پلاسکو هزینه رفتارهای سیاسی است

گروه اجتماعی- مرتضی طلایی نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به ساختمان هایی که موارد ایمنی را در سطح شهر رعایت نمی کنند، عنوان کرد: اولین مسئولیت در مورد تامین ایمنی ساختمان ها در شهر بر عهده مالک است.

وی ادامه داد: بعد از مالک، این وظیفه مستاجر است که نسبت به تامین ایمنی اقدام کنند. پس از این افراد مجامع صنفی، شهرداری و وزارت کار است که مسئولیت تامین ایمنی را بر عهده دارد. در قانون به تفسیر به مسئولیت هر یک اشاره شده است.

تامین ایمنی ساختمان ها امری بین بخشی است

نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براین که تامین قطعی ایمنی در ساختمان های پر تردد شهر امری بین بخشی است، خاطرنشان کرد: تعطیلی ساختمانی همانند پلاسکو نیز امری بین بخشی بوده که متاسفانه بر زمین مانده.

طلایی با اشاره به این که توجه به ایمنی ساختمان های شهر با دیدگاه صرف قانونی ممکن نیست، گفت: این امر با ترکیبی از مسئولیت پذیری اجتماعی و وظایف قانونی باید دیده شود.

وی با اشاره به این که شخصا مسئولیت به حداکثر رساندن ضریب ایمنی ساختمان های نا ایمن را در قالب یک سازمان می پذیرم، عنوان کرد: در مدت زمان دوسال می توان این اقدام را با مشارکت مردم انجام داد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: برای هر کار که نباید به سراغ برخورد های سلبی و بازدارنده رفت. در بسیاری از امور آموزش، توجیه کردن، مذاکره و صحبت با شهروندان راهگشا  است.

طلایی با اشاره به این که شهرداری و سایر نهادهای مسئول باید برای تامین ایمنی ساختمان هایی که فقدان ایمنی آنها محرز است با مالکان و کسبه و نیز مجامع صنفی وارد گفت  گو و مذاکره شود، عنوان کرد: قطعا مردم با شنیدن اصول ایمنی که برای خودشان موثر است، همراهی لازم را دارند. بنده شخصا تجربه زیادی در این حوزه مرتبط با سال های الزامی کردن کمربند ایمنی دارم.

جدی گرفتن ایمنی ساختمان ها با آموزش ممکن است

وی تاکید کرد: الزامی شدن کمربند ایمنی نه با قبض جریمه بلکه با آموزش، آگاهی و با حداقل برخوردهای سلبی به نتیجه رسید. با همین روش نیز می توان در جامعه این را نهادینه کرد که اخطارهای ایمنی از سوی هر سازمان و نهادی بیش از هر شخص و نهادی به نفع خود مردم است.

نائب رییس شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد نسبت به این که برای مردم نقش و سهمی در اداره جامعه قائل نیستیم، اظهار کرد: ممکن است در قالب قوانین نقشی به مردم داده شده باشد اما در بدنه جامعه که نگاه می کنیم می بینیم چنین نقشی به مردم داده نشده است.

بجای پیش از حادثه پلاسکو همه پس از آن آمدند

وی با اشاره به این که متاسفانه حضور و همیت همه دستگاه ها و مردم را بجای پیش از حادثه پلاسکو بعد از حادثه شاهد بودیم، تاکید کرد: این به معنای آن است که چنین روحیه ای در جامعه ما وجود دارد تنها باید مدیریت شود.

نائب رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که مسئولیت قانونی پلمپ پلاسکو بر عهده کدام نهاد بوده است، گفت: بنده در این مورد اظهار نظر نمی کنم. متاسفانه زمانی که فضای سیاسی بر امور اجرایی حاکم می شود مشکل می توان  حرف زد زیرا هر اظهار نظری سیاسی محسوب می شود و نمی توان عنوان کرد که گفتمان ما گفتمان انقلاب است که اصولگرا و اصلاح طلب را در بر می گیرد.

طلایی در پایان تاکید کرد: پلاسکو و امثال آن هزینه رفتارهای و برخوردهای سیاسی حاکم بر جامعه بعد از انقلاب به ویژه بعد از دفاع مقدس است. خودمحور و جزیره ای فکر کردن از مهم ترین ایرادهای سیستم تصمیم گیر ما است. انواع کمیته ها و کارگروه ها را داریم اما کاری از پیش نمی رود. اگر همه را یک کاسه کنیم قطعا عملکرد بهتری خواهیم داشت.


لیلا موسوی