موتورسیکلت ها با پلاک مخدوش نمی توانند دوربین ها را دور بزنند/ امکان شناسایی راکبان با نرم افزارهای پردازش تصویر

گروه اجتماعی- رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره الزام موتورسواران به دریافت طرح ترافیک در سال آینده اظهار کرد: طبق محاسبات صورت گرفته این طرح تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد.

 

وی با اشاره به تاکید شورای اسلامی شهر تهران به جایگزینی موتورسیکلت های کاربراتوری با الکترونیکی عنوان کرد: متاسفانه با این وجود هنوز مسئولان مرتبط این امر را پیگیری نکرده تا با راه اندازی تولید داخل یا کاهش تعرفه های گمرکی و اساسا تشویق این جایگزینی بتوانند گامی موثر در کاهش آلودگی هوا داشته باشند.

تفقی پور با بیان این که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا موتورسیکلت ها هستند، گفت: برای کارکرد بهتر موتور، مقداری روغن نیز به بنزین افزوده می شود، این امر آلایندگی موتورسیکلت ها را تا چنیدن و چند برابر خودروهای فرسوده افزایش می دهد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به تخلفاتی که موتورسواران برای فرار از اجرای شدن قانون با پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک های خود انجام می دهند، خاطرنشان کرد: کنترل آرم طرح ترافیک در حال حاضر با استفاده از دوربین های موجود در سطح شهر است. اما موتورسواران تصور نکنند با مخدوش کردن پلاک می توانند این ابزار کنترلی را دور بزنند.

وی با اشاره به این که با نرم افزارهای پردازش چهره به راحتی موتورسوار متخلف شناسایی می شود، عنوان کرد: البته این زحمت نیروی راهور است که به هر صورت باید تردد موتورسیکلت ها را نیز همانند خودروها قانونمند کند.

شهروندان از موتورسواران شاکی هستند

وی ادامه داد: معمولا موتورسواران برای کسب معاش از موتورسیکلت استفاه می کنند، عنوان کرد:  به همین دلیل تا کنون چشم پوشی های زیادی در مورد تخلفات آنها انجام شده اما شهروندان شکایت های زیادی را در مورد آنها ارایه داده اند.

تقی پور ادامه داد: این بی نظمی ها منجر به هرج و مرج در تردد شهری شده و بعضا خود راکبان نیز دچار آسیب های جدی می شوند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به هوشمندسازی تردد ها و تکمیل پوشش دوربین های موجود در سطح شهر، عنوان کرد: به دلیل محدودیت های مالی تاخیرهایی در تکمیل پوشش دوربین ها انجام شده اما با همین تعداد دوربین موجود در تلاشیم راه های فنی کنترل موتورسواران را اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر این که راه ابتدایی ما فرهنگ سازی و تلاش برای قانونمند شدن افراد است، اظهار کرد: با تکمیل روز به روز دوربین ها کنترل ها شدید تر می شود. در وهله اول تلاش ما راه حل های فرهنگی است و در این مقطع نیاز به اجرای راه های سختگیرانه نیست. اما همچنان که تاکید کردم امکان استفاده از راه های فنی پیشرفته با پردازش تصویر وجود دارد.

لیلی موسوی