توضیح وزیر بهداشت درباره علت فوت آیت الله هاشمی

حسن هاشمی وزیر بهداشت عصر امروز در مراسم اولین همایش نان سالم در فرهنگسرای بهمن با اشاره به اینکه خودم در زمان کودکی نانوا بودم، اظهار داشت: پدرم با اینکه وضع مالی اش خوب بود مرا در ایام تابستان سرکار می گذاشت تا حرفه ای را یاد بگیریم و در همین راستا من مدتی در ایام کودکی در نانوایی مشغول به کار بودم.

 

 

وی بیان کرد: نانواها باید خمیر نان را ور بیاورند تا بسیاری از مشکلات گوارشی در مردم ایجاد نشود و همواره سعی در کاهش مصرف نمک در نان های تولیدی خود داشته باشند.
 
هاشمی ادامه داد: این شغل شریفی است و در آن آموزه های دینی و ملی احترام خاصی به آن در نظرگرفته شده است و به طور کلی نان از برکت خداوند است.
 
هاشمی ادامه داد: انقدر که در کار نانوا ها نظارت می کنیم در کار تولید گندم آرد و پخش سراسری آن نظارت زیادی صورت نمی گیرد.حذف سبوس از نان باعث ایجاد ضررهایی در مردم می شود و با این کار ما مردم را از بسیاری از ویتامین ها محروم کرده ایم.
 
وزیر بهداشت یادآور شد: نان از قدیم غذای اصلی مردم ایران بوده است به همین علت در فرهنگ مردم احترام دارد.مردم ایران 50 درصد کالری مورد نیازشان را از نان دریافت می کنند و فقرا نیز 60 درصد کالری مورد نیازشان را از نان دریافت می کنند.
 
وی تصریح کرد: دولت و مجلس باید مراقب کنند که آرد و گندم مناسب در اختیار مردم قرار دهند اما متاسفانه هر جا که دولت زیاد دخالت کرده است،کار خراب شده است. ر آن بخش نظارتی که مربوط به ما است سعی می شود با ساماندهی بهتری انجام بشود و شما نانوایان می توانید همکاران ما را در وزارت بهداست کمک و یاری رسانید.
 
وی عنوان کرد:وزارت بهداشت آمادگی دارد با همکاری صنف نانوایان و با در نظر گرفتن نظرات صنف برای حل مشکلات به خصوص بهبود وضعیت آرد وارد عمل شود و معتقدیم اگر بخشی از یارانه سنگینی که برای خودکفایی گندم هزینه شد برای ارتقای کیفیت آرد هزینه می شد. نان های با کیفیت تری به دست مردم می رسید.گاهی میلیاردها تومان در جایی هزینه می شود اما به علت ضعف برنامه ریزی مخاطراتی برای سلامت مردم ایجاد می شود و بیماری تولید می کنیم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: ایرانیان بی دلیل دچار مرگ ناگهانی می شوند و این مسئله درحالی است که می توان از این نوع مرگ ها پیشگیری کرد.
 
هاشمی اذعان داشت: آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی 16 سال قبل آنژیوپلاستی قلب کرده بود و 3 تا پلاک درعروق قلبی داشت، ایشان همچنین از 20 سال اخیر به خاطر بیماری دیابت انسولین مصرف می کردند.
 
وی ادامه داد: 70 درصد از مرگ ها ناگهانی است که علت اصلی آن بیماری های قلبی و فشار خون است که هردو قابل پیشگیری هستند.
 
وی یادآور شد: اگر نانواها بتوانند یک سوم نمک نان ها را کم کنند، جلوی بسیاری از بیماری ها گرفته می شود و حدود 25 هزار مورد از مرگ های سالانه در ایران کم می شود.
 
هاشمی با تاکید بر لزوم استفاده ازسبوس در نان گفت: برخی مردم به اشتباه تصور می کنند نان سفید بهتر است در حالی که نان تیره که سبوس دارد ارزش غذایی خیلی بیشتری دارد و باید گرانتر باشد.مردم باید بدانند که نمک و شکر تیره نیز بسیار کم ضررتر ازنمک و شکر سفید است زیرا با استفاده از مواد سفید می شوند.