چگونه از دیابت پیشگیری کنیم؟

کارشناس مواد غذایی در خصوص معضلات ابتلا به بیماری دیابت گفت: بی شک مهم‌ترین معضلات کنونی ابتلا به بیماری دیابت استفاده بیش از حد از فست‌فودهاست؛ این درحالی است که در گذشته مردم بیشتر از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای فیبردار استفاده می‌کردند و در نتیجه آمار مبتلایان به این بیماری کمتر بود.

وی افزود: البته آمارها نشان می‌دهد که تنها 10 درصد از بیماران دیابتی باید از انسولین استفاده کنند و افراد غیر وابسته به انسولین نیز 90 درصد دیابتی‌ها را تشکیل می‌دهند.

عبدالعزیزی ادامه داد: باید تأکید شود که غذاهای چرب، شور و شیرین، مهم‌ترین دلیل ابتلا به بیماری دیابت معرفی شده است.

این کارشناس بیان کرد: این بیماری در تمام دنیا، کشور و به ویژه استان خوزستان رو به افزایش است و در خوزستان نیز از 15 درصد به 20 درصد رسیده که نشان می‌دهد کنترل مناسبی بر عوامل ایجاد کننده آن نشده است.

عبدالعزیزی افزود: مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان باید اهمیت سلامت بر توسعه پایدار را مد نظر قرار دهند و نباید منابع اقتصادی خاص که در استان  قرار دارد تهدید کننده سلامتی آحاد جامعه شود.

کارشناس مواد غذایی تصریح کرد: همچنین بسیاری از تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد، باعث می شود شهروندان استان خوزستان را ترک و در نتیجه مهاجرت از این استان افزایش یابد.

وی عنوان کرد: ناگفته نماند که مشارکت‌طلبی مردم به منظور توجه به سلامت و پیشگیری برای داشتن جامعه سالم ضروری است و بدون همکاری مردم و خود مراقبتی نمی‌توان اهداف حوزه سلامت را محقق کرد.

عبدالعزیزی اظهار کرد: باید اذعان کرد که جهان در حال گذر از بیماری های واگیر به سمت بیماری های غیرواگیر است، اما متاسفانه گسترش بیماری های غیر واگیر در کشورهای در حال توسعه با سرعت بیشتری درحال پیش روی است.

وی در ادامه گفت: همچنین تغییر سبک زندگی به دلیل صنعتی شدن غیر قابل اجتناب است، اما می توان تا حد زیادی با تغییر رفتارها از یک سبک زندگی سالم بهره برد.

عبدالعزیزی در پایان خاطرنشان کرد: اشاعه سبک زندگی سالم، فعالیت‌بدنی به مدت 150 دقیقه در هفته و یا  30 دقیقه در پنج روز از هفته، مصرف غذای سالم، حذف روغن ترانس، کاهش و یا حذف مصرف غذاهای سرخ شده، حذف مصرف فست فودها، عدم استفاده از دخانیات، افزایش مصرف میوه و سبزی و لبنیات کم چرب از سهل‌ترین و ابتدایی ترین روش های سوق به سمت زندگی سالم و عدم ابتلا به بیماری دیابت است.