شورای شهر به اعتراض فرمانداری پاسخ داد

اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و بیستمین جلسه شورا رسیدگی به اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه اصلاحیه نحوه صدور مجوز حفاری در شهر تهران در دستور کار قرار گرفت.


افزایش بهای ترمیم و بازسازی نوار حفاری معابر شهری عمده اعتراض فرمانداری به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران بوده است که بیشتر مربوط به عملیات اجرایی فاضلاب در شهر تهران است.


اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به اعتراض فرمانداری گفت: دو مشکل اساسی در نامه فرمانداری وجود دارد، نخست آنکه نامه در زمان مقرر ارسال نشده و هیأت رئیسه باید این نکته را تذکر دهند و دوم اینکه این نامه غیر عادی و بر خلاف رویه فرمانداری است و به نظر می‌رسد همان نامه شرکت آب و فاضلاب را عینا به شورا ارسال کرده‌اند.


وی در ادامه افزود: بسیاری از نکات این نامه اجرایی است که نیازی به پاسخ ندارد اما در بحث هزینه‌ها باید گفت که افزایش بهای قابل توجهی در این زمینه حتی در روش‌های سنتی صورت نگرفته است.


رئیس کمیته عمران شورا تصریح کرد: ما از 10 سال قبل به فاضلاب کمک کرده‌ایم و امروز نیز در منطقه 22 کمک شایانی به شرکت آب و فاضلاب داشته‌ایم ضمن اینکه از 10 سال قبل تا امروز افزایش بهایی در این زمینه صورت نگرفته است.

شاکری افزود: این در حالی است که شرکت آب و فاضلاب تنها برای جابجایی یک لوله‌های آب در مسیر پل گیشا از شهرداری یک میلیارد تومان بدون یک ریال تخفیف گرفته است حال آنکه شهرداری تخفیف‌های بسیاری در منطقه 22 برای شرکت آب و فاضلاب قائل شده است.
اقبال شاکری خاطرنشان ساخت: در این شرایط تاکید می‌کنیم که بهای محاسبه شده افزایش چندانی نداشته است و این در شرایطی است که استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حفاری می‌تواند حتی تا 60 درصد کاهش هزینه برای شرکت آب فاضلاب به همراه داشته باشد که تاکید ما بر اجرای روش‌های نوین است.


علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: در سال 86 بودجه کمک به شرکت آب و فاضلاب در ردیف‌های بودجه‌ای شهرداری 900 میلیون تومان بود و امروز این بودجه به 50 میلیارد تومان رسیده است.


وی ادامه داد: این در شرایطی است که ارزش واقعی حفاری از آب و فاضلاب گرفته نمی‌شود کما اینکه شرکت‌های گاز و مخابرات آن را می‌پردازند.


دبیر افزود: حق حفاری‌ها در شهر جز درآمد‌های پایدار شهری است و این در شرایطی است که سال آینده از درآمد‌های پایدار شهرداری به میزان 1600 میلیارد تومان کاسته خواهد شد.


دبیر خاطر نشان ساخت: نکته جالب این است که اعتراض فرمانداری به مصوبه 10 سال پیش است که سالهاست اجرایی شده و بعد از 10 سال این موضوع را بیان می‌کنند.


رئیس کمیسون برنامه و بودجه همچنین افزود: حق حفاری در بافت فرسوده صفر در نظر گرفته شده است تا اقدامات تاسیساتی با سرعت بیشتری انجام شود.


در ادامه نیز مهدی چمران گفت: ما بودجه حق انشعاب فاضلاب را از 900 میلیون تومان به 65 میلیارد تومان اضافه کردیم.
در نهایت پاسخ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا به اعتراض فرمانداری به رای گذاشته شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.