تجهیزات آتش نشانی در شرایط خوب و روز دنیاست/ نوسازی تجهیزات انجام می شود

گروه اجتماعی- مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به ریزش ساختمان پلاسکو  گفت: این ساختمان از نظر ایمنی خیلی ضعیف و عقب مانده بوده که شهرداری هم چندین مرتبه به مالکین ساختمان تذکر داد.

وی افزود: آخرین اخطاریه که به پلاسکو داده شد، در چهار صفحه بود که جزئیات و ریز مسائل در آن تذکر داده شد. بعنوان مثال در مورد آب، برق ، نحوه چینش اجناس در انبار و نحوه استفاده از گاز را یادآوری و گوشزد کرده بودند و از مالکین خواسته بودند موارد را رعایت کنند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه صاحبان مغاز ه باید هشدارها و تذکرات مسئولین را جدی بگیرند و شوخی حساب نکنند، افزود:  متاسفانه ما در مورد ساختمان پلاسکو شاهد این روند نبودیم و به تذکرات و اخطارها توجهی نشد.

چمران در پاسخ به این سوال کسبه ها می گویند شهرداری اخطار جدی نمی داده و چطور برای گرفتن عوارض جلوی درب مغازه ها بلوک سیمانی می گذارد اما بارها به مالکین پلاسکو فقط اخطار می داده و اقدام عملی نکرده، گفت: وقتی یک نفر عوارض ندهد، کاری نمی تواند کرد. آن مغازه ای که جلویش بلوک سیمانی گذاشته می شود، با حکم قاضی صورت می گیرد و در این رابطه حکم قانونی صادر می شود که باید جلوی آنرا بگیرند و جلوی اش هم گرفته می شود. 

وی اضافه کرد: وقتی مالکی عوارض پرداخت نکند، نمی توان اقدام عملی کرد مگر آنکه در مواقع نقل و انتقال ملک یا مغازه وی را مجبور کنند تا بدهی خود را پرداخت کند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: وقتی شهرداری اخطار می داد و مالکین پلاسکو توجه نمی کردند، برای پلمپ باید حکم قاضی گرفته می شد که این کار عملی نیست. چرا که گرفتن حکم از قاضی برای این همه ساختمان و مغازه عملی نیست و باید خود مردم و مالکین به میدان بیایند و رعایت کنند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آموزش نیروهای آتش نشان گفت: از نظر آموزش در منطقه خاورمیانه در سطح بسیار خوبی قرار داریم و ایران یکی از مراکز آموزشی ۀتش نشانی در منطقه است که از کشورهای دیگر برای آموزش به ایران می آیند.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تجهیزات آتش نشانی و اینکه آیا این تجهیزات به روز است یا نه، گفت:از نظر تجهیزات در شرایط خوبی هستیم و این تجهیزات هر روز پیشرفت می کند که باید هر روز تجهیزات نوسازی شود و این کار در حال اقدام بوده و هست و خواهد بود.