ثبت روزانه 152 مورد طلاق در کشور

گروه اجتماعی- به گفته سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاری ایران در کشور هر ساعت 19 طلاق به ثبت می‌رسد.

به گزارش افکارنیوز،‌ بر اساس این آمار هر روز 152 مورد با میانگین 8 ساعت کاری ،‌هر هفته  با احتساب یک روز تعطیلی 912 مورد و ماهانه با احتساب 4 روز تعطیلی 23هزار و 712 مورد طلاق در کشور ثبت می شود که برابر است با 284 هزار و 544 مورد جدایی در سال.

البته اگر 24 ساعت را به طور کامل در نظر بگیریم عمق فاجعه بسیار بیشتر می شود به طوری که روزانه 456 مورد، در 6 روز هفته نیز  2هزار و 736 مورد و با احتساب 4 روز تعطیلی در ماه 71 هزار و 136 مورد طلاق در کشور به وقوع می پیوندد که در پایان سال این 853هزار و 632 مورد می رسد.

این آمار نشان دهنده عمق فاجعه در زندگی زوجین کشور است البته نباید فراموش کرد که 19 طلاق به صورت رسمی در کشور ثبت می شود؛‌هرچند در کنار آن آمار دقیقی از طلاق های عاطفی وجود ندارد که باید گفت در مجموع آمار واقعی طلاق در کشور بسیار بالاتر از این اعداد و ارقام است.

در چند سال گذشته فاصله ازدواج و طلاق ۵ تا ۷ سال بود اما متاسفانه اکنون این فاصله به ۳ تا ۵ سال کاهش یافته است .

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر این باور است: مشکلات اقتصادی را باید عامل 80درصد از طلاق های کشور دانست.

مصطفی اقلیما با بیان این مطلب افزود: اکنون میزان دستمزد و حقوق افراد با هزینه های زندگی همخوانی نداشته و زوج های جوان پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از پس مخارج برنمی آیند و دچار مشکل می شوند.

وی تصریح کرد: هرچند سال یک بار دولت ها اقدام به افزایش وام ازدواج برای تشویق جوانان به  تشکیل خانواده می کنند در حالی که اعطای این گونه وام ها مانند مسکّن بوده و اثری کوتاه مدت دارد.

وی توضیح داد:‌ بررسی های میدانی نشان می دهد برخی از جوانان به خاطر زندگی و تشکیل خانواده ازدواج نمی کنند بلکه به خاطر گرفتن وام تن به ازدواج می دهند؛ در مقابل دختران جوان نیز به خاطر بیرون آمدن یا فرار از خانه یا وضع اقتصادی و حرف مردم ازدواج می‌کنند و هیچ گونه فکر و تعقل دقیقی در این ماجرا دخالت ندارد.

وی گفت:‌جوانان در حالی وارد زندگی می شوند که هیچ پشتوانه اساسی مانند کار و شغل  داشته باشند و تازه پس از ازدواج و زمان بازپرداخت اقساط و هزینه های جاری به عمق فاجعه پی می برند.

وی بیان کرد:‌مشکل اصلی بروز طلاق مسائل اقتصادی و نداشتن شغل و پس از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد و ناتوانی جنسی و ... است .

این آسیب شناس اجتماعی تاکید کرد:‌اگر وضعیت اشتغال جوانان ساماندهی نشود به حتم شاهد افزایش آمار طلاق در کشور خواهیم بود.

وی از مسوولان خواست با فراهم کردن امکان اشتغال و تعیین دستمزد مطابق تورم و هزینه های واقعی زندگی،آموزش های پیش از ازدواج و ... ‌شرایط را برای ازدواج پایدار در جامعه فراهم کنند زیرا وقوع هر طلاق هزینه های گزافی را به کل جامعه تحمیل می کند.


مهرنوش حیدری