رو شدن خلاء های قانونی با موشکافی پلاسکو/ برخورد ایمنی ساختمان های عمومی با سد منافع مالکان

گروه اجتماعی- معصومه آباد رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به این که بازرسان آتش نشانی با شاخص هایی بسیار سختگیرانه بازرسی های خود را انجام می دهند، گفت: گزارش وضعیت ایمنی ساختمان ها بیانگر این است که از 17 هزار ساختمان مورد بررسی قرار گرفته 3 هزار ساختمان فاقد استانداردهای ایمنی هستند.

وی تاکید کرد: ساختمان های بلند مرتبه و فضاهای عمومی را بازرسی کرده ایم اما ساختمان هایی قدیمی و کوچک مقیاس تری وجود دارند که بازرسی دوره ای آنها هنوز انجام نشده.

آباد با اشاره به این که بیشترین وضعیت غیر ایمن را در منطقه 12 تهران به ویژه در بازار بزرگ تهران شاهد هستیم، تاکید کرد: چند مرتبه در طول سال های گذشته بر این موضوع در شورای اسلامی شهر تهران شخصا تاکید کرده ام. این فقدان ایمنی به ویژه در بخش تاسیسات و سیم کششی های برق محسوس است.

رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که دستیابی به نقطه استاندارد ایمنی در شهر نیازمند مدیریت یکپارچه شهری است، گفت: در این صورت هر بخش می تواند کار خود را به خوبی انجام دهد و با رصد نقاط غیر ایمن به رفع نقصه و بازگرداندن به شرایط ایمن اقدام کند.

وی با بیان این که در تمامی حوزه ها کار مطالعاتی را در این دوره شورا به پیش برده ایم، تاکید کرد: با تشکیل کمیته ایمنی در دوره چهارم شورا با وجود مشکلاتی که بود در 8 محور مطالعات خود را با همکاری سه دانشگاه پیش بردیم.

آباد ادامه داد: اما متاسفانه هنگامی که برای ایمن سازی ساختمان های عمومی مراجعه می کنیم به سد منافع مالی مالکان برخورد می کنیم. ما در پی اخطارهای پی در پی به ساختمان ها ضمانت اجرایی نداریم. اصولا ایمنی شهر یک متولی صفر تا صد ندارد.

وی با اشاره به این که اخطار به پلاسکو به هفت سازمان رونوشت زده شده است، گفت: در حال حاضر که فاجعه پلاسکو تازه است وقت مطرح کردن این حرف ها نیست اما تمام 7 سازمانی که نبود ایمنی پلاسکو به آنها رونوشت شده می توانستند برای پلمپ کردن آن اقدام کنند. این در حالی است که شهرداری نمی توانست نسبت به این موضوع بیش از تذکر اقدام کند.اداره کار، قوه قضاییه و صنف مربوطه می توانستند نسبت به پلمپ پلاسکو اقدام کنند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در صورت موشکافی فاجعه پلاسکو مسائل بسیاری از جمله خلاءهای قانونی و کمبود تجهیزات اطفاء حریق را مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به این که تمام اتفاقاتی کنه در شهر در حال وقوع است و شهر را دچار خسارت های مالی و اداری می کند به دلیل بروکراسی و کاغذ بازی اداری است، گفت: تا نامه نگاری کنیم و درپوش یک دریچه را تامین کنیم دختر بچه ای معصوم چرخ می شود و ایمنی شهر به تعویق می افتد. گزارش می دهیم اما گزارش ما کاری از پیش نمی برد باید اقدام شود.

آباد در پایان تاکید کرد: نمی توانم بگویم چه ساختمان های دیگری در شهر هستند که می توانند فاجعه ای همانند پلاسکو ایجاد کنند زیرا نگرانی عمومی ایجاد می شود اما تذکرها داده شده، مالکان در جریانند و از فاجعه پلاسکو درس بگیرند.

لیلی موسوی