به گزارش فارس،رضا پیلپایه عصر امروز در نشست تخصصی راهداری زمستانی در تبریز اظهار داشت: در بحث جذب سرمایههای بخش خصوصی تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته اما این روند باید در کنار فراهم کردن شرایط برای حضور بخش خصوصی با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود تا حجم بیشتری از منابع غیردولتی وارد چرخه فعالیتهای عمرانی شود.

وی با بیان اینکه عوارض جاده‌ای در جاده‌های تبریز بسیار پایین است و این مسئله انگیزه سرمایه‌گذار را پایین می‌آورد، اظهار داشت: در نظر داریم برای سال آینده عوارض جاده‌ای را افزایش دهیم تا بازگشت بخشی از سرمایه در زمان کوتاه‌تری انجام شده و بخش خصوصی با اطمینان و انگیزه بالاتری در این عرصه سرمایه‌گذاری کند.

پیل پایه ادامه داد: آنچه بخش خصوصی را ترغیب و تشویق به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله حوزه راهسازی می‌کند امنیت سرمایه‌گذاری است که باید تلاش کنیم در این زمینه اعتماد و اطمینان لازم را ایجاد کنیم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت ارتقای ایمنی در جاده ها گفت: با توجه به افزایش بی‌رویه تولید خودرو که طی پنج سال گذشته تاکنون رشدی پنج برابری داشته در مقابل رشد و توسعه کم‌تر از حدود یک برابری راه‌ها باید تلاش کنیم تا شرایطی ایجاد شود که از بروز حوادثناگوار جاده ای که سالانه جان هزاران نفر را می‌گیرد جلوگیری شود.

پایه با تاکید بر اینکه باید عمده توجه ما در جذب منابع جدید غیردولتی باشد، اظهار داشت: باید اولویت‌ها تعیین شده و اعتبارات در این راستا هدایت شود، برای مثال در اجرای طرح‌هایی چون آزاد راه تبریز بازرگان و پل میان گذر دریاچه ارومیه باید توجه ویژه‌ای اتخاذ شود.

*منابع دولتی پاسخگوی نیازهای بخش راه‌سازی نیست

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی کشور با بیان اینکه منابع دولتی پاسخگوی نیازهای بخش راهسازی نیست و باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز وارد این حوزه شوند، افزود: برای ورود بخش خصوصی به حوزه راهسازی باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود تا آنها تشویق به حضور در بخش راهسازی شوند.

*عوارضی که در بخش جاده‌ای کشور از رانندگان گرفته می‌شود کم است

وی گفت: عوارضی که در بخش جاده‌ای کشور از رانندگان گرفته می‌شود کم است و این موضوع در اقناع سرمایه‌گذاران برای ورود به بخش راهسازی تاثیر می‌گذارد.

*جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل باید با سایر حوزه‌‌ها همسنگ شود

پیل‌پایه افزود: جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل باید با سایر حوزه‌‌ها همسنگ شود تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری در آن اقناع گردند.

وی بر ضرورت اصلاح و تامین عوارض با تلاشهای بیشتر استاندار و دیگر مسئولان ذیربط استانی برای تامین منابع راه سازی، آزادراه سازی و بزرگراه ها تاکید کرد.

پیل پایه در ادامه همچنین با بیان اینکه در سال‌جاری بیشتر با انجام کارهای ضربتی و فوری در رفع معایب و مشکلات در نقاط آسیب‌خیز موفق بوده‌ایم، تاکید کرد: در سال‌های بعد با برنامه‌ریزی بهتری باید به سرمایه گذاری زود بازده در نقاط پرحادثه، تجهیز راه‌ها، بزرگراه سازی و آزاد راه‌سازی، هوشمندسازی راه ها، افزایش علائم راهنمایی و… توجه بیشتری شود.

*هیچگاه تاخیر در احداثراه و جاده‌ها به اندازه برف‌روبی مشکل‌ساز نبوده است

پیل‌پایه به اهمیت راهداری زمستانی اشاره کرد و گفت: هیچگاه تاخیر در احداثراه و جاده‌ها به اندازه برف‌روبی مشکل‌ساز نبوده است.

وی افزود: بخش عمده برنامه‌ریزی و آغاز عملیات برف روبی در تابستان انجام می‌شود و اگر منابع، امکانات و لوازم مجهز و آماده نباشد در زمستان نمی‌توان با کولاک و برف مقابله کرد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی کشور به سختی و مشکلات کار در کولاک و سرمای زمستان تاکید کرد و گفت: توقع و انتظارات مردم در زمان سرما و برفگیری جاده‌ها بالاست و امیدواریم تجربه تلخ سال ۸۶ دیگر در تاریخ معاصر کشور تکرار نشود.

*تصادفات جاده‌ای باید همه ساله ۱۰ درصد کاهش یابد

پیلپایه گفت: بر اساس برنامههای موجود باید تصادفات جادهای کشور همه ساله ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند که خوشبختانه تا این برهه از سال این مهم محقق شده و امیدواریم با برنامههای انجام شده در سالهای آینده نیز عملی شود.