شایع ترین سرطان های مردان و زنان ایرانی را بشناسید

دکتر ایرج حریرچی روز چهارشنبه در نشست خبری کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: ابتلا به سرطان از ۱۰ میلیون مورد جدید در سال ۲۰۰۶ به ۱۴میلیون در سال ۲۰۱۲ رسید و پیش بینی می‌شود که این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون مورد برسد.

وی درباره موارد مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان، افزود: در سال ۲۰۰۶ حدود ۶میلیون مرگ به دلیل ابتلا به سرطان گزارش شده در حالی که این آمار در سال ۲۰۱۲ به ۸ میلیون نفر رسیده و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ این میزان به ۱۳میلیون نفر برسد.

حریرچی گفت: در ایران بدون احتساب سرطان‌های پوست، سالانه ۹۲ هزار مورد جدید ابتلا به سرطان اتفاق می‌افتد که اگر موارد ابتلا به سرطان های پوست را نیز به این آمار بیفزاییم، میزان ابتلا به بیش از صدهزار مورد افزایش می‌یابد.

وی، سرطان های پستان، معده، روده بزرگ و مثانه را بدون در نظر گرفتن جنسیت مبتلایان، شایع ترین سرطان های کشور دانست و افزود: شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب سرطان معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و لوسمی است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره میزان ابتلای مردان و زنان به سرطان های مختلف نیز گفت: این آمار در مردان ۱۳۴ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و در زنان ۱۲۸ ابتلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

وی همچنین متوسط بروز موارد جدید ابتلا به سرطان در دنیا را برای مردان به ۲۰۵ و برای زنان ۱۶۵ مورد در هر صدهزار نفر عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با این روند پیش بینی می شود که در سال ۲۰۳۰ تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان به ۱۵۵ ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر برسد.

معاون کل وزارت بهداشت با رد کردن شایعات مربوط به بالا بودن آمار مبتلایان به سرطان در ایران نسبت به سایر کشورها تاکید کرد: افزایش آمار ابتلا به سرطان در کشور ما مطابق کشورهای دیگر و کمتر از متوسط جهانی است اما در عین حال پیش بینی می شود که این روند ادامه پیدا کند و شاید این فاصله با کشورهای دیگر کمتر شود.

وی سه عامل افزایش سن، سبک زندگی و عوامل محیطی را از عوامل اصلی ابتلا به سرطان دانست و گفت: سرطان بیماری دوران پیری است و طبیعتا وقتی سن امید به زندگی در جهان افزایش می یابد، افراد کهنسال بیشتری در معرض انواع سرطان ها قرار می گیرند.

حریرچی درباره تاثیر سبک زندگی در ابتلا به انواع سرطان گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰درصد افراد بالغ در کشور سیگار می‌کشند؛ در مقابل هزینه ۱۰هزارمیلیاردی درمان سرطان در ایران، ۱۰هزارمیلیارد نیز صرف دخانیات می‌شود که اگر همین رقم کاهش پیدا کند از ۶۰هزار مرگ زودرس در کشور پیشگیری می شود.

وی گفت: همچنین ۹۰درصد مردم نیز کمتر از میزان توصیه شده در روز از سبزی و میوه‌ استفاده می‌کنند؛ ۳۵درصد افراد نیز فعالیت بدنی کمی دارند و ۵۰ درصد با کلسترول خون بالا روبرو هستند؛ همچنین ۱۰درصد مردم نیز قند خون بالایی دارند و هریک از این عوامل که در نتیجه تغییر در سبک زندگی به وجود آمده اند، بر افزایش ابتلا به سرطان تاثیر دارند.

حریرچی از عوامل محیطی به عنوان سومین فاکتور موثر در ابتلا به سرطان یاد کرد و گفت: سرانه مصرف انرژی در کشور سالانه ۲۸۱۲ کیلو به ازای هر نفر است درحالی که متوسط جهانی آن ۱۸۰۹ کیلو اعلام شده است. همچنین سالانه به ازای هر نفر در ایران ۷ تن کربن دی اکسید تولید می‌شود در حالی که متوسط جهانی آن ۴.۶ تن است. ذرات معلق در هر متر مکعب هوا در شهرهای بزرگ نیز به ازای هر نفر در سال ۱۱۵ میکروگرم است که در مقایسه با متوسط جهانی آن که ۷۷ میکروگرم گزارش شده است، عدد بالایی است. هریک از ااین فاکتورهای محیطی می تواند بستری را برای ابتلا به انواع سرطان به جود آورد.

معاون کل وزارت بهداشت درباره هزینه های جهانی سرطان افزود: حدود ۲۰درصد تولید ناخالص جهانی صرف درمان سرطان می‌شود که این رقم ۱۶درصد بیش از هزینه صرف شده برای بیماری‌های قلبی و عروقی است. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۱۶۰ میلیارد دلار در حوزه سرطان هزینه شد در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی ۸۹۵ میلیارد دلار بود که البته یکی از دلایل اصلی این افزایش ناکهانی ورود داروهای گران‌قیمت تر و پیشرفته‌تر به بازار دارویی بوده است.

وی ضمن اشاره به قابل پیشگیری و درمان بودن نیمی از سرطان ها با تشخیص زودهنگام خاطرنشان کرد: اگر بتوان با شیوه های متداول از بروز سرطان ها قابل پیشگیری جلوگیری کرد، مبلغی بالغ بر ۲۰۰میلیارد دلار در هزینه های موجود کشورهای دنیا صرفه جویی می‌شود.

حریرچی با اشاره به این موضوع که ظرف ۱۵ سال آینده باید آماده افزایش ۵۰ درصدی این هزینه‌های درمان سرطان باشیم، افزود: در ایران نیز سالیانه ۱۰هزارمیلیارد تومان برای درمان سرطان هزینه می‌شود که ۱۲۵۰میلیارد تومان از آن مربوط به هزینه‌های دارودرمانی است که البته ۸۳ درصد این هزینه توسط دولت پرداخت می‌شود.