به گزارش ایسنا، درحاليکه ۱۸ روز از اعزام نخستين کاروان زائران ايراني براي انجام مناسک حج ميگذرد، مجموع زائراني که از آغاز موسم تا پايان روز گذشته، سهشنبه سوم آبانماه به عربستان وارد شدند، به يک ميليون و ۱۳۸ هزار و ۸۷۲ نفر ميرسد كه ۷۱ هزار و ۵۰۰ نفر آنها ايراني هستند.

هرروز نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ زائر ایرانی در مسجد شجره محرم و راهی مکه‌ی مکرمه می‌شوند.

امروز، چهارشنبه چهارم آبان‌ماه ۱۳۹۰ هجری شمسی برابر با ۲۸ ذی‌القعده ۱۴۳۲ هجری قمری است و دمای هوا در مدینه‌ی منوره ۳۶ درجه گزارش شده است. با گشت و گذاری در اطراف مسجدالنبی زائرانی به چشم می‌خورند که جدیدا به جمع اضافه شده‌اند، زائرانی از کشورهای مصر، فلسطین، سودان، تونس، بورکینافاسو، مالی، مغرب، داغستان، روسیه و کاروان‌هایی از کشورهای اروپایی که در یک هفته‌ی گذشته به شهر پیامبر آمده‌اند.

نمازهای جماعت با شکوه هرچه تمام در پنج نوبت در مسجدالنبی(ص) و صحن‌های آن برپا می‌شود، به نظر می‌رسد امسال رفتار ماموران سعودی طبق گزارش‌های زائران و مقامات حج و زیارت، مناسب بوده و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

قبرستان بقیع نیز با وجود حضور زائران آرام است و جز چند روز اول که حتا خواندن زیارتنامه با عکس‌العمل نیروهای ارشادی سعودی همراه بود، این روزها دیگر آن حساسیت‌های زیادی نسبت به خواندن زیارتنامه و توقف در مقابل در ورودی آرامگاه وجود ندارد.

شگفتی موسم حج همیشه به حضور رنگارنگ زائران جهان اسلام در کنار یکدیگر بوده است که در این بین گاهی برخی رفتارهای عجیب آن‌ها سوال‌های مبهمی را نیز در ذهن ایجاد می‌کند، مثل وقت‌ نمازهای جماعت در مسجدالنبی(ص) که همواره تعدادی از زائران را می‌توان مشاهده کرد که در داخل مسجد و یا در صحن به استراحت می‌پردازند و با اندک غذایی که متشکل از چای و کیک است، شکم خود را سیر می‌کنند.

تصمیم گرفتم برای یافتن پاسخ به سوالاتی که در ذهن داشتم با تعدادی از این زائران صحبت کنم که چگونه به حج مشرف شده‌اند؟ آیا کاروان و برنامه‌ی سفر دارند؟ مکانی برای اسکان دارند و تغذیه و رفاهشان چگونه است؟

در این گفت‌وگوهای صمیمی به نکته‌ی جالبی دست یافتم، جمله‌ی مشترک تمام زائرانی که مسجد را به جای هتل برای استراحت انتخاب کرده‌اند و با غذای ساده روزگار خود را می‌گذارنند، این بود: «ما برای عبادت و خودسازی به حج آمده‌ایم، نه برای تن‌پروری.»

اين زائران كه از كشورهاي آفريقايي از جمله نيجريه و پاکستان و هند بودند، بر اين نکته تاکيد كردند که با کاروان از کشورشان به مدينه عازم شدهاند و از هتل و امکانات مناسب بهرهمند هستند؛ اما فرصت حضور در حج را غنيمتي ميدانند تا به تهذيب نفس بپردازند و در کنار حرمين شريفين روزهداري کنند و با شب زندهداري به عبادت و تزکيهي نفس بپردازند.