خسارت آلودگی هوا بیش از پلاسکو است

محمدباقر قالیباف در افتتاح ایستگاه هروی از خط 3 مترو که با حضور مدیران شهری و جمعی از شهروندان برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر، اظهار داشت: دهه فجر یادآور روزهای بسیار به یاد ماندنی برای ملت است. این ملت و مردم به رهبری حضرت امام (ره) این مرد الهی که هرگز کلامی جزء برای حق و ادای حق نگفت و هیچ گامی جزء در راه خدا برنداشت و مجاهدین و شهدای عزیز و بزرگواری که در رکاب امام همت کردند و این افتخار را آفریدند.

شهردار تهران ادامه داد: بعد از هزاران سال ملت ایران از زیر سایه استبداد و استعمار خارج شد و آزادی و استقلال را به این مردم هدیه کردند.

وی ضمن گرامیداشت یاد امام و همه شهدای گرانقدر، اظهار داشت: شاه‌بیت همه حرکت‌های ما در انقلاب اسلامی در چند نکته است که در کلام امام (ره) می‌بینیم. یکی از نکات مورد توجه بحث مربوط به روحیه اسلامی و انسانی در جامعه است.

قالیباف یادآور شد: در یک جامعه اسلامی شهروندان با محبت نسبت به یکدیگر زندگی و رفتار می‌کنند.

وی افزود: با کمک مدیران و برنامه‌ریزان آن هدفی که باید محقق شود این است که آسایش و رفاه مردم در حوزه مادی در اصل کار قرار گیرد و در بعد معنوی رستگاری و سعادت را بتوانیم ایجاد کنیم و آن شرایط بندگی برای خدا را فراهم کنیم و این همه اهدافی است که برای انقلاب اسلامی قائل هستیم.

شهردار تهران یادآور شد: اگر ما قادر نباشیم در این حریم حرکت کنیم و اهداف تحقق یابد، نتوانسته‌ایم به آرمان‌ها و اهداف برسیم و موفق نبود‌ایم.

وی گفت: مردم ما بسیار فهیم، منصف، عادل و عقلایی به موضوعات نگاه می‌کنند و متوجه دشمنی‌ها و دشمنان انقلاب اسلامی نیز هستند.

قالیباف بیان داشت: وقتی دشمنان و منافع آنها از منطقه دستشان قطع می‌شود و رژیم پهلوی به  عنوان نوکر غرب و آمریکا و هم‌پیمانانش از جمله رژیم صهیونیستی از قدرت در کشور پرت می‌شوند طبیعی است که با ملت ما دشمنی کنند و چوب لای چرخ بگذارند.

وی افزود: وقتی که آمریکایی‌ها در داخل کشور و منطقه ناموفق می‌شوند و این شکست را از نظام اسلامی می‌دانند قطعا بر  علیه ما توطئه می‌کنند ولی مردم شرایط را درک کرده و همیشه پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه این ملت فرهنگ ایثارگری و شهادت را فراموش نکرده است،‌گفت: امروز در دهه چهارم انقلاب وقتی کشور نیازمند مدافعین حرم است و با توجه به اینکه امنیت ملی ما در خطر است، جوانان این دهه برای دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالمین برمی‌خیزند و حتی برای نجات جان هموطنان خود به دل آتش می‌زنند و ما دیدیم در حادثه پلاسکو جوانان ما برای نجات جان مردم از جان خود نیز گذشتند.

شهردار تهران افزود: در حادثه پلاسکو و در 10 شبی که گذشت دوران دفاع مقدس مرور می‌شد.

وی افزود: از همان شب اول خانواده‌هایی بودند که به محل حادثه پلاسکو برای کمک می‌آمدند.

شهردار تهران گفت: نمی‌توان بر اساس ظاهر اعتقاد را سنجید و نباید نسبت به آنکه ظاهری اسلامی نداشته قضاوت دیگری بکنیم که این اشتباه است.

قالیباف یادآور شد: در حادثه پلاسکو خانواده‌هایی بودند که هر چه در توان داشتند آوردند تا کمکی کرده باشند.

وی افزود: در شب اول حادثه فردی از ورزقان آذربایجان آمده بود چرا که در زمان زلزله کمک‌هایی از سوی تهران به زلزله ورزقان شده بود آمده بود تا تلافی آن کمک‌ها را کند و با خود تجهیزات لازم نیز آورده بود.

شهردار تهران گفت: این نشان می‌دهد که مردم ما با محبت هستند و کمک کردن در روزهای سخت در خون مردم وجود دارد و البته مردم ما مشکلات و فشار دشمن را هم درک می‌کنند.

قالیباف اظهار داشت: اوقاتی هم به خاطر ضعف و نقد در خودمان آن طور که زیبنده مرد است تلاش، کار و تدبیر نکرده‌ایم و این که ضعف را به حساب دشمن بگذاریم قطعاً مردم آن را نمی‌‌بخشند.

وی با اشاره به اینکه همان روحیات دهه اول انقلاب در زن و مردم ما است،‌گفت: باید تلاش کنیم تا بتوانیم در سایه نظام اسلامی رستگاری و سعادت را برای آخرت شهروندان خود فراهم کنیم و طبیعتا توقع امام و شهدا از همه ما این است که تلاش کنیم تا با محبت در راستای انقلاب گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه بحران‌های ما دو نوع هستند،‌گفت: وقتی حادثه طبیعی اتفاق می‌افتد موضوعات طبیعی است و بعضی وقت‌ها هم حوادثی مانند پلاسکو رخ می‌دهد.

قالیباف یادآور شد: بعضی از بحران‌ها به گونه‌ای است که مداوم شده‌اند و امتداد دارند و حادثه‌ای نیست که شروع و پایانی داشته باشد و تلفاتی که می‌گیرد بالا و غیرقابل قبول است.

وی یادآور شد: بحران محیط زیست در آب، هوا و خاک وجود دارد و چالشی مهم برای شهر است.

شهردار تهران افزود: آلودگی هوا و بحران‌های زیست محیطی هر روز تلفاتی دارد و خسارات آن بیش از حادثه پلاسکو است ولی خسارت و از دست دادن جان در بحران‌های زیست محیطی آرام آرام است و یک حادثه نیست که همه به آن توجه کنند.

قالیباف یادآور شد: موضوع حمل و نقل عمومی را با تمام مشکلات ادامه می‌دهیم و معتقدیم راهکار کاهش آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی با تأکید بر مترو است.

وی یادآور شد: آلودگی هوا در شهر تهران قابل حل است و ما می‌توانیم به شرایط استاندارد در شهر باز گردیم و قطعاً در یک دوره زمانی 6 ساله آلودگی هوا بسیار کاهش خواهد یافت و ما در مجموعه مدیریت شهری مصمم به این موضوع هستیم.

شهردار تهران افزود: در حال حاضر یکصد کیلومتر مترو در حال ساخت است که در همین 6 ماهه پیش رو ساخت این خط را به اتمام خواهیم رساند و برای همیشه این کار در شهر تا صدها سال خواهد ماند.

قالیباف افزود: همه این افرادی که شبانه‌روز در زیر سطح زمین تلاش می‌کنند و با همه سختی‌ها و زخم زبان‌هایی که می‌شنوند ولی هرگز دست از این راه بر نمی‌دارند چون معتقدند راه نجات این است.

وی با تأکید بر اینکه همه ایستگاه‌های خط 3 مترو تا قبل از پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد،‌گفت: یکی از زیباترین، بهترین و بزرگ‌ترین ایستگاه شهر، ایستگاه میدان ولی‌عصر است که یک پلازای بزرگ شهری محسوب می‌شود. 

وی یادآور شد: خطوط 6 و 7 مترو و همین طور خط فرودگاه امام (ره) با تلاش‌های شبانه‌روزی که در حال انجام است در 4 ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهردار تهران افزود: بعد از اتمام و بهره‌برداری از ایستگاه‌ها و تونل‌ها با توجه به اقدام خوبی که در بخش واگن‌سازی صورت گرفته است در سال آینده عمده فشار و منابع را در تولید بیشتر واگن و قطار خواهیم گذاشت تا شرمنده مردم نباشیم که 15 تا 20 دقیقه منتظر قطار باشند.

وی بیان داشت: امیدواریم خطوط و ایستگاه‌هایی که ساختیم در همه ایستگاه‌ها هر 2.5 دقیقه قطار وارد آن شود و با این روند دیگر کسی حق اینکه با ماشین شخصی وارد شود را نداشته باشد.