ناتوانی آموزش پرورش در مقابله با تنبیه بدنی در مدارس

گروه اجتماعی- بررسی اخبار رسانه ها نشان می دهد در سال های اخیر معمولا به فاصله چند روز یکبار خبری از تنبیه بدنی دانش آموزان منتشر شده است.

 

به گزارش افکارنیوز، سال تحصیلی 95-96 را نیز باید رکورد دار مساله تنبیه بدنی دانش آموزان دانست زیرا در 5ماه گذشته بارها خبرهای تنبیه شدید بدنی دانش آموزان از سوی مدیر ،‌معلم و... به ویژه در رسانه های مجازی باز نشر شده است.

 

تنبیه با شلنگ

در روستای بمپور سیستان و بلوچستان معلم ،‌ دانش‌آموز  خود را با شلنگ تنبیه کرد که در جریان این کار این پسر بچه از ناحیه چشم آسیب دید.

بر اساس اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان حکم این معلم خاطی صادر  و 30 درصد از فوق العاده شغل وی کسر شد!

 

راهی شدن دانش‌آموز شیرازی به بیمارستان در اثر ضربه معلم

در این ماجرا، معلم به دلیل دیرآمدن دانش‌آموز هنرستانی خشمگین شده و ضربه‌ای به قفسه سینه دانش‌آموز وارد می‌ کند. که به گفته شاهدان عینی ضربه معلم سبب تنگی نفس دانش‌آموز شد به‌ گونه ‌ای که وی راهی بیمارستان می شود.

 

تنبیه با کمربند

در این ماجرا سرباز معلم با کمربند دانش‌آموز را تنبیه کرد که چشم دانش‌آموز دچار خونریزی شد.

امید سلاجقه ،رئیس روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان درباره این حادثه گفت: نیروهای سرباز معلم قبل از ورود به مدارس آموزش‌های لازم برای حضور در کلاس درس را دریافت می‌کنند اما متأسفانه شاهد بروز خطاهایی هستیم.

به گفته وی این سرباز معلم به پادگان بازگشت.

 

پاره شدن پرده گوش دانش آموز

چند روز بعد از این ماجرا تنبیه یک دانش آموز از سوی معلم منجر به پاره شدن پرده گوش وی شد.

به دستور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش‌وپرورش ، معلم متخلف به مدت سه ماه از خدمت تعلیق شد.

 

پس از رسانه‌ای شدن چندین مورد از تنبیه‌های بدنی دانش‌آموزان از ابتدای مهر تا کنون، اینبار تنبه بدنی یکی از دانش‌آموزان اتباع افغانستانی در یکی از مدارس شهر قم به گوش می‌رسد.

 

اداره کلاس به شیوه پادگان

معلم مدرسه ای در قم به دلیل اینکه دانش آموز پایه هفتم تکلیف خود را انجام نداده بود، وی  را مجبور کرده  تا 300 بار «بشین و پاشو» انجام دهد و این مسئله منجر به آسیب پاهای دانش‌آموز می‌شود.

 

تنبیه بدنی دانش‌آموز تهرانی را راهی بیمارستان کرد

تنبیه بدنی دانش اموزان تنها مختص مناطق محروم و دور افتاده نیست بلکه در پایتخت نیز چنین مواردی تاسف آوری رخ می دهد به طوری که یک دانش‌آموز در منطقه ۹ تهران راهی بیمارستان شده است.

ماجرا از این قرار است که معلم او را با هل دادن از کلاس درس خارج کرده که حین این کار سر وی با دیوار برخورد کرده و دانش آموز راهی بیمارستان می‌شود.

 

تنبیه بی رحمانه دانش آموزان قائنی

آخرین مورد علنی دشه از تنبیه دانش آموزان مربوز به تصاویری است که در هفته نخست بهمن ماه در شبکه های مجازی دست به دست گشت که حاکی از ضربات بی رحمانه معلم به سر و صورت و بدن دانش آموزان بود.

علت اصلی چنین تنبیه بی رحمانه ای کم شدن نمره دانش آموزان بوده است.

 

قصه تنبیه بدنی در سال تحصیلی 95-96 گویا قصد تمام شدن ندارد زیرا هر چند روز یکبار به مدد شبکه های اجتماعی مجازی این مسائل به صورت گسترده انتشار می یابد و سبب بازخوردهای فراوان می شود.

بررسی ها نشان می دهد در قوانین آموزش و پرورس تنبیه مجاز برای دانش اموزان از سوی معلمان و اولیای مدارس در نظر گرفته شده که شامل تذکر، اخطار شفاهی، تغییرکلاس، اخطار کتبی، اخراج موقت تا انتقال به مدرسه دیگر است البته اخراج موقت و انتقال دانش آموز با شرایط خاص امکان پذیر بوده و علاوه بر موافقت شورای مدرسه  باید آموزش‌و پرورش نیز آن را تایید کند.

اما انتشار اخبار خشونت علیه دانش آموزان نشان می دهد؛ تنبیه بدنی تقریبا نخستین گزینه مورد استفاده معلمان است در حالی که با آشکار شدن این موضوع برخورد جدی با معلمان و اولیای متخلف مدارس صورت نمی گیرد.

با توجه به افزایش روز افزون این مساله، مسوولان رده بالای وزارت آمورش و پرورش و به ویژه وزیر باید تدابیر ویژه اتخاذ کرده و حداقل اگر استعفا نمی دهند از افکار عمومی عذر خواهی کنند زیرا ادامه این روند تنها منجر به دلزدگی دانش آموزان از محیط مدرسه خواهد شد و معلمان خاطی نیز تمام زحمات همکاران با تجربه خود در سال های گذشته که برای رشد نسل آینده کشور تلاش های فراوان کرده اند را با حرکت نابجا در عرض چند دقیقه برباد می دهند.

 


مهرنوش حیدری