نداشتن ساختمان دلیل نمی شود کار محرومان را زمین بگذاریم

محمدباقر قالیباف، طی سخنانی در نشست صمیمی با دبیران شورایاری و مدیران محلات منطقه ۱۴۴ تهران تصریح کرد: تا پیش از این بعضی از موضوعات مهم و اساسی در شهر تهران وجود داشت که شاید باور نمی کردیم در دسترس ما باشد اما امروز آن کارهای نشدنی، اتفاق افتاده است. به عنوان نمونه اتوبان امام علی(ع) از جمله کارهایی بود که پیش از آغاز کار با هر کسی درباره آن مشورت می کردم، همه عنوان می کردند این باتلاقی است که اگر واردش شوید، معلوم نیست بتوانید از آن خارج شوید و هیچ کس توصیه نمی کرد که این کار را شروع کنیم.

وی با اشاره به اجرای پروژه هایی نظیر اصلاح اتوبان افسریه و امتداد آن به شهیدکلاهدوز، تملک و تعریض خیابان پیروزی و همچنین اتوبان آزادگان، ابراز داشت: طی ماه های پیش رو به دنبال آن هستیم که بتوانیم ادامه اتوبان آزادگان را از دولت آباد به گردنه تنباکویی و اتوبان شهید شوشتری متصل کنیم تا به این وسیله بار عظیمی از میدان بسیج برداشته شود.

شهردار تهران با اشاره به توسعه خطوط مترو در منطقه ۱۴، عنوان داشت: خط چهار مترو در شمال منطقه ۱۴ و در خیابان پیروزی به بهره برداری رسیده است. همچنین خط هفت مترو از اتوبان شهید محلاتی عبور می کند که در ماه های پیش رو تمامی طول این خط به صورت کامل با هشت ایستگاه به بهره برداری می رسد.

به گفته قالیباف به ازای هر کیلومتر ساخت خطوط مترو حدود ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه می شود که در کنار آن برای احداث ایستگاه های مترو نیز باید هزینه های جداگانه ای صورت گیرد.

تهران تنها شهری است که برای نوسازی بافت فرسوده تسهیلات می دهد

وی با اشاره به موضوع نوسازی بافت فرسوده ابراز داشت: تهران تنها شهری است که این تصمیم جدی برای ایجاد تسهیلات در نوسازی بافت فرسوده را گرفته است. این در شرایطی است که دولت کوچک ترین کمکی در این زمینه انجام نمی دهد؛ حتی براساس مصوبه مجلس دولت مکلف است ۵۰درصد تخفیفات صادر شده به منظور نوسازی بافت فرسوده را برای شهرداری ها تامین کند.

شهردار تهران گفت: ما در شهر تهران تخفیف صددرصدی برای عوارض نوسازی در بافت فرسوده در نظر گرفته ایم و در کنار آن جریمه های گذشته املاک واقع در بافت فرسوده نیز مورد بخشودگی قرار می گیرند؛ حتی انشعاب آب، برق، گاز و وام قرض الحسنه برای نوسازی واحد ها نیز تامین می شود.

قالیباف با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری به منظور کاهش فاصله جنوب و شمال شهر تهران تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه به عدالت و رسیدگی به محرومان تاکید داشته اند؛ ایشان حتی به مردم نیز تاکید داشته اند که به فکر محرومان و ضعفا هم باشید چرا که این انقلاب، انقلاب مستضعفان است و اگر غیر این عمل کنیم، به وظیفه خود عمل نکرده ایم.

وی تصریح کرد: گذشتگان همیشه گفته اند که ما می خواهیم فاصله شمال و جنوب را کم کنیم، اما تاریخ ثابت کرد که بر اساس کارنامه آنها فاصله شمال و جنوب بیشتر شد که کمتر نشد؛ این ادبیات شمال و جنوب در آغاز فعالیت ما در شهرداری تهران فرهنگ سازی شد تا شهرداری از یک سازمان خدماتی به نهاد اجتماعی تبدیل شود و حتما اگر فاصله بین شمال و جنوب کاهش پیدا نمی کند، حداقل این فاصله اضافه نشود؛ البته امروز خداوند بزرگ را شاکریم که این فاصله بین شمال و جنوب کاهش پیدا کرده است.

زیرساختهای اساسی شهر را از حوزه جنوب شهر آغاز کرده ایم

قالیباف گفت: در طول سال های گذشته همه چیز را در زیرساخت های اساسی شهر از حوزه جنوب شهر آغاز کردیم، به عنوان نمونه در ساخت مترو همیشه کار را از جنوب شهر شروع کردیم این در حالی است که بررسی گذشته نشان می دهد همیشه پروژه های شهری از مناطق برخوردار آغاز شده و بعد در جنوب شهر با کندی پیش می رفت، به نحوی که مردم شمال شهر سال ها از این امکان استفاده می کردند اما جنوب شهر بی بهره بود.

وی ادامه داد: امکان دارد بعضی بگویند در این دوره مدیریت شهری به جنوب شهر توجه نشد، ممکن است آن ها تازه از راه رسیده باشند و خیلی فرصت نکرده باشند که در جنوب شهر قدم بزنند تا ببینند چه خبر است. البته من نمی خواهم بگویم مشکلات جنوب شهر را حل کرده ایم اما به طور قطع می گوییم کاری نبوده است که اولویت آن را به جنوب شهر نداده باشیم.

شهردار تهران عنوان داشت: تا پیش از این مردم تنها توقع برخی کارهای خدماتی و نگهداشت را از شهرداری تهران داشتند؛ در این میان شهرداران نواحی باید در حوزه نگهداشت و نظافت و رسیدگی به مسایلی همچون آسفالت خیابان ها به صورت جدی توجه داشته باشند و اقدامات خود را به صورت ظریف و مینیاتوری برای نگهداشت مناسب شهر دنبال کنند.

وی با بیان اینکه اولویت شورایاری ها در حوزه محلات توجه به موضوعات اجتماعی، فرهنگی و تربیتی است، تاکید کرد: باید برنامه ها و خدمات خود را با رویکرد اجتماعی پیش ببریم، چرا که این رویکرد اجتماعی با باورهای انقلابی ما مانوس تر است. همانطور که در فرهنگ قرآنی توجه به خانواده، همسایه و محله تاکید شده است تا در حوزه های اجتماعی در همه امورات از حال یکدیگر با خبر باشیم.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز در این جلسه به جای شهرداران نواحی، نمایندگان مردم در شورایاری ها از مسائل محله خود سخن می گویند؛ ادامه این روند دقیقا آن چیزی است که جمهوری اسلامی را حفظ می کند و همان چیزی است که حضرت امام (ره) نیز بر آن تاکید داشته اند تا کاری که مردم می توانند انجام دهند، به دست خود آنها دنبال شود.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود سرانه پارکینگ در محلات جنوب شهر، عنوان داشت: در این زمینه یک مصوبه وجود دارد که افراد دارای کسری پارکینگ می توانند پارکینگ مورد نیاز ساختمان خود را حداکثر تا فاصله ۲۵۰ متری از محل سکونتشان تهیه کنند. همانطور که در حوزه کاربری ها در کنار کاربری اداری، تجاری و مسکونی، کاربری پارکینگ را هم به تصویب رسانده ایم؛ بدین معنی که افراد می توانند در محلات به جای ساخت و ساز مسکونی، پارکینگ بسازند و حتی هر پارکینگ می تواند یک سند مجزا داشته باشد.

شورایاری ها پلاکهای مناسب برای احداث پارکینگ را شناسایی کنند

وی افزود: حتی از نظر اقتصادی ساخت پارکینگ برای افراد به صرفه تر است، اما جای سوال است که در سال های گذشته چند پارکینگ در محلات ساخته شده است؟ در این زمینه شورایاری ها باید پلاک های مناسب برای احداث پارکینگ را شناسایی کرده و اطلاع رسانی لازم را در این زمینه انجام دهند تا صاحبان املاک انگیزه لازم برای ساخت پارکینگ را به دست بیاورند.

قالیباف ابراز داشت: ما در سیاست گذاری و مصوبات باید به درستی عمل کنیم و شورایاری ها در محلات نیز باید این را به درستی اجرایی کنند، چرا که الان در مرحله ای هستیم که باید به صورت مینیاتوری و کوچه به کوچه در شهر عمل کنیم؛ در این زمینه حتما دقت شورایاران بیشتر از ما است تا نیازهای محله را به دسترسی تعریف کنند.

شهردار تهران همچنین با اشاره به موضوع نصب پرچم در مقابل درب منازل شهری عنوان داشت: تمامی محلات منطقه ۱۴ می توانند شرایطی را فراهم کنند تا بتوانیم پرچم جمهوری اسلامی و پرچم های مذهبی را در اعیاد بزرگ ملی و مذهبی در مقابل درب منازل و ساختمان ها نصب کنیم؛ همانطور که در بسیاری از شهرهای دنیا نیز پرچم آن کشور در مناسب های ملی در مقابل تمامی ساختمان ها نصب می شود.

وی در پایان بر ضرورت توجه به امور محرومان و نیازمندان در محلات تاکید کرد و گفت: هیچ تردیدی وجود ندارد که مردم ما مهربان، با محبت و خیر هستند؛ در این میان با دارا بودن ساختار مدیریت محلات و شورایاری ها قادر هستیم درب تک تک خانه های این شهر را بزنیم و از اعتبار و آبروی خود استفاده کنیم تا از امکان مردم برای کمک به خانواده های نیازمند و محروم استفاده کنیم. 


قالیباف تاکید کرد: نداشتن ساختمان دلیل نمی شود کار محرومان را زمین بگذاریم بلکه می توانیم این اقدامات را در مسجد انجام دهیم.