شرایط او می‌گوید: «روزی که ما با این خونواده آشنا شدیم، بچه رو با کپسول اکسیژن آورده بودن یه امامزاده توی لامرد. انگار دیگه از همه جا ناامید شده بودن و محمدحسام را نذر امامزاده سیدشوکور لامرد کرده بودن. ما هم این وضعیت رو دیدیم، باهاشون حرف زدیم، فهمیدیم ماجرا چیه، روز بعد بچه رو آوردیم بیمارستان نمازی شیراز.» او ادامه می‌دهد: «روستایی که این بچه و خونواده‌اش توش زندگی می‌کنن، خیلی روستای محرومیه. مردم اونجا اکثرا کپرنشینن. خونه‌ای که پدرومادر محمدحسام به همراه این بچه توش زندگی می‌کنن، یه خونه نیمه‌کاره‌اس که نه برق و آب داره و نه سرویس بهداشتی و حمام. قسط وام ساخت خونه پرداخت نشده، خونه نیمه‌کاره رها شده و این خونواده همینجوری دارن زندگی می‌کنن.»

 

محمدحسام، سرگردان در اورژانس نمازی

حدود چهار روز است که به کمک دو، سه نفر از اعضای شبکه بهداشت لامرد در استان فارس، محمدحسام و پدر و مادرش از روستایی توکهور میناب به شیراز و بیمارستان نمازی آمده‌اند؛ چند روزی را در مسافرخانه مانده‌اند و حالا دو روز است که محمدحسام در بخش اورژانس بیمارستان نمازی شیراز، منتظر بستری شدن است. 

با کارمند شبکه بهداشت لامرد که کارهای انتقال محمدحسام به بیمارستان نمازی شیراز را انجام داده صحبت می‌کنیم، می‌گوید: «روز چهارشنبه با کپسول اکسیژن آوردیمش بیمارستان امام‌رضا(ع). از چهارشنبه تا شنبه، توی مسافرخونه بوده چون بهونه گرفتن، دفترچه‌اش مهر پزشک خانواده نداره و همه آزمایشاتش آزاد انجام شد.» او می‌گوید با اینکه آزمایشات از روز پنجشنبه آماده شده است اما تأخیر در انجام مراحل بستری این کودک، باعث شده کار پذیرش او در بیمارستان نمازی تا روز شنبه به‌طول بینجامد: «از شنبه صبح توی بخش اورژانس بیمارستان نمازی هستیم و تا الان (بعدازظهر یکشنبه) با وجود اینکه دکترش به‌صورت تلفنی، دستور سیتی‌اسکن از ریه بچه رو داده، هنوز کار سیتی‌اسکن انجام نشده و ما کماکان منتظریم ببینیم، بالاخره کی قراره این بچه رو از اورژانس ببرن بخش و کارهاش رو انجام بدن.»

 

محمدحسام درگیرودار کاغذبازی اداری

یکی از همراهان محمدحسام که از روز چهارشنبه، پیگیر روند درمان او بوده است، درباره عدم همکاری مراکز درمانی با وجود وضعیت نامساعد او، می‌گوید: «یک پیچ‌وخم‌های اداری‌ای داده‌اند به طرح تحول سلامت که عملا در خیلی از مواقع، بیمارانی از این‌دست را با مشکلات زیادی در پرداخت هزینه‌ها مواجه می‌کند.» «این بچه از میناب که به شیراز می‌آید، دفترچه همراه خودش نداشته؛ ما عجله داشتیم، بیمار را آوردیم شیراز و رفتیم بیمه سلامت و درخواست دفترچه المثنی دادیم که با هزار مشکل صادر شد. این دفترچه المثنی، مهر پزشک خانواده نداشت؛ اینجا که آمدیم به ما گفتن باید برگردین روستای توکهور و دوباره دفترچه توسط پزشک خانواده خانه بهداشت، مهر بخوره و بعد هزینه‌ها او با دفترچه محاسبه کنیم که ما دیدیم وقت تنگه به‌همین‌دلیل، به‌سختی و با 50 تومن، صد تومنی که همین کارمندای شبکه بهداشت که خودشون هم وضع مالی خوبی ندارن، جمع شدن و پرداخت کردن، حدود یک میلیون تومانی فراهم کردیم تا هزینه‌های آزمایشات محمدحسام تأمین بشه و به‌خاطر طی‌کردن این پروسه، وضعیتش بدتر از قبل نشه.» او عکس قبوضی را که برای انجام آزمایشات از سوی همراهان محمدحسام پرداخت شده است را برایمان ارسال می‌کند و می‌گوید: «دقیق توجه کنین که با وجود دفترچه، هزینه‌های اکو و ویزیت پزشک به همون بهانه مسخره که مهر پزشک خانواده نداره، به‌صورت آزاد حساب شده. درحالی‌که این مریض، اورژانسی اومده شیراز.»

 

او ادامه می‌دهد: «مشکل طرح تحول، اینه که شرایط بیمار را در نظر نمی‌گیره. اینکه پروسه بستری‌شدن مریضی با این شرایط، آن‌قدر طولانی بشه، منصفانه نیست. الان گفتن احتمالا باید محمدحسام عمل بشه ولی ما الان سه روزه که اینجاییم و دکتری ندیدیم. از روز چهارشنبه که به ما گفتن آزمایشات رو انجام بدین، ما کارها را انجام دادیم و پنجشنبه آزمایشات آماده بود. روز شنبه فقط به‌صورت تلفنی از رزیدنت، اطلاعات و رزومه مریض رو گرفته و گفته مثلا فلان کارها رو براش انجام بدید اما اینکه میگن طرح تحول، وضعیت بیماران را بهتر کرده، حداقل در این موارد ما میبینیم که اتفاقی نیفتاده. اینکه مریض رو بستری میکنن و بعد 10 درصد از هزینه‌ها کم میشه، درسته ولی اینکه چه مدت زمانی طول میکشه که مریض بستری بشه، چقدر زمان میبره تا در نوبت عمل قرار بگیره و اصلا چقدر باید در انتظار بشینه تا توسط پزشک ویزیت بشه، در نظر گرفته نمیشه.»

 

آخرین وضعیت محمدحسام از زبان همراهانش

به گفته همراهان محمدحسام، با گذشت دو روز از حضور او در بیمارستان نمازی شیراز، هنوز این کودک از اورژانس بیمارستان به بخش منتقل نشده است. از طرفی با وجود اینکه از صبح شنبه، دستور سیتی‌اسکن این کودک از سوی پزشک معالج، آن‌هم به‌صورت تلفنی صادر شده است اما تا عصر روز یکشنبه، 12دی‌، سیتی‌اسکن محمدحسام انجام نشد. همراهان او به «وقایع‌اتفاقیه» گفته‌اند، مسئول بیهوشی، فقط صبح‌ها در بیمارستان حضور دارد و با وجود اینکه صبح یکشنبه در بیمارستان حضور داشته به‌دلیل نبودن بیماربر و همکاری‌نکردن قسمت بیهوشی، کار سیتی‌اسکن محمدحسام به تعویق افتاده است. یکی از همراهان محمدحسام می‌گوید: «از صبح به بچه غذا ندادن که بره برای بیهوشیِ قبل از سیتی‌اسکن. همش گفتن یه ساعت دیگه انجام میشه. وقتی پزشک بیهوشی هماهنگ نشد، میخواستن خودسرانه با دارو بیهوشش کنن ولی بچه با این روش بیهوش نشد.»

 

خانواده محمدحسام نگران هستند روند بستری‌شدن و درمان او که تا پیش‌ازاین به‌دلیل مشکلات مالی به‌طول انجامیده است از این پس به‌دلیل اهمال بیمارستان در عمل به وظایفش به‌تعویق بیفتد. گفتنی است؛ پیگیری‌های «وقایع‌اتفاقیه» برای ارتباط با مدیریت بیمارستان نمازی شیراز تا لحظه تنظیم این خبر، بی‌نتیجه مانده است.