آیا این "کرم شکلات فندقی" سرطان زاست؟

نسترن محمدی با تاکید بر اینکه در زمان ورود  فراورده‌های غذایی، فاکتورهای ایمنی و کیفیت از نظر ویژگی‌های شیمیایی و میکروبی مطابق با مقررات ملی و بهداشتی مربوطه مورد ارزیابی و آزمایش قرار می‌گیرد، اظهار داشت: کرم کاکائو فندقی مذکور به‌ترتیب از 20، 47،13 و 7 درصد روغن، شکر، فندق، کاکائو و حدود 9 درصد پودر شیر خشک و آب پنیر تشکیل شده است.

محمدی در تشریح بیشتر مواد تشکیل دهنده این محصول عنوان کرد: 100 گرم محصول مذکور دارای 11 گرم اسید چرب اشباع و یک درصد گرم اسید چرب ترانس است که مصرف فراورده‌های اینچنینی از منظر دریافت بالای اسید چرب اشباع و ترانس از مواد خوراکی ممکن است سلامتی را  با چالش مواجه کند اما اینکه موجبات سرطان زایی شود بحثی است که مبنای قانونی ندارد.

این مقام مسئول در اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی در هشداری تغذیه ای عنوان کرد: هر چه میزان دریافت چربی‌های اشباع شده کم باشد سلامتی قلب بیشتر بوده و تناسب اندامت بهتر حفظ خواهد شد.

محمدی در پایان توصیه کرد: در موقع تهیه محصول به طرح برچسب اصالت و شماره پروانه بهداشتی ورود توجه شود و از خرید محصولات فاقد مجوزهای  لازم از وزارت بهداشت خودداری شود.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی با منشأ گیاهی سازمان غذا و دارو با تکذیب شایعاتی که در خصوص "احتمال بالای سرطان زا بودن" یکی از برندهای کرم شکلات فندقی که در  کارخانه‌هایی ایتالیایی و لهستانی تولید می‌شود، به ایفدانا گفت: پروانه های این محصول از ابتدای سال 1390 در اداره کل نظارت بر مواد غذایی، پس از بررسی مدارک و مستندات مربوطه صادر و مجددا در سال 94 تمدید شده است.