اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران یا موسسه خیریه؟!

گروه اجتماعی- برخی از اعضای این اتحادیه در تماس با ما اعلام کردند:‌ با مراجعه به اتحادیه، فرمی در قالب کمک های مردمی به ما داده شده که با توجه به وضعیت مالی و توان اقتصادی هر واحد صنفی به صورت شفاهی مبالغی تعیین و مسوولان خواستار پرداخت آن شده اند.

به گزارش افکارنیوز، به گفته اعضا، هنگام مراجعه برای دریافت پروانه کسب ویا تمدید آن و همچنین زمان پرداخت حق عضویت سالانه به اعضا فرم کمک های مردمی داده و گفته می شود هر کدام چه مبلغی پرداخت کنند.

اعضای اتحادیه صنف نمایشگاه داران اظهار کردند: برای برخی اعضا با توجه به مکان قرارگیری نمایشگاه و همچنین توان مالی مبالغی به صورت شفاهی تعیین شده به طوری که مبالغ کمک های مردمی اجباری از از یک میلیون تا بیش از 50 میلیون تومان ختم می شود.

این اعضا تاکید کردند: با توجه به رکود عمیق بازار خرید و فروش خودرو در کشور و به ویژه تهران که از چند سال قبل شروع شده و هنوز هم ادامه دارد، پرداخت چنین مبالغی که در نهایت صرف امور خیریه می شود، مورد رضایت ما نیست.

آنها بیان کردند: اگر قرار است کار خیری صورت گیرد باید با رضایت اعضا باشد نه اینکه مسوولان اتحادیه خود تصمیم بگیرند چه کارهایی انجام دهند و در نهایت به کسی پاسخگو نباشند.

آنها خاطر نشان کردند:‌ از مسوولان اتحادیه انتظار داریم به صورت مستمر گزارش مالی و چگونگی هزینه شدن کمک های داوطلبانه را به اطلاع اعضا برسانند.

گلایه هایی اعضای اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو تهران در حالی بیان می شود که رییس این اتحادیه در گفت و گو با خبرنگار ما دریافت هرگونه وجه اجباری در قالب کمک های مردمی را تکذیب کرد.

سعید مؤتمنی با بیان این مطلب اظهار کرد: کسانی که پروانه کسب می گیرند با رضایت خود نسبت به پرداخت کمک های مردمی اقدام می کنند.

وی تاکید کرد: هیچ گونه اجباری در پرداخت حتی یک ریال بابت کمک های مردمی نسبت به اعضا اعمال نمی شود.

وی گفت: مساله کمک های مردمی تنها مختص به اتحادیه ما نیست بلکه در بودجه سالانه هر اتحادیه بر اساس ماده 7 آیین نامه اجرایی موضوع تبصره یک ماده 37 قانون نظام صنفی مجاز به دریافت مبالغی به عنوان کمک های داوطلبانه از اشخاصض حقیقی و حقوقی هستند.

وی بیان کرد: گرفتن کمک های داوطلبانه به هیچ عنوان ربطی به موضوع صدور پروانه کسب متقاضیان ندارد.

موتمنی عنوان کرد: هر سال سقفی برای کمک های داوطلبانه تعیین می شود که ما پیش بینی های خود را در این زمینه به اتاق اصناف تهران ارائه داده و در صورت تایید نسبت به اخذ مبالغ اقدام می کنیم.

وی ادامه داد:‌در صورت مخالفت اتاق اصناف تهران با مبلغ پیشنهادی در قالب کمک های مردمی و داوطلبانه نمی توانیم حتی یک ریال از اعضا دریافت کنیم.

وی درباره سرنوشت کمک های مالی ارائه شده از سوی اعضا گفت:‌معمولا این کمک ها صرف امور خیریه مانند مدرسه سازی،‌ساخت بیمارستان در مناطق محروم و حتی کمک به شرایط بحرانی مانند زلزله زدگان و ... می شود.

وی توضیح داد:‌در سال های اخیر و با کمک های داوطلبانه جذب شده از اعضای اتحادیه نیست به ساخت یک بیمارستان در سنندج و 3 مدرسه در تهران مانند محدوده خاوران و قنات کوثر و ... اقدام شده است.

وی بیان کرد:‌اتحادیه در سال 1343 تاسیس شده و با کمک های داوطلبانه اعضا توانسته ایم ساختمان اتحادیه را خریداری کنیم.

مؤتمنی اظهار کرد: مسوولان اتحادیه حتی یک ریال خارج از ضوابط قانونی نمی توانند هزینه کرده و یا برای خود بردارند به گونه ای ساختمان اتحادیه در محدوده طرح ترافیک قرار دارد اما مسوولان امسال به دلیل هزینه بالای خرید طرح ترافیک (4 میلیون تومان) نتوانستند نسبت به این کار اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌اصلا هیچ گونه اجباری در دریافت کمک های داوطلبانه نسبت به اعضا و به ویژه کسانی که خواستار دریافت پروانه کسب هستند، اعمال نمی شود.

رییس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: هر کدام از اعضا که امکان مالی در اختیار داشته و توان پرداخت کمک های مالی دارند،‌ می توانند درپرداخت کمک های داوطلبانه و مردمی اقدام کنند و اصلا اجباری در این مورد وجود ندارد

وی توضیح داد: این اتحادیه دارای یک هزار عضو رسمی بوده و اکنون در حال بررسی پرونده بین 200 تا 300 متقاضی جدید دریافت پروانه کسب هستیم.

وی بیان کرد:‌برای صدور پروانه کسب 5 ساله از متقاضیان وجوه قانونی تعیین شده دریافت می شود که در مجموع حدود یک میلیون تومان است.

وی ادامه داد:‌هر کدام از اعضا نیز سالانه بین 300 تا 400 هزار تومان حق عضویت پرداخت می کنند.

 

این اظهارات در حالی بیان می شود که اعضای اتحادیه در گفت و گو با خبرنگار ما نسبت به هزینه شدن کمک های داوطلبانه و صرف آن برای امور خیریه مانند مدرسه و بیمارستان سازی و ... اظهار بی اطلاعی کرده و خواستار شفاف سازی در این زمینه هستند.

با توجه به اظهارات بیان شده از سوی رییس اتحادیه صنف نمایشگاه داران خودرو تهران، هرکدام از اعضا که نسبت به مساله پرداخت کمک های داوطلبانه گلایه دارند می توانند مستندات خود را برای ما ارسال کنند.


مهرنوش حیدری