همه چیز درباره کلش آف کلنز

«کلش آف کلنز» یکی از جنجالی‌ترین بازی‌ها و محصولات دیجیتالی است که صنعتی جدید در عرصه بازی‌های رایانه‌ای شکل داد و در حال حاضر این بازی اعتیاد‌اور یکی از پرطرفدار‌ترین بازی‌های رایانه‌ای در میان جوانان و خانواده‌های ایرانی نیز محسوب می‌شود. 

آمار‌های اعلام شده در سال 94 نشان می‌دهد که این بازی به تنهایی در ایران پنج و نیم میلیون نفر بازیکن فعال دارد!

*تاریخچه ساخت«کلش آف کلنز»:

کلش آف کلنز (به فارسی برخورد قبایل، جنگ قبایل) یک بازی موبایلی است که توسط شرکت Supercell برای اولین بار در آگوست 2012 دیده شد. 

سازندگان این بازی ابتدا آن را برای سیستم‌عامل‌های آی او اس و آن هم در دو کشور کانادا و فنلاند عرضه کردند. نسخه اندروید نیز یک سال بعد در سپتامبر 2013  معرفی و در تاریخ اکتبر 2013 به طور رسمی در گوگل پلی به معرض دانلود قرار داده شد. مراحل اولیه ساخت بازی نزدیک به 8 ماه به طول انجامید‌ که به‌گفته Supercell(شرکت سازنده این بازی) پنج ماه پایانی به شدت خسته کننده و پیاپی بود.

*نام گذاری «کلش‌ آف کلنز»:

نام بازی Clash of Clans در ابتدا قرار بود Clan Wars باشد اما نام‌گذاری این بازی به یکی از مباحث داغ سازندگان بدل شد.

در واقع مراحل پایانی ساخت بازی در دست کار بود که مدیریت پروژه  از سرپرست‌های برنامه نویسان و نویسندگان بازی خواست تا نامی برای این بازی انتخاب کنند. از آنجایی که از همان ابتدا «جنگ قبایل» سر لوحه ساخت این بازی قرار گرفته بود، بدون مقدمه چند نفر از دست اندرکاران نام Clan Wars را پیشنهاد دادند. این نام تقریباً ثبت و تأیید شد تا این که فرصتی مجدد برای فکرکردن دوباره به مسئولین داده شد. به گفته وب سایت Supercell بعد از چند روز استراحت و  نوشیدن چند لیتر کافئین، جلسه دوم برای نام گذاری آغاز شد.

گروه بازی سازی کلش آف کلنز به این نتیجه رسیدند که نام Clan Wars و استفاده از War در عنوان یک بازی دیگر زیاد از حد کلیشه‌ای شده است. بنابراین ایده‌های جدید شروع به مطرح شدن شد. جالب  است بدانید یکی از اولین پیشنهادها همین نام کلش آف کلنز بود اما ابتدا این نام‌گذاری از دیدگاه گروه جالب نبود چرا که کلمه کلش در چنین بازی‌هایی شاید بر عکس کلمه wars باشد و به گفته خودشان  جدید باشد.

در واقع منظور آن‌ها این است که این کلمه ناشناخته است و باعث می‌شود تا کاربران از نام آن پرهیز کنند. اما بعد از بررسی‌های چندین روزه آن‌ها به نتیجه‌ای جدیدتر دست یافتند. ایده‌ای که باعث شد تا نام کلش آف کلنز به طور قطعی برای این بازی انتخاب شود. 

این گروه با این تصور که استفاده از یک نام نسبتا جدید در صورتی که ویژگی‌های خاص داشته باشد می‌تواند چه مقدار منحصر به فرد و تأثیرگذار باشد، این نام را برای این بازی انتخاب کردند. آقای Jonas مهندس ارشد بخش سرور بازی در این رابطه می‌گوید: ما می‌توانستیم پروژه یک عنوان خیلی ساده‌تر را ماه‌ها قبل خیلی سریع و راحت به اتمام برسانیم. اما ما نمی‌خواستیم که وقتی بازیکنان این بازی را تجربه می‌کنند با خود بگویند بسیار خب، این بازی هم که خسته کننده است. دیگر دنبال چه بازی بروم؟ بنابراین، ما پیش بینی‌های مختلف را اولویت کار قرار دادیم.

*روند بازی کلش آف کلنز:

همانطور که گفته شد کلش آف کلنز یک بازی چند نفره آنلاین در سبک استراتژیک است.

طی این بازی شما باید به یک Community یا یک اجتماع و به قول بازیکنان این بازی وارد یک Clan بشوید. بخش عمده این بازی مبارزات بین همین Clanها است. شما باید در نقش یکی از اعضای کلن خود، به دیگر اعضای گروه وفادار بوده و در سختی و جشن‌ها کنار آن‌ها باشید.

در بازی کلش آف کلنز مثل تمام بازی‌های استراتژیک شما نیاز به منابع اصلی دارید. این منابع به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند  اما برای خرید آن‌ها باید الماس و طلا (Gem and Gold) یا اکسیر (Elixir) یا Dark Elixir برای استفاده در ساخت ساختمان‌های دفاعی به دست بیاورید. برای به دست آوردن این موارد، یا باید ریسک کرده و با تمام قوا به قبیله‌های دشمن حمله کرده و از آن ها غنیمت بگیرید، یا اینکه خودتان اکانت (حساب کاربری) بازی خود را به طور مستقیم با خرید الماس شارژ کنید.

اما نکته مهم این است که در بازی کلش آف کلنز صلحی وجود نداشته و قانون نابود کنید تا نابود نشوید حکم‌فرما می‌باشد. شما برای ارتقای سطح خود باید به طور پیوسته به قبیله‌های نزدیک خودتان حمله کنید تا نه تنها از آن‌ها جم و طلا به دست بیاورید، بلکه آن‌ها را تضعیف کرده تا به خودتان حمله نشود.

در مجموع باید گفت که سبک استراتژیک بازی بسیار حرفه‌ای و نیاز به قوه استراتژی بازیکن دارد. شما باید در عین واحد نیروهای ارتش خود را تربیت کرده و از سوی دیگر نیروهای دفاعی دهکده خود را نیز آماده کنید. در این بازی باید هر لحظه منتظر حمله‌های خطرناک دیگران باشید بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان این بازی، بحث دفاعی نسبت به حمله در این بازی اولویت دارد.

* رد فیلترینگ کلش آف کلنز از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

طی سال‌های اخیر صحبت‌های بسیاری در رابطه با مشکلات اجتماعی ایجاد شده توسط «کلش آف کلنز»  مطرح شده بود، اولین جرقه‌های محدود شدن این بازی در ماه‌های اخیر و زمانی زده شد که روز هشتم آذر دسترسی کاربران ایرانی به این بازی قطع شد و البته در آن زمان تنها «کلش آف کلنز» نبود که با محدودیت مواجه شد، بلکه دسترسی دیگر بازی کمپانی سوپرسل یعنی کلش رویال نیز با اختلال روبه‌رو شد، به طوری که کاربران ایرانی بدون استفاده از فیلترشکن و نرم‌افزارهای تغییر آی پی، قادر به ورود به سرورهای بازی نبودند.

در همین زمان شایعاتی مبنی بر فیلتر شدن این بازی‌ها در ایران مطرح شده بود، با این وجود مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این عدم دسترسی را مربوط به اختلالات اینترنتی دانستند و موضوع فیلترینگ آن را رد کردند.

تا جایی که کریمی قدوسی اظهار کرد بر اساس پیگیری‌های انجام‌شده از کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و کافه‌بازار، مشکل پیش‌آمده به دلیل اختلال در اینترنت سراسری کشور است.

*تایید محدودیت از سوی دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه

اما هنوز مدت زیادی از رد فیلترینگ کلش آف کلنز از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نگذشته بود که در تاریخ 7 دی ماه خبری مبنی بر اعمال محدودیت بازی کلش آف کلنز از سوی خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه منتشر شد.

در آن زمان براساس اعلام برخی منابع مشخص شد این موضوع به درخواست سازمان تبلیغات‌اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه بررسی شده و با رأی قریب به اتفاق اعضا مورد پذیرش قرار گرفته بود.

*اظهارات کاربران کلش آف کلنز مبنی بر عدم محدودیت در انجام این بازی 

با وجود اعلام خبر اعمال محدودیت از سوی دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، انتظار می‌رفت تا انجام این بازی از این پس با محدودیت‌هایی همراه شود.

اما اخیرا کاربران این بازی مطلب دیگری را می‌گویند و در واقع از عدم فیلترینگ کلش آف کلنز خبر می‌دهند.

اگرچه کاربران این بازی بیان می‌کنند که طی چندهفته گذشته در انجام این بازی مشکلاتی وجود داشته و آن‌ها برای انجام این بازی ناچار به استفاده از فیلترشکن بودند، اما در حال حاضر بیان می‌کنند که مشکلات تاحدودی برطرف شده و اصطلاحا آنتنهای بازی کم و بیش در دسترس است.

به گفته افرادی که بازی می‌کنند نمی توانی اتک بزنی، نمی‌شود وار زد، فقط بازی باز میشود و مپ خودت را میبینی.

*صحبت آقای وزیر با رئیس جمهور

چندی پیش محمود واعظی، در اینستاگرام خطاب به کاربران خود نوشت: «اگرچه موضوع بازی کلش در کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تصمیم‌گیری شده بود ولی با توجه به قولی که داده بودم این موضوع و مطالب مطرح شده را در جلسه ای که با رئیس جمهور داشتم، مطرح کردم و امیدوارم به زودی مشکل حل شود».

اما واعظی پیش از این نیز وعده داده بود که اعتراض‌ها درباره فیلتر شدن این بازی را به اطلاع اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رسانده است این در حالی است که همانطور که گفته شد، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه پیش از این اعلام کرده بود که «اکثریت قریب به اتفاق» اعضای این کارگروه با فیلتر شدن بازی کلش آو کلنز موافقت کرده‌اند.

اما جهت پیگیری نزاع بین فیلترینگ و عدم فیلترینگ کلش‌اف کلنز تلاش‌هایی جهت برقراری ارتباط با دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه صورت گرفت که متاسفانه وی پاسخگو نبود.