مرگ 240نفر با مصرف «قرص مرگ»

گروه اجتماعی- چند سالی است که خودکشی با قرص برنج رشد داشته به طوری که در 5 ماهه نخست امسال 240 نفر با مصرف «قرص مرگ»،‌جان خود را از دست داده اند.

 

به گزارش افکارنیوز، قرص برنج با نام علمی «قرص فسفید آلومینیوم» به ‌صورت قرص‌های ٣گرمی ساخته می شود و شباهت ظاهرزیادی به قرص‌های روان‌ گردان (اکستازی) دارد. این قرص خاکستری رنگ بوده و در بسته بندی 10 عددی دربازار موجود است و با هر یک از این قرص ها می توان هزاران شته را از بین ببرد.

 

این قرص پس از مصرف به ‌راحتی جذب دستگاه گوارش شده و پس از حل شدن در مایعات بدن و در جوار رطوبت معده باعث تولید گاز خطرناک «فسفین» می‌شود.

سم کشنده این قرص تنفس سلولی را از بین ‌برده و موجب آسیب جدی به اعضای حساس داخلی مانند قلب و کلیه ‌ها می‌شود.

به گفته پزشکان؛‌ پس از مصرف،‌فرد معمولااحساس عطش فراوان کرده و سوزش شدیدی در بدن وی ایجاد می شود. فرد پس از مصرف این قرص تا لحظه مرگ هوشیار و به دلیل آزاد شدن گاز فسفین در معده،‌وی با درد و رنج فراوان چند ساعت با مرگ دست و ژنجه نرم کرده و سرانجام جان می سژارد.

قرص برنج هیچ پادزهری ندارد و ظرف سه تا چهار ساعت و سیستم تنفسی و قلب را دچار مشکل کرده و در نهایت ظرف شش ساعت منجر به مرگ فرد می شود.

بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی این قرص، علایم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شود و متاسفنه هیچ درمان قطعی برای مسمومیت زدایی وجود نداشته و اقدامات حمایتی ـ علامتی برای درمان فرد به کار می رود.

در صورتی‌ که فرد قرص  را بخورد یا بوی آن را استشمام کند، دچار مسمومیت خواهد شد و اگر سم از بدن وی خارج نشود، مرگ وی حتمی است.

به گفته پزشکان از جمله علایم بالینی می توان به احساس خستگی و کمبود اکسیژن در فرد اشاره کرد به ‌طوری که بدن به تدریج کبود شده و دچار خفگی سلولی می شود.

معمولا بیشتر کسانی که قرص برنج را می خورند، احساس پشیمانی می کنند اما متاسفانه جان خود را به صدرت دلخراشی از دست می دهند و کسی نمی تواند به آنها کمک کند.

با توجه به ممنوعیت فروش این قرص ها متاسفانه در 5 ماهه نخست امسال 240 هموطن با مصرف آن جان خود را از دست داده اند که بررسی ها نشان می دهد در مدت مشابه قبل ، 198 نفر در اثر مصرف این قرص فوت کرده اند که آمارامسال نشان دهنده افزایش 21.2 درصدی فوت بر اثر مسمومیت با قرص برنج است.

در سال 94 نیز 513 در اثر مصرف این قرص فوت کرده اند که بررسی ها نشان می دهد نسبت به آمار 636نفری سال 93 خوشبختانه در سال گذشته این گونه خودکشی 19.3درصد کاهش داشته است .

بر اساس بررسی های صورت گرفته، مردان تمایل بیشتری به استفاده از قرص مرگ برای ستادن جان خود دارند به طوری که سال گذشته  336  مرد و 177  زن در اثر استفاده از این آفت کش جان خود را از دست داده اند.

در استان هایی مانند مانند تهران، گیلان، مازندران، گلستان و لرستان استفاده از قرص برنج در میان افراد طرفدار بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور دارد و معمولا به صورت تعمدی و به قصد خودکشی مصرف می شود.

 

موارد مصرف قرص‌های برنج

*برای جلوگیری از پیدا شدن حشرات در برنج و حبوبات ، آرد و... در انبار ها از این قرص ها استفاده می‌شود.

*استفاده از این قرص فقط در صلاحیت تیم های کنترل و بهداشت مواد غذایی بوده و افراد عادی به هیچ عنوان نباید اقدام به استفاده کنند.

*استفاده از این قرص ها به منظور مبارزه با آفات فقط در انبارهای مواد غذایی باید صورت گیرد و به هیچ عنوان استفاده خانگی از آن مجاز نیست.

*این قرص از خود گاز فسفید تولید کرده و سبب کشته شدن جونده ها می‌شود.

*قبل از به کار بردن در انبارها، باید تمام در و پنجره ها بسته باشد و شکاف های انبار با نایلون گرفته شود.

*بعد از قرص گذاری نباید کسی در اتاق های اطراف انبار بخوابد.

*هنگام خارج کردن قرص ها از داخل محفظه باید از دستکش پلاستیکی استفاده شود.

*اگر قرص داخل گونی حبوبات گذاشته می شود باید با کیسه نایلون کاملاً گونی را پوشاند و آن را خارج از اتاق و در هوای آزاد قرار داد.

*مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، هم از راه تماس پوستی و هم به صورت خوراکی اتفاق می‌افتد.

 

پس از مصرف قرص برنج چه باید کرد؟‌

فرد مصرف کننده قرص برنج را باید به سرعت به بیمارستان انتقال داد و باید گفت تنها ومهمترین کمک اطرافیان به بیمار جلوگیری از نوشیدن آب است چراکه تاثیر قرص برنج را سرعت می بخشد.

همچنین اگر در خانه جوش‌شیرین و یا پرمنگنات پتاسیم دارید، به عنوان یک اقدام پیش درمانی آن را به فرد مسموم بدهید هرچند این روش‌ها به صورت 100درصد کارساز نبوده و نمی‌تواند کمک خاصی به فرد مسموم کند؛ همچنین استفاده از زغال فعال (زغال سیاه) که به ‌صورت قرص برای درمان مواردی مثل مصرف قرص‌های برنج، تولید شده می‌تواند کمک‌ کننده باشد زیرا مصرف زغال فعال، سم ناشی از مصرف قرص برنج را به مقدار زیاد جذب می کند.

این قرص با وجود اعمال ممنوعیت فروش از 92 در عطاری‌ها و ... از سوی برخی افراد سودجو به راحتی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و آنها در اصل با فروش این قرص ها، تجارت مرگ می کنند.

معمولا در مسمومیت با قرص برنج در 99درصد موارد، فرد جان خود را از دست می دهد اما در مسمومیت با سایر قرص ها 99 درصد بیماران زنده می مانند.

بنابراین ضرورت دارد تا وزارت بهداشت و سایر ارگان های مسوول نظارت بیشتری بر عملکرد عطاری ها و ... داشته و مانع فروش و تجارت قرص های برنج شوند.