استفاده از سرخاب سفیداب در میان 14 ساله ها!

گروه اجتماعی- چند سالی است که میزان استفاده از انواع لوازم آرایشی در میان زنان و دختران جوان شیوع فراوانی یافته و تقریبا در کوچه و خیابان نمی توان کسی را یافت که حتی از یک قلم از این گونه مواد استفاده نکرده باشد.

به گزارش افکارنیوز، استفاده بی رویه لوازم آرایش در کشور آنچنان زیاد شده که متاسفانه بر اساس امارهای جدید، ایران گوی سبقت را از عربستان ربوده و مقام اول استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی را در خاورمیانه به خود اختصاص داده ،‌جایگاهی که تا پیش از این در اختیار زنان عربستانی بوده است.

برخلاف سایر آمار که قرارگیری در رتبه نخست موجب شعف و شادمانی است باید گفت رتبه نخست و یا حتی دوم در استفاده از لوازم آرایش جای تاسف و تعجب دارد زیرا این گونه لوازم که ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها به صورت قاچاق و تقلبی وارد کشور می شوند،‌تبدیل به جزء جدایی ناپذیر زندگی زنان و دختران ایرانی شده که بدون آن گویا اعتماد به نفس حضور در جامعه و ... را ندارند.

به گفته  شهریار مستوفی،مدیریت نظارت بر موادغذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا ودارو، مصرف روز افزون فرآورده های آرایشی و بهداشتی، این صنعت را به یکی از پرسودترین و جذابترین صنایع در دنیا تبدیل کرده به طوری که مصرف این مواد در کشورمان سالانه حدود ۱۲ درصد رشد داشته است.

سالانه بیش از ۱/۲میلیارد دلار از بازار ۲/۷میلیارد دلاری خاورمیانه به کشور ما اختصاص دارد.

این آمار نشان می دهند که استفاده از سرخاب و سفیداب برای کودکان و نوجوانان در خانواده ها عادی شده و دخترکان 14 ساله آن را جزئی از کارهای روزمره خود می دانند و جالب اینکه با نگاه به صورتهای رنگ شده می توان نتیجه گرفت این گروه سنی تبحر خاصی در استفاده از این لوازم دارند که نسل دهه 50 و 60 فاقد چنین توانایی هایی هستند.

این روزها یافتن و دیدن صورت های معصومانه در میان دختران کم سن و سال بسیار سخت شده و والدین نیز بدون توجه به تبعات استفاده از این مواد و ضرر و زیان هایی که م یتواند بر سلامت کودکان و نوجوانان بگذارد، اجازه استفاده از لوازم آرایش تقلبی و قاچاق را به فرزندان خود می دهند.

برای دختران دهه 50 و 60 و تعدادی از متولدین دهه 70 نیز استفاده از لوازم آرایشی در سنین پایین قبح اجتماعی داشت و خانواده ها ممانعت می کردند اما در چند سال گذشته کاهش توجه خانواده ها و کمرنگ شدن ارزش های اجتماعی و اخلاقی سبب شده تا آرایش کردن کردن دختران آن هم به شیوه های افراطی نزد افراد خانواده دیگر قبح اجتماعی و حرکت ناشایست تلقی نشود بنابراین با از بین رفتن این قبح اکنون شاهد گسترش تمایل استفاده از لوازم آرایش در میان دخترکان کم سن و سال هستیم.

متاسفانه خانواده ها،‌ مراکز آموزشی و حتی در جامعه به جنبه های مختلف شایستگی دختراه به ویژه در سنین نوجوانی کمتر توجه می شود بنابراین دختران کم سن و سال برای در مرکز توجه قرار گرفتن سعی می کنند با آرایش، پوشیدن لباسهای متفاوت و... مورد توجه، تایید و تحسین دیگران قرار گیرند.

برای پیشگیری از کمتر شدن سن استفاده از لوازم آرایش بهتر است هرچه سریعتر آموزش های لازم به والدین داده شود که در صورت مواجهه با استفاده فرزندان از لوازم آرایشی به آنها تذکر داده و با گوشزد کردن خطرات استفاده از این مواد که تقلبی و بی کیفیت هستند، راه و شیوه صحیح رفتار را نشان دهند، پس از خانواده، مدرسه، گروه همسالان، جو اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی به ویژه رسانه ملی باید با برنامه ریزی های مناسب و استفاده از نظرات کارشناسان راه و رسم صحیح زندگی رابه آینده سازان کشور آموزش دهد در غیر این صورت در چند سال آینده شاهد کاهش سن استفاده از لوازم آرایش در جامعه خواهیم بود و بعید نیست دختران 10-11 ساله نسبت به استفاده از سرخاب و سفیداب تمایل پیدا کنند که این یعنی فاجعه!


مهرنوش حیدری