پلاسکو فروریخت؛ خطر آتش سوزی در قلب تجاری کشور را دریابید/ هشدار در مورد نادیده گرفتن هشدارها در پایتخت

گروه اجتماعی- حدود ساعت هشت امروز زنگ هشدار آتش نشان ها خبر از آتش سوزی در ساختمانی داد با نام پلاسکو که اولین تجربه ایرانی ها از مراکز خرید مدرن را به وجود آورد. این ساختمان که در ضلع شرفی چهار راه استانبول واقع شده شامل 590 مرکز تجاری می شود و بارها سازمان آتش نشانی در مورد ایمنی این ساختمان تذکر داده بود.

 

به گزارش افکارنیوز، تذکرهایی که نادیده انگاشتن آن منجر به زیر آوار ماندن 30 آتش نشان و از بین رفتن حداقل 590 کسب و کار و تبعات اجتماعی و اقتصادی شد که نمود آن را در روزها و ماه های آتی شاهد هستیم.

 

اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با افکار نیوز با تاکید بر این که کسبه باید تذکرهای آتش نشانی را جدی بگیرند، اظهار کرد: این خطر بیخ گوش تمام ساختمان های پر تراکم تجاری است. این ساختمان ها باید ایمنی را به عنوان محوری اصلی در موارد شغلی خود جدی بگیرند.

وی به سه سازمان یعنی سازمان مدیریت بحران، سازمان آتش نشانی و سازمان بازرسی وزارت کار به عنوان سازمان های بررسی کننده و تذکر دهنده به واحدهای تجاری در مورد ایمنی شان اشاره و عنوان می کند: کسبه به تذکرها توجه نمی کنند اما مکانیزم های اعمال قانون وجود دارد.

اما متاسفانه تا کنون نه تذکرها جدی گرفته شده و نه قانونی با پیگیری مسئولان اعمال شده تا در پی آن شاهد به خطر افتادن جان شهروندان نباشیم.

شاکری دلیل بی توجهی به تذکرها را توسط واحدهای تجاری این امر می داند که کسبه می خواهند نهایت استفاده را از محل کسبشان ببرند و رسیدگی به هشدار ها را مدام به تعویق می اندازند.

این به تعویق انداختن ها در نهایت صبح امروز منجر به از بین رفتن تمام کسب و کار 590 واحد تجاری شد در حالی که به گفته آتش نشانی برخی از کسبه به دلیل وجود اسناد و مدارک در مغازه هایشان حاضر به ترک سریع ساختمان نبودند.

بدون شک در وضعیت اقتصادی حال حاضر می توان به کسبه برای بروز چنین رفتاری حق داد اما اعتنا به هشدارها می توانست آنها را هرگز در وضعیت نگران کننده و تاسف بار فعلی قرار ندهد.

از سوی دیگر مسئولان نیز در پی هشدارهایی که داشته اند مکانیزم های اعمال قانون را برای رفع نگرانی های ایمنی به کار نبرده اند.

شاکری به افکارنیوز دلیل این امر را این می داند که رفع نقایص ایمنی مراکز تجاری معممولا زمان بر است و در این مدت قطعا تعداد زیادی از کارگران در مورد معاششان به سختی می افتند. این امر ضمن این که موج رسانه ای منفی را رقم می زند، مسئولان را در دوگانگی اعمال قانون و اجرای ابلاغیه تعطیلی مراکز تجاری تا زمان رفع نقص یا ارایه فرصت به این واحدها برای رفع نقایص ایمنی توسط خودشانف نگاه می دارد.

با نگاهی به سطح شهر تهران می توان دید یکی دیگر از مراکز بسیار مهم اقتصادی برای پایتخت و حتی کشور که روزانه با ترددهای بی شماری مواجه است بازار بزرگ تهران است که بارها و بارها در مورد خطرناک بودن و پوسیده بودن سیم کشی های آن تذکر داده شده اما این هشدار نیز همانند توپی بین وظایف اداره برق، شهرداری تهران که سیم کشی برخی از جداره ها را در حد بودجه و توان خود بازسازی کرده اما همچنان با اداره برق به دلیل کسری بودجه این اداره به توافقی نرسیده و البته مالکان می چرخد.

عابد ملکی شهردار منطقه 12 تهران چندی پیش در گفت و گو با افکار نیوز ضمن تایید این موضوع عنوان می کند: به سرانجام رساندن وضعیت سیم کشی های بازار نیازمند تامین بودجه توسط اداره برق است با این وجود در هر بخشی که شهرداری تهران ساماندهی جداره ها را انجام می دهد با همکاری اداره برق و حتی با تامین بخشی از هزینه ها توسط شهرداری، ساماندهی سیم کشی و برق در آن بخش انجام می شود.

در این میان نباید نقش مردم را در تامین ایمنی خودشان از یاد برد. نادیده انگاشتن تذکرها و انتظار برای رفع خطر از بیخ گوش مراکز تجاری توسط سازمان های و دستگاه های دولتی و عمومی نه منطقی است و نه شدنی زیرا چالش بودجه ای همواره وجود داشته و دارد.

ملکی با تایید این موضوع عنوان می کند: نباید از یاد برد ساماندهی مشکلات بازار بزرگ تهران از جمله سیم کشی های پوسیده و خطرناک جز با حضور بازاریان و کسبه محقق نمی شود.همچنین انجمن های اسلامی بازار  اتحادیه اصناف نیز می تواند اثرگذار باشند.

 

این موضوعی است که رییس کمیته عمران شورای شهر تهران  نیز بر آن تاکید کرده و خاطرنشان می کند: قطعا در کنار سازمان های تذکر دهنده همانند بازرسی وزارت کار، سازمان مدیریت بحران و آتش نشانی کسبه و اتحادیه ها و اصناف نیز باید نقش خود را ایفا کرده و ضمن توجه به هشدارها، در مراکز پر ترددی همانند بازار بزرگ تهران با سیم کسی های پوسیده ای که دارد پای کار بیایند تا شاهد فجایعی همانند آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو نباشیم.

شاکری ریزش  و آتش سوزی پلاسکو را هشداری برای تمام تهران از مردم تا مسئولان می داند که هشدارها را جدی بگیرند.

حال این هشدار می تواند تامین ایمنی مراکز پر تردد تجاری باشد از جمله بازار بزرگ تهران یا خشکسالی، فرونشست یا زلزله.بدون شک اگر در موقع مناسب هر شخص در محدوده اختیارات و ظایف خود به امید دیگری نباشد شاهد بروز فجایعی نخواهیم بود که ناشی از توجه به سود آنی و لحظه ای و بیانگر تفکری کوتاه مدت در اداره امور خودمان و جامعه مان است.

لیلا موسوی نسب