خانه ابدی مردانی که در راه نجات جان شهروندان، آسمانی شدند

صبح روز پنج شنبه 30 دی ماه، آتش نشان ها طبق عادت هر روز در محل کار خود حاضر می شوند.

خیلی هایشان حتی فرصت خداحافظی با عزیزانشان را هم نداشته اند. از خواب که برخواسته اند با عجله در ایستگاه خود حاضر شده تا شیفت را از آتش نشان های شب تحویل بگیرند. ساعت 7 و 59 دقیقه صبح پنج شنبه آتش سوزی در ساختمان پلاسکو به سازمان آتش نشانی اعلام می شود. بلافاصله نیروهای 10 ایستگاه به محل حاضر می شوند اما حریق بسیار گسترده است. برای اطفا حریق، نیروهای تعدادی دیگر از ایستگاه ها نیز خود را به محل می رسانند و در مجموع 200 آتش نشان برای خاموش کردن آتش در محل حاضر هستند. حریق قصد فرو کش کردن ندارد. شعله های آتش سراسر ساختمان 17 طبقه قدیمی پایتخت را فرا گرفته اند و سراسر ساختمان پلاسکو دود است.

به یکباره بخشی از ساختمان فرو می ریزد. آتش نشان ها تلاش می کنند وضعیت را تحت کنترل خود قرار دهند به همین خاطر تعدادی از آنها در ساختمان می مانند. آنها تلاش می کنند که تعدادی از شهروندان که هنوز در ساختمان حضور دارند را از محل خارج کنند اما دیگر غول آهنی پایتخت توان ایستادگی ندارد.

ساختمان به یکباره فرو می ریزد و 16 آتش نشان به همراه 10 شهروند در زیر آوار آن می مانند.

برای خارج کردن پیکر این افراد از ساختمان، آتش نشان ها از روز 30 دی ماه تا ساعات پایانی 8 بهمن ماه، شب و روز به تجسس پرداختند. در نهایت نیز پیکر 16 تن از شهدای آتش نشان و 4 شهروند از زیر آوار ساختمان پلاسکو خارج شد.

کار تفحص شهدا، بسیار دشوار بود به طوری که پیکر آخرین شهید آتش نشان در ساعات پایانی هشتمین روز عملیات از زیر آوار ساختمان خارج شد.

برای برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان نیز دو بار برنامه ریزی شد.

نخستین بار زمانی قرار شد مراسم تشییع پیکر شهدا برگزار شود که هنوز پیکر برخی از شهدای آتش نشان زیر آوار بود. خانواده های این افراد اعلام کردند که حاضر نیستند مراسم تشییع پیکر شهدایشان در شرایطی که هنوز پیکر برخی از هم قطاران آنها زیر آوار است برگزار شود. به همین خاطر نیز این مراسم به روز دوشنبه 11 بهمن ماه موکول شد.

فردا قرار است در محل مصلی تهران بر پیکر شهدای آتش نشان نماز خوانده شده و بعد از آن نیز مراسم تشییع پیکر شهدا تا محل بهشت زهرا (س) برگزار شود.

طبق برنامه ریزی های قبلی، پیکر شهدای آتش نشان در قطعه 50 بهشت زهرا آرام می گیرد.

           ایست؛ اینجا خانه ابدی مردان آتش است/ آتش نشان ها در کنار شهدای گمنام آرام می گیرند

امروز یکشنبه 10 دی ماه، بهشت زهرا حال و هوای دیگری داشت. همه شرایط مهیا شده تا پیکر 16 دلاور مرد آتش نشان در محل خانه ابدیشان آرام گیرد.

آتش نشان ها، همنشین شهدای گمنامی می شوند که در قطعه 50 بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شده اند.

در مسیر ورودی بهشت زهرا، بنرهایی منقش به تصاویر شهدای آتش نشان به چشم می خورد. انگار همه چیز آماده شده تا مراسم تدفین شهدا برگزار شود.

از در ورودی بهشت زهرا، تا محل تعیین شده برای خاکسپاری شهدای آتش نشان، راه زیادی نیست.

درست رو به روی لاله های خونینی که نمادی از شهدا است و در محل بهشت زهرا خود نمایی می کنند، تابلوی قطعه 50 به چشم می خورد.

دور تا دور محلی که قرار است فردا پیکر پاک شهدای آتش نشان در آنجا به خاک سپرده شود، داربست کشیده شده است.

         ایست؛ اینجا خانه ابدی مردان آتش است/ آتش نشان ها در کنار شهدای گمنام آرام می گیرند

در کنار داربست ها، یک آتش نشان با حسرت به یکی از بنرها خیره مانده است. به روی بنر نوشته شده "مزار شهدای آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران"، اینجا همان محلی است که قرار است فردا دوشنبه پیکر شهدا در آنجا به خاک سپرده شود.

برای صحبت با مرد آتش نشان به سمت او می روم. حلقه های اشک را می توان در چشمانش به خوبی دید. با صدایی لرزان جواب سلام را پاسخ می دهد و در ابتدا می گوید که حال روحی خوبی ندارد. او آتش نشان ایستگاه "یک" است. همان ایستگاهی که " فریدون علی تبار "، " محمد آقایی" و " محسن روحانی" آتش نشان آنجا بوده اند. 3 تن از همکارانش را در یک عملیات از دست داده است.

او در این رابطه می گوید: هنوز شهادت آتش نشان ها را باور نکرده ام. هنوز گمان می کنم که یک  کابوس وحشتناک دیده ام و هر لحظه آرزو می کنم که این کابوس به اتمام رسد.

وی می افزاید: آتش نشان هایی که در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند همه از بهترین آتش نشان ها بودند.

این آتش نشان با اشاره به برگزاری مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان می گوید: درخواست همه آتش نشان ها از مردم این است که بدرقه شایسته ای از شهدای آتش نشان داشته باشند. اطمینان دارم که فردا در بهشت زهرا غوغایی به پا خواهد شد و مردم ایران قدر دان شهدا خواهند بود.

وی با بیان اینکه " آتش نشان ها فردا در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان با لباس های آتش نشانی خود در محل حاضر می شوند" می گوید: در مراسم فردا، همه آتش نشان ها با لباس آتش نشانی در محل حاضر می شوند. ما هنوز به حرفه و لباسمان پایبند هستیم و در مسیرمان هیچ سستی ایجاد نشده است.

          ایست؛ اینجا خانه ابدی مردان آتش است/ آتش نشان ها در کنار شهدای گمنام آرام می گیرند

کمی آن طرف تر، پیر زنی با حسرت به قبرهایی نگاه می کند که هنوز برای تدفین شهدای آتش نشان آماده نشده اند. چادری که به سر دارد را با دندان های جلویی اش محکم گرفته و اشک می ریزد.

وی می گوید: فرزند من از شهدای دوران دفاع مقدس است. همیشه بعد از اینکه بر سر مزار فرزندم حاضر می شوم، دیداری نیز با شهدای گمنامی که در قطعه 50 دفن شده اند، دارم.

این مادر شهید می افزاید: چند روز است که در اخبار اعلام می شود قرار است شهدای آتش نشان هم در کنار شهدای گمنام و در قطعه 50 به خاک سپرده شوند. امروز دلم طاقت نیاورد و به بهشت زهرا آمدم تا ببینم مردان آتش نشان قرار است در چه محلی دفن شوند.

وی می گوید: تمام خواسته من این است که مردم ایران، قدردان شهدای آتش نشان باشند زیرا آنها برای دفاع از جان مردم به شهادت رسیده اند و راهشان همان راه شهدای دوران دفاع مقدس است.

تردد در قطعه 50 بهشت زهرا، یک روز قبل از مراسم خاکسپاری شهدای آتش نشان بیش از زمان های دیگر است.

سربازهای بهشت زهرا نیز در کنار سایرین دوست دارند که از روند آماده سازی مزار شهدای آتش نشان با خبر شوند.

2 تن از آنها در حالی که در سرمای هوا، صورتشان سرخ شده سرتا سر قطعه 50 را بالا و پایین می روند.

جلو می روم تا با آنها گفت و گویی داشته باشم. یکی از آنها پیش قدم می شود و می گوید قرار است فردا شهدای آتش نشانی که در حادثه پلاسکو جان خود را از دست داده اند در این قطعه به خاک سپرده شوند.

وی می افزاید: مردم ایران اکنون عزادار شهدای آتش نشان هستند. خیلی ها در مراسم فردا حاضر خواهند شد و بدون شک مراسم تشییع شهدای آتش نشان نیز همانند بسیاری از مراسم با شکوه دیگری می شود که در بهشت زهرا برگزار شده است.

بر بالای مزار هر یک از شهدای گمنام یک پرچم ایران نصب شده است. باد می زود و پرچم ها به حرکت درآمده اند. این طور به نظر می رسد که شهدای گمنام نیز منتظر استقبال از شهدای آتش نشان هستند. مردانی که در راه نجات جان شهروندان، آسمانی شدند.