خراسان: در پي حمله ۲ قلاده سگ به يک کودک ۲.۵ ساله مشهدي، آزمايش هاي انجام شده از احتمال ابتلاي يکي از اين دو حيوان به بيماري هاري حکايت دارد و به همين دليل نيز به ۲۰ نفر از پرسنل درماني بيمارستاني که کودک مجروح در آن بستري بوده نيز واکسن ضدهاري تزريق شده است.

در ۲۶ مهرماه، کودک ۲.۵ ساله ای هنگامی که در محوطه یک مرغداری واقع در انتهای شهرک التیمور مشهد مشغول بازی بود به ناگهان مورد حمله ۲ قلاده سگ نگهبان مرغداری قرار گرفت و به شدت مجروح شد. والدین این کودک پس از سر و صدای کودکشان و پارس سگ ها با صحنه عجیب حمله این دو حیوان به کودکشان مواجه شدند و بلافاصله برای نجات وی دست به کار شدند تا این که کودک را از چنگال سگ ها نجات دادند.

این گزارش حاکی است: کودک مذکور که به شدت از ناحیه سر و گردن زخمی شده بود، به بیمارستان شهیدهاشمی نژاد منتقل شد و به دلیل نامساعد بودن حال وی پرسنل اورژانس بلافاصله برای نجات جان وی دست به کار شدند و توانستند با انجام چند باره عمل احیا جان کودک را نجات دهند. پس از این اقدام، کودک یاد شده به منظور انجام عمل جراحی به اتاق عمل انتقال داده شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و حال وی رو به بهبودی رفت.

پس از این حادثه، از آن جا که احتمال هاری سگ ها می رفت و امکان داشت این ۲ حیوان به افراد دیگری نیز آسیب برسانند، در اقدامی از سوی مرکز بهداشت یکی از سگ ها معدوم شد و سگ دیگر نیز از محل متواری شده بود. پس از کشته شدن این حیوان آزمایش هایی روی لاشه وی انجام گرفت و مشخص شد که سگ مورد اشاره مشکوک به بیماری هاری است.

به دلیل احتمال سرایت این بیماری به پرسنل بخش درمان بیمارستان، طی اقدامی ۲۰ تن از پرسنلی که به نحوی در درمان کودک ۲.۵ ساله دخیل بودند، فراخوانده شدند و از سوی مرکز بهداشت به آن ها واکسن ضدهاری تزریق شد.

در بین افرادی که واکسن به آن ها تزریق شده، پزشک، پرستار و امدادگران بخش اورژانس بیمارستان دیده می شوند، برخی از این افراد حتی در ساعات غیرکاری و در حالی که در مجلس عروسی و یا جای دیگر بودند در اقدامی فوری فراخوانده شده اند تا با توجه به خطرناک بودن بیماری هاری هر چه سریع تر اقدامات پیش گیرانه درباره آن ها انجام شود.

یک پزشک درباره خطرناک بودن نگهداري حيوانات اهلي مثل سگ و گربه در منازل هشدار داد و به شهروندان توصيه کرد اصلا در منزل سگ و گربه نگهداري نکنند چرا که اين حيوانات اگر چه اهلي به نظر مي رسند اما در طول زمان ممکن است تغيير وضعيت بدهند و هار شوند.