آموزش سواد به صورت اجباری در زندان‌ها

روابط عمومی سازمان زندان ها، رئیس سازمان زندان ها در دیدار با امام جمعه ارومیه گفت: امروز قرآن و نماز به عنوان 22 رکن اساسی برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان ها است.

وی با تاکید بر نقش قرآن در اصلاح رفتار زندانیان گفت: بسیاری از زندانیان در ابتدای ورود به زندان ها نسبت به احکام دین آشنایی کمی دارند اما به برکت آموزش قرآن در زندان ها تحول عمیقی در افراد شکل گرفته است.آموزش سواد به صورت اجباری در زندان‌ها یکی دیگر از برنامه هایی است که برای زندانیان بی سواد اجرا می شود که البته این گروه آمار قابل توجهی در زندان ها دارند.

دکتر جهانگیر افزود: با تشکیل پرونده شخصیت برای زندانیان که یکی از برنامه های کاربردی در زمینه طراحی برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان هاست اطلاعات کاملی در ارتباط با شخصیت زندانیان و سوابق آموزشی و فرهنگی آنان بدست آورده ایم.

وی افزود: در همین راستا گزارش جامعی به مجلس ارائه دادیم که مورد استقبال آنان قرار گرفت. هر چند مسئولیت فردی نکته قابل تاملی است اما باید اذعان داشت بسیاری از کسانی که وارد زندان ها می شوند محصول ضعف عملکرد نهادهای تصمیم گیر و مسئول در حوزه های اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی است.

این مقام ارشد قضایی ادامه داد: زندانیان افراد آسیب‌دیده‌ای هستند که برای رفع آسیب آنان همه نهادها باید نقش خود را ایفا کنند چرا که قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

جهانگیر به برنامه کاهش جمعیت زندان ها اشاره کرد و گفت: این مساله در گرو عملکرد سه گروه عمده است. ضابطین به عنوان کسانی که در مرحله تشکیل جرم حضور دارند، قضات که باید حکم صادر کنند و در نهایت زندان که باید این افراد را نگهداری کنند این سه گروه را تشکیل می دهند.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: به محض ورود فرد مجرم به زندان، برنامه های اصلاحی و تربیتی برای وی آغاز می شود.آمارها نشان می دهد نماز و قرآن نقش قابل توجهی در تغییر رفتار فرد دارد.

جهانگیر اضافه کرد: نماز آغاز ارتباط خوب با خداست و این مساله موجب کاهش استرس و دور شدن فرد از فضای منفی و گرایش وی به سوی زندگی سالم است.سازمان زندان ها در دهه اخیر در امر اقامه نماز و آموزش قرآن پیشتاز بوده است.

وی گفت: روحانیون نقش بزرگی در برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان ها دارند که امیدواریم با ایجاد شرایط لازم، شاهد حضور بیشتر روحانیون در زندان ها برای آموزش احکام و معارف به زندانیان باشیم.

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش پایانی سخنان خود به برنامه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌ها اشاره کرد و گفت: هدف از حرفه‌آموزی ایجاد زمینه اشتغال برای زندانی پس از آزادی از زندان است تا با کسب درآمد حلال  از بازگشت مجدد وی به چرخه جرم جلوگیری شود.

وی گفت: زندانیانی که موفق به فراگیری یک حرفه تخصصی می‌شوند گواهینامه مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند که در آن هیچ اسمی از زندان وجود ندارد.

جهانگیر ابراز امیدواری کرد دیدگاه حضرت امام خمینی در زمینه برنامه های اصلاحی و تربیتی در زندان ها له طور کامل محقق شود.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی طی سخنانی ضمن تقدیر از حضور رئیس سازمان زندان ها در استان گفت: حضور شما مایه دلگرمی کارکنان و تزریق امید و انگیزه به زندانیان است. برنامه کاهش جمعیت زندان ها از جمله اقدامات ارزشمند در قوه قضاییه است که باید با قدرت پیگیری شود.

جهانگیر همچنین در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل زندان‌های آذربایجان غربی گفت: امروز از نظر قانون گذاری با تورم مجازات کیفری مواجه هستیم‌ و بازنگری در بخش مجازات کیفری به ویژه مجازات منجر به حبس یک ضرورت است.

وی گفت: فرآیند قانون‌گذاری در سال های گذشته حبس محور بوده و این در حالی است که میتوانستیم از مجازات های جایگزین حبس استفاده کنیم. امروز در محیطی زندگی می کنیم که زندگی افراد تحت تاثیر جریان های مختلف فکری، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که هر کدام از اینها سبک زندگی و سرنوشت ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی یکی از این جریان ها را جریان اقتصادی حاکم بر جامعه عنوان کرد و گفت: رشد سریع تکنولوژی های مختلف، سرعت و آثار جهانی شدن، تاثیر اقتصادهای جهانی بر معاش مردم از یک سو و بروز پدیده انواع قاچاق به عنوان اقتصاد ناسالم زمینه ناامنی برای کارآفرینان و سرمایه گزاران را در کشور ایجاد کرده است.

جهانگیر تصریح کرد: مبارزه با این جریانات برای سالم سازی و رونق اقتصاد اگر چه کاری سخت ولی ضروری می باشد.

مشاور رئیس دستگاه قضا با اشاره به پدیده مهاجرت به عنوان یکی دیگر از عوامل بروز جرم اشاره کرد و گفت: مهاجرت و حاشیه نشینی معلول توسعه نامتوازن در کشور است که متاسفانه از پدیده های دوران طاغوت است.

وی افزود: هر چند با پیروزی انقلاب توجه به مناطق محروم در دستور کار قرار گرفت اما با کارهایی که استکبار جهانی بویژه جنگ تحمیلی و ترور در کشور ایجاد کرد این وضعیت هنوز با آرمان های انقلاب فاصله دارد.

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه بیان کرد: اگر قصد اصلاح این چرخه های نامطلوب را داریم باید ساختارها را اصلاح کنیم. برای رفع مشکلات زندانیان و توسعه امنیت پایدار در جامعه به هم افزایی و همکاری تمام نهادها نیاز داریم.

جهانگیر در مراسم که با حضور مقامات ارشد قضایی، اجرایی و نظامی استان برگزار می‌شد گفت: نباید زندان به عنوان تنها ضمانت اجرای قانون باشد چرا که با زندانی شدن فرد خانواده وی دچار آسیب های عدیده می شود.

وی افزود: خانواده زندانی در معرض آسیب های مختلف قرار دارد که ما برای جلوگیری از توسعه چرخه جرم باید از آنها حمایت های لازم را بعمل آوریم. قضات باید توجه بیشتری به ظرفیت های موجود در قانون مجازات اسلامی داشته باشند تا از ورود افراد به زندان ها ولو برای یک روز کاسته شود.

جهانگیر با اشاره به آمار وضعیت زندانیان استان عنوان کرد: خوشبختانه مجموعه قضایی استان اقدامات خوبی در راستای تعیین تکلیف زندانیان و کاهش ورودی به زندان ها داشته است که جای تقدیر دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برخی آمارها در حوزه فعالیت های اصلاحی و تربیتی گفت: زندانبانی در نظام مقدس جمهوری اسلامی که مهمترین رویکرد آن کمک به انسان های آسیب دیده برای بازکشت به زندگی شرافتمندانه است کاری سخت و جهادی است.

رئیس سازمان زندان ها از سوادآموزی پنج هزار زندانی در سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر آن حدود 24000 زندانی طی سال گذشته در مقاطع مختلف به تحصیل پرداختند.

رئیس کل دادگستری استان نیز در این جلسه به ایراد سخنانی در خصوص وضعیت قضایی استان پرداخت.

شایان ذکر است در این مراسم آیت الله قریشی نماینده مردم ارومیه در مجلس خبرگان با بیان روایتی از پیامبر گرامی اسلام به ایراد سخنانی در خصوص تهذیب نفس و نیت الهی پرداخت.

امام جمعه ارومیه گفت: در کنار کاهش جمعیت زندانیان نباید از اقدامات اصلاحی و تربیتی غافل شد و باید این برنامه ها با جدیت پیگیری و اجرا شود.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی گفت: توجه به شخصیت زندانیان می تواند در ترغیب آنان برای بازگشت سالم به جامعه و زندگی شرافتمندانه نقش خوبی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پایان خواستار توجه بیشتر به موضوع اشتغال و حرفه آموزی زندانیان شد.