تجلیل از 186 نفر از برترین های مساجد کشور

گروه فرهنگی- عبدالله سهرابی  با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به هجمه های فراوان دشمنان و به ویژه استکبار جهانی در حوزه نرم عیله جمهوری اسلامی، ما از یک سال قبل با همکاری سازمان بسیج و محلات کل کشور، ‌تدارک برگزاری این جشنواره را با ارگانها،‌سازمان هایی که در امور مساجد فعال هستند نظیر حوزه علمیه، مدارس ،‌مراجع عظام و تقلید، کانون های فرهنگی، سازمان اوقات و امور خیریه ، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، مرکز امور رسیدگی به مساجد استان تهران،‌سپاه و سایر دستگاه هایی که در این زمینه فعال بودند،‌مذاکره صورت گرفته و برای برگزای این جشنواره از آنها دعوت شده است.

به گزارش افکارنیوز،‌ وی توضیح داد: در مرداد 95 و همزمان با سالروز به آتش کشیده شدن مسجد القصی در 500شهرستان و 31 استان کشور با حضور نماینده ولی فقیه و با دبیری بسیج استان ها نسبت  به شناسایی نمونه های موثر در مساجد مانند خادمان،‌هیات امنا، ‌روحانی و امام جماعت مساجد،‌ فرمانده بسیج و کانون فرهنگی کردیم که در مجموع 31 گروه 5 نفر از تمام استان ها و در مجموع 186 نفر به عنوان افراد برتر در این بخش ها شناسایی و به دبیرخانه جشنواره معرفی شدند.

سهرابی بیان کرد:‌در جشنواره برترین های مساجد کشور 600 نفر میهمانان از اقشار مختلف نظیر مسوولان کشور، فعالان امور مساجد،‌حوزه های علمیه،‌مردم و ... از این افراد تجلیل خواهد شد.

وی عنوان کرد: هدف از این کار آغاز نهضت جدیدی برای جمع شدن همه تفکرات و فعالیت های فرهنگی در حوزه مسجد به عنوان تراز اسلامی است.

وی اضافه کرد: در این مراسم شخصیت هایی مانند آیت الله حسینی بوشهری، حجت الاسلام والمسلمین محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، همچنین سردار سرتیپ غیب پرور فرمانده نیروی مقاومت بسیج کل کشور و ... سخنرانی می کنند و همچنین پیام هایی از آیات عظام در مورد این جشنواره قرائت خواهد شد.

وی تصریح کرد: این همایش از ساعت 9 صبح چهارشنبه ششم بهمن ماه جاری در سالن همایشهای صدا و سیما آغاز و تا اذان ظهر به طول می انجامد.

وی عنوان کرد: این جشنواره در اصل برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری و بنیانگذار انقلاب اسلامی ( مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید ) برنامه ریزی شده است زیرا مساجد دارای جایگاه بسیار برجسته در طول تاریخ اسلام بوده اند به طوری که از زمان هجرت،‌پیامبر اسلام (ص) به مدینه تمام برنامه ها،‌تصمیم گیری ها، سرمایه گذاری ها، تدارک جنگ ها و جلسات و فعالیت های دینی،‌ مذهبی،‌سیاسی، اجتماعی، و... را در مسجد برگزار می کردند.

وی ادامه داد:‌امام خمینی (ره) با زیرکی و بینش دقیق سیاسی وعلمی، ‌دینی و مذهبی از ابتدای انقلاب مساجد را با محوریت روحانیت اصیل و در خط ولایت فعال کردند.

وی گفت:‌پیش از انقلاب و در طول برگزاری انقلاب از مساجد به عنوان یکی از اماکن فعال باید نام برد و نقش موثر مساجد پس از انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی را نباید نادیده گرفت.

وی خاطر نشان کرد: مساجد با محوریت روحانیت در طول پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن هدایت جوانان را برعهده داشته و حماسه های ایثار و ... در این اماکن شکل گرفته است.

سهرابی تاکید کرد: این جشنواره در واقع سرآغاز یک نهضت است برای دوباره مطرح شدن کارایی مساجد در نوع تراز اسلامی، ما در حوزه سخت افزار کمبودهایی در مساجد داریم؛ نگاه نظام به حوزه مسجد حاکمیتی است ما اعتقاد نداریم مساجد دولتی بشوند زیرا این اماکن باید در خدمت ولایت بوده و در اختیار حاکمیت و نظام باشند.

وی گفت:‌اصل ماهیت مسجد باید وابسته به ولایت بوده و با محوریت روحانی به عنوان امام جماعت مسجد باید دوباره در جامعه این اصل برقرار و انسجام پیدا کند.

وی توضیح داد:‌اکنون در مساجد شاهد نقاط ضعفی هستیم که می توان به اقامه نشدن نماز جماعت صبح در 60درصد از مساجد کشور اشاره کرد و یا اینکه 40درصد مساجد روحانی ثابت به عنوان امام جماعت ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در کل کشور بیش از 75 هزار مسجد وجود دارد که در مجموع دارای 42 هزار و 500 پایگاه بسیج هستند.

  وی توضیح داد: بر اساس تراز کشورهای اسلامی اگر بخواهیم حرکت کنیم به ازای هر 500 نفر باید یک مسجد وجود داشته باشد که در این صورت اکنون با کمبود 85 هزار مسجد مواجه هستیم البته شرایط روستاها، شهرها و استان های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

وی تصریح کرد:‌خوشبختانه در سال های اخیر اقدامات مناسبی از سوی خیرین و سازمان اوقاف برای ساخت مساجد صورت گرفته که جای تقدیر و تشکر دارد.

قائم مقام جشنواره برترین های مساجد کشور گفت: اگر اکنون با مشکلات و آسیبهای اجتماعی،‌بدحجابی و کم بودن حضور جوانان در مساجد و ... مواجه هستیم باید نقاط ضعف را شناسایی کرده و با کالبر شکافی و جراحی نقاط آسیب بستر جذب جوانان به مساجد و ترویج فرهنگ حجاب ، با احیای نماز و قرآن در راس برنامه ها قرار دهیم تا دوباره مسجد جایگاه سیاسی خود را پیدا کند.       

 

مهرنوش حیدری