کمتر از 30 درصد از ساختمان پلاسکو بیمه بوده‌اند

حسام عقبایی با اشاره به بازدید از ساختمان ویران  شده پلاسکو  اظهار کرد: از نزدیک مسائل را بررسی کردیم، اولا در حوزه مدیریت شهری نقیصه بسیار بزرگی را داریم که آن بحث قانون پیشگیری از فعالیت مجتمع‌ها، اماکن مسکونی و تجاری است که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد: قاعدتا با ارائه چند اخطار هم عملیات اجرایی در جهت پیشگیری واقع نمی‌شود و چه بسا ساختمان‌های زیادی مانند همین ویرانه پلاسکو در همان خیابان جمهوری، سطح شهر تهران و حتی شهرهای دیگر کشور داریم که استانداردهای لازم را ندارند.

وی تاکید کرد:‌قاعدتا باید شورای شهر و مجلس شورای اسلامی قوانینی را وضع کنند که مانع فعالیت چنین اماکنی شوند تا آنها بتوانند خودشان را استاندارد کنند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که این اماکن باید بر اساس قوانینی که وضع می‌شود شناسنامه‌های فنی ملک را تهیه کنند، اظهار کرد: از سوی دیگر استانداردهای دیگر در حوزه‌های برق  و... را کسب کنند. روزانه ده‌ها هزار نفر به این قبیل مراکز تجاری رفت و آمد دارند و به جز این هزاران نفر نیز در این مراکز کار می‌کنند، لذا می‌طلبد عزم جدی مدیریتی و حاکمیتی به این موضوع وارد شود.

عقبایی با تاکید بر این‌که نیازمند وضع قوانین جدید، کاربردی و بازدارنده در حوزه نظارت بر مراکز این چنینی وجود دارد، گفت: نکته بعدی این‌که باید توجه ویژه‌ای به ستادهای بحران در شهرها داشته باشیم، هر آن ممکن در شهرها بحران اتفاق بیفتد چقدر آمادگی مقابله با حوادث را داریم و می‌توانیم ضریب خسارت‌ها را پایین بیاوریم.

وی یادآور شد: حدود 560 واحد تجاری در ساختمان پلاسکو فعالیت می‌کردند و نزدیک 30 هزار مترمربع بنای این واحدها بوده است. ارزش ریالی این ساختمان بر اساس 30 هزار مترمربع بین 700 تا 750 میلیارد تومان است.

وی با بیان این‌که در این مجتمع تجاری اجناس و کالا نیز بوده است، افزود: پیش بینی ارزش این اقلام نیز حدود 650 میلیارد تومان است که در مجموع 1400 تا 1500 میلیارد تومان تا الان مطابق برآوردهای صورت گرفته حاصل خسارت وارد شده به پلاسکو است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور بیان کرد: متاسفانه از آنجاکه فرهنگ بیمه در ایران وجود ندارد،‌کمتر از 30 درصد از ساختمان پلاسکو بیمه بوده‌اند و بیش از 70 درصد افراد ، اقلام و کالاها بیمه نبوده است.

عقبایی ادامه داد: کمتر از 30 درصدی نیز که بیمه بودند سقف بیمه آنها کمتر از سرمایه‌های آنها و در واقع تشریفاتی بوده است.