شایع ترین سرطان ها

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در حاشیه کنگره بین‌المللی پیشگیری و تحقیقات سرطان، گفت: سالیانه 92 هزار مورد جدید سرطان در کشور داریم و مثل تمام کشورها پیش‌بینی می‌شود کشور ما نیز در سالهای آینده با روند رو به رشد سرطان روبه‌رو شود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود 13 سال آینده سالیانه 150 هزار مورد جدید سرطان در سال داشته باشیم اما خبر خوب این است که توانسته‌ایم مرگ به ازای صد مورد جدید را کنترل کنیم؛ عامل اصلی سرطان در کشور سه موضوع اساسی است. افزایش سن افراد و جامعه با اینکه از طرفی هدف ما است اما چون سرطان یکی از بیماری‌های دوران پیری است با افزایش سن جامعه آمار مبتلایان به سرطان نیز افزایش می‌یابد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: عوامل محیطی همچون ذرات معلق، مصرف سوخت عامل مهم دیگری در ایجاد سرطان‌هاست. عامل مهم و قابل پیش‌گیری دیگر مصرف دخانیات علی‌الخصوص سیگار، قلیان و تریاک است. بیش از 10 درصد افراد بالای 25 سال سیگار می‌کشند و قلیان در بین زنان ما شایع شده است. 

حریرچی از فعالیت بدنی کم به عنوان عامل مهم دیگر در ایجاد سرطان‌ها نام برد و گفت: 35 درصد مردم ما اصلاً فعالیت بدنی ندارند همچنین مصرف سبزیجات و میوه تازه در بین مردم بسیار کم است و می‌توان گفت 90 درصد مردم میوه و سبزی تازه مصرف نمی‌کنند اما همه ما باید حداقل 5 وعده در روز این خوراکی‌ها را مصرف کنیم و از مصرف چربی‌ها و قند بکاهیم.

وی ادامه داد: برای پیشگیری از سرطان ابتدا باید عوامل خطر را از بین برده و دوم با مشاهده علایم اولیه سرطان به متخصص مراجعه کنیم تا در مراحل اولیه کنترل شود. هم اکنون در کشور بعد از انجام طرح آزمایشی در شهرهای نجف‌آباد، مراغه و بافت در نظر داریم این طرح را کشوری کنیم. در این طرح مردم باید به مراقبین سلامت مراجعه کنند و این مراقبین بسته به سن افراد دستورالعمل‌های خاص را ارائه می‌کنند. همچنین کسانی که مورد مشکوکی از سرطان دارند برای درمان ارجاع داده می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خسارت ناشی از سرطان در کشور 10 هزار میلیارد در سال است که از این رقم 3 هزار میلیارد آن به بخش درمان و 10 هزار میلیارد به بخش دارو مربوط می‌شود. 

حریرچی گفت: هدف ما توسعه جراحی و رادیوتراپی‌های مناسب است که در درمان سرطان تأثیر بیشتری داشته باشند.

وی در خصوص شایع‌ترین سرطان‌ها، گفت: سرطان پستان در زنان و سرطان معده در آقایان از شیوع بالاتری برخوردارند اما در نظر داریم با اجرای طرح جامع کشوری در خصوص سرطان با کمک مراقبین سلامت سرطان‌ها را کاهش دهیم. این برنامه از حاشیه شهر و روستا آغاز می‌شود و سپس در شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرایی و سپس در بقیه شهرها اجرا خواهد شد. در این کنگره سعی شده است تجربیات موفق جهانی به اشتراک گذاشته شود.