پیام وزیر به دومین همایش کشوری حجاب و عفاف

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي در پيامي به مناسبت دومين همايش کشوري حجاب و عفاف در ياسوج گفت: عفاف و حجاب از ارزشهاي نهادينه شده در تربيت ديني و به ويژه تربيت اسلامي است.

دکتر مرضیه وحید دستجری در این پیام که از طریق ویدیو کنفرانس منعکس می­شد، افزود: در میان احکام اعتقادی - اجتماعی اسلام، حجاب و عفاف گسترده­ترین و محکم­ترین حکم عبادی، اجتماعی و سیاسی اسلام است و اصولا در اسلام حفظ عفت برای زن و مرد یکی از زمینه های تزکیه و تقرب به خداوند شمرده است، چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند نگاه خود را از حرام بگیرید، تا عجایب هستی را مشاهده کنید.

وی گفت: فلسفه پوشش زن در اسلام در اصل به معنای حفظ کرامت و شخصیت زن است و فواید روانی، خانوادگی و اجتماعی بیشماری را به دنبال دارد که شامل آرامش خانوادگی و استواری جامعه است، اما تمامی تاکیدات، لازمه تقویت و بسط فرهنگ حجاب در جامعه، ایجاد انسجام و وحدت رویه و سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای صحیح و هماهنگ، احکام و مفاهیم ارزشی اسلام و دوری از اعمال سلیقه و پرهیز از افتادن در دام چاله های افراط و تفریط است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در پیام خود آورده است: با توجه به اینکه حجاب و عفاف از نتایج و مظاهر ایمان و تقوا است باید برای تقویت آن، به تحکیم ایمان و تقویت باورهای دینی افراد جامعه که در حکم روح و ریشه اخلاق و رفتار آنان است، توجه شود.

دکتر دستجردی افزود: فلسفه و آثار فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی عفاف و حجاب باید به صورت صحیح و اصولی همراه با استدلال در زندگی فردی و اجتماعی جوانان بیان و نتایج سوء رعایت نکردن آن ترسیم شود که این مسئله می تواند به درک حقیقت عقلانی و منطقی حجاب و عفاف کمک کند.

وی اظهار داشت: متولیان امر فرهنگ باید به ریشه­ها، عوامل و زمینه های اجتماعی و اقتصادی که سبب ضعف حجاب وعفاف درمیان جوانان شده است توجه کنند، مثلا رشد روحیه اشرافی گری، تجمل پرستی و فقر و استیصال مادی از سوی دیگر و نیز دشواری هایی که بر سر راه ازدواج جوانان وتشکیل خانواده وجود دارد، از جمله عواملی هستند که فرهنگ حجاب را تضعیف می کنند و بدون توجه به این عوامل و اتخاذ روشهای اصولی برای برطرف کردن آنها، توسعه و تقویت فرهنگ عفاف و حجاب امکان پذیر نخواهد بود.

دکتر دستجردی در این پیام افزود: بنابراین شایسته است با نگاهی حقیقت محور، منعطف و واقع بینانه در برابر نیازهای امروز جامعه، با الگوی روشنگری و کارکرد صحیح به حجاب پرداخت و فاصله بین عمل و اندیشه را کوتاه کرد، تا جامعه از اثرات مفید رویکرد به این امر فطری و ذاتی بهره مند شود.

وي گفت: اميد است برگزاري چنين همايش هايي بتواند منجر به تقويت هويت فرهنگي و ملي جوانان شود تا بدانند که يکي از مقاصد مهم دشمنان در ضربه زدن به استقلال و امنيت کشور، ترويج فرهنگ برهنگي و مسخ هويت فرهنگي ماست که نتيجه محتوم آن ايجاد سلطه سياسي بر کشور از طريق سلطه فرهنگي است.