هر سه دقیقه در قاره آسیا یک کودک با شکاف در لب و فک به دنیا می‌آید که امکان غذا خوردن، حرف زدن، لبخند زدن و برقراری ارتباط با افراد را از آن‌ها می‌گیرد. در برخی از کشورها این کودکان طرد و منزوی می‌شوند و در بیشتر موارد، والدینشان امکانات مالی برای درمان آن‌ها و بازگرداندنشان به زندگی عادی را ندارند.

 

اینجاست که بنیاد خیریه «لبخند آسیا» که دفتر مرکزی‌اش در سنگاپور واقع شده با تامین نیازهای پزشکی و هزینه‌های درمان، آن‌ها را به زندگی عادی بازمی‌گرداند.

لبخند آسیا مجموعه‌ای از موسسات خیریه مستقل است که با همکاری یکدیگر در زمینه درمان ناهنجاری‌های صورت - شکاف لب‌ها و کام - فعالیت می‌کنند. آن‌ها با انتقال امکانات پزشکی به مراکز کشورهای آسیایی زمینه درمان کودکانی را که از ناهنجاری‌های صورت رنج می‌برند، فراهم کرده‌اند.

این بنیاد، همچنین زمینه آموزش حین خدمت و از راه دور پزشکان و پرستاران را در کشورهای مختلف قاره کهن فراهم می‌کند.

بنیاد خیریه  لبخند آسیا در 19 کشور - بنگلادش، بوتان، کامبوج، چین، هندوستان، اندونزی، لائوس، میانمار، فیلیپین، تایلند، تیمور شرقی، ازبکستان و ... - فعالیت می‌کند و از سال 1991 تاکنون بیش از 600 هزار عمل جراحی برای بهبود ناهنجاری‌های صورت انجام داده و امید به زندگی را به کودکان و اعضای خانواده‌شان هدیه داده است.  

این بنیاد همچنین ارتباط‌های گسترده‌ای با موسسات علمی و دانشگاه‌های کشورهای ژاپن، مالزی، هنگ‌کنگ، سنگاپور، کره جنوبی و ایالات‌متحده آمریکا برقرار کرده است. 

موسسات همکار

موسسات خیریه‌ای که در کشورهای کامبوج، هنگ‌کنگ، هندوستان، ژاپن، سنگاپور و ایالات‌متحده آمریکا فعالیت می‌کنند و با همکاری یکدیگر بنیاد  لبخند آسیا  را تشکیل داده‌اند عبارتند از:

توقف شکاف (STOP Cleft)

این موسسه خیریه که در چین فعالیت می‌کند، امکانات لازم را برای درمان ناهنجاری‌های صورت صدها - یا هزاران - بیمار که در نقاط دوردست و فقیرنشین زندگی می‌کنند فراهم می‌کند تا به زندگی عادی بازگردند. 

لبخند آینده (Future Smile)

این موسسه خیریه که دفتر مرکزی‌اش در شهر شانگهای است روی کمک به کودکانی که از ناهنجاری‌های لب و فک رنج می‌برند متمرکز شده است.

ماموریت لبخند (Mission Smile)

این موسسه خیریه که دفتر مرکزی‌اش در شهر بنگلور هندوستان است زمینه بازگشت کودکانی را که ناهنجاری‌های لب و فکشان درمان شده به جامعه فراهم می‌کند. این موسسه از سال 2002 تاکنون زمینه جراحی، درمان و بازگشت به جامعه بیش از 29 هزار کودک را در اقصی نقاط هندوستان فراهم کرده است.

لبخند کامبوج (Smile Cambodia)

این موسسه خیریه که دفتر مرکزی‌اش در شهر فنوم پن است و در سال 2003 تاسیس شده،  تاکنون بیش از هفت هزار و 400 بار امکانات پزشکی به مراکز درمانی ارسال کرده و زمینه جراحی بیش از چهار هزار کودک را فراهم کرده است.

لبخند برای کودکان (Kodomo-ni-Egao)

این موسسه خیریه که دفتر مرکزی‌اش در توکیو است، کمک‌های مالی، دارویی و تجهیزات پزشکی و شهروندان، پرستاران و پزشکان نیکوکار که علاقه دارند در مراکز درمانی بنیاد  لبخند آسیا فعالیت کنند را ارسال می‌کند.

استانداردهای مراقبت‌های پزشکی

استانداردهای پزشکی مراکز درمانی که با بنیاد  لبخند آسیا همکاری می‌کنند به دلیل استفاده از تجهیزات پیچیده و پیشرفته، آموزش جدیدترین روش‌های درمانی به پزشکان، جراحان و پرستاران و تامین داروهای موردنیاز توسط نیکوکاران بسیار بالا است.  

پزشکان، جراحان و پرستاران خیر که قصد دارند با این بنیاد همکاری کنند باید سابقه درمان ناهنجاری‌های صورت را داشته باشند و استانداردهای بنیاد را رعایت کنند.

همچنین، مراکز درمانی باید کودکان درمان شده را با بهترین و جدیدترین تجهیزات و فناوری‌ها آموزش دهند تا به‌راحتی به جامعه بازگردند و زندگی کنند.

مدارک پزشکان داوطلب

پزشکان داوطلب باید در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کرده باشند تا توانایی استفاده از بهترین روش‌های درمانی را داشته باشند. بازرسان بنیاد در طول مدت همکاری، روش کار، برقراری ارتباط با بیماران، عکس‌العمل در موقعیت‌های بحرانی و ... پزشکان و پرستاران را زیر نظر دارند و ارزیابی می‌کنند.

استانداردهای تجهیزات و آموزش

مراکز تجهیزات درمانی که با بنیاد  لبخند آسیا  همکاری می‌کنند، استانداردهای جهانی را رعایت می‌کنند تا از بروز حوادث احتمالی برای کودکان پیشگیری شود. همچنین، شرکت‌های بزرگ تولید تجهیزات پزشکی - زیمنس، جنرال الکتریک، فوجی و ... – کمک‌های نقدی و غیر نقدی گسترده‌ای به بنیاد می‌کنند.