افزایش شهرفروشی و فشار بر مردم با برنامه ششم توسعه/ دولت در مبارزه سیاسی با شهرداری هاست

گروه اجتماعی- محسن پیرهادی عضو هیئت رییسه شوارای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با تاکید بر این که روند قانونگذاری از ابتدای آغاز به کار شوراهای اسلامی شهر و روستا به سمت توسعه امور شورایی در کشور نبوده است، عنوان کرد: بانگاهی به مصوبات دولت و مجلس می توان فهمید اراده ای که طبق قانون اساسی به شوراها و در واقع مردم داده شده است روز به روز کمرنگ تر و در مقابل نگاه دولتی پررنگ تر می شود.

 

عضو هیئت رییسه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که کمرنگ شدن نقش نهادهای محلی حتی در نوع رفتار مجموعه دولت با مدیریت شهری نیز مشهود است، اظهار کرد: در نظر بگیرید بدهی دولت به شهرداری مساعدت نبوده بلکه تکلیف قانونی ای بوده است که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی  باید پرداخت می شده اما دولت ها از پرداخت آن سرباز می زنند.

 

وی با ابراز تاسف نسبت به این که دولت همواره مجموعه شوراهای شهر و مدیریت شهری را به صورت بالقوه در رقابت سیاسی با خود می بیند، خاطرنشان کرد: در ادامه این دیدگاه شخص شهردار را یک کاندیدای بالقوه برای ریاست جمهوری  می دانند.

پیرهادی با بیان این که این دیدگاه منوط به دوره فعلی و امروز نیست، گفت: بنده نام عملکرد دولت ها را با این دیدگاه نه رقابت سیاسی بلکه مبارزه سیاسی می دانم.اما به این نکته توجه نمی کنند که چنین دیدگاهی چه تبعاتی برای آینده شهر و مردم دارد.

برنامه ششم برای حل مشکلات آنی دولت است

عضو هیئت رییسه شوارای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که مصوبه های دولت و مجلس در حوزه شهری از جمله برنامه ششم ممکن است در کوتاه مدت مشکلی را از دولت حل کرده و منافع آن به حزب معطوف به دولت نیز برسد، تاکید کرد: اما برنامه ای که نیاز آنی دولت را رفع می کند، مدتی بعد تغییر نمی کند و سال های سال به صورت مشکل برای شهر و شهروندان هزینه ایجاد می کند.

قوانین شفاف نیست؛ تفسیر به رای می کنند

پیرهادی با انتقاد نسبت به این که قوانین در بسیاری موارد صراحت و بلاغت لازم را ندارند، اظهار کرد: به طور مثال در قانون شورایاری ها که در چند بند قانون اساسی نیز ذکر شده اما آنچنان صراحت ندارد که بتوانیم به شورایاری ها قدرت لازم را بدهیم.

وی ادامه داد: نبود شفافیت و صراحت در قوانین باعث می شود گروهی که می خواهند تفسیر به رای کنند، بهره های مورد نظر خود را از این موضوع ببرند.

عضو هیئت رییسه شوارای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در جریان تدوین لایحه مدیریت شهری مکاتبات متعددی را از سوی شورای شهر تهران و نیز شورای عالی استان ها انجام شد، خاطرنشان کرد: حتی دیدارهای حضوری نیز صورت گرفت اما متاسفانه چه لایحه مدیریت شهری چه برنامه ششم توسعه کشور به گونه ای تدوین شده است که کلان شهرها با مشکلات جدی مواجه می شوند.

وی افزود:  برنامه ششم توسعه کشور درآمد پایدار شهرداری ها به شدت کاهش پیدا می کند و این به معنی فشار مضاعف بر مردم است زیرا نمی توان شهر را اداره نکرد و اداره شهر هزینه دارد.

پیرهادی با بیان این که همچنین کاهش درآمد پایدار شهرداری ها می تواند منجر به افزایش شهرفروشی شود، اظهار کرد: در یک کلام این برنامه زندگی عادی و استاندارد مردم را به هم می ریزد.

پیرهادی با اشاره به دورنمای شوراهای اسلامی شهر و روستا در جریان برنامه ششم توسعه کشور گفت: با کاهش اختیارات شوراها و کاهش نظارت بر درآمدهای شهری، قدرت چانه زنی نیز کاهش می یابد. با سابقه ای که از دولت ها داریم دیگر نمی توان به دریافت حق مردم با رایزنی شوراها از دولت امید داشت.

وی با بیان این که دولت ها اکنون 16 هزار میلیارد به مدیریت شهری در تهران بدهی دارند، عنوان کرد: رفتن درآمد پایدار شهرداری ها به خزانه و توزیع آن توسط سازمان امور مالیاتی کشور به معنای این است که به کسی که اکنون بدهکار است پول قرض بدهیم.

دولت از  « اداره شهر» شناختی ندارد

این عضو شورای شهر تهران با بیان این که دولت برداشت های اشتباهی در حوزه کارشناسی در مورد شهرها دارد، خاطرنشان کرد: در واقع رقابت های سیاسی در کنار نبود شناخت از حوزه شهری و سیستم مدیریت شهری منجر به مصوبه های ضرر رسان به شهر شده است. تصور می کنند شهرداری ها مجموعه ای پولدار هستند که هر چه از آنها کم کنیم به نفع اسلام و مسلمین است.

وی در پایان تاکید کرد: در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت شهر به خوبی اداره شود و مردم ضرر آن را می بینند.


لیلا موسوی