اصلاح قانون شهرداری ها در انتظار لایحه مدیریت شهری/ افزایش قدرت بازدارندگی با جرم انگاری تخلفات شهری

گروه اجتماعی- علی رضا جاوید معاون عمرانی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکارنیوز با اشاره به ایمنی ساختمان ها و تخلفات ساختمان قبل و بعد از پایان کار و وظایف قانونی شهرداری ها در ارتباط با ساختمان ها اظهار کرد: در صورتی که موضوعی برای مصالح عمومی شهروندان مخاطره ایجاد کند و قانون آن را جرم محسوب کند، امکان پیشگیری از وقوع آن بیشتر و در صورت وقوع مقابله فوری و برطرف کردن آن نیز سریع تر فراهم می شود.

 

وی ادامه داد: این موضوع شامل تخلفات ساختمانی در درون و در حریم شهرها و نیز موضوعاتی که به ایمنی و امنیت شهروندان مرتبط است، می شود.

 

معاون شهردار تهران با اشاره به قانون شهرداری ها، عنوان کرد: در این قانون دو کمیسیون شبه قضایی وجود دارد. یک مورد در بند 20 ماده 55 در مورد صنوفی که مزاحمت های شغلی ایجاد می کنند امکان صدور آراء شبه قضایی و برخورد با مزاحمان را ایجاد می کند. همچنین کمیسیون ماده 100 نیز وظیفه بررسی تخلفات ساختمانی و مغایرت بین وضع موجود محدستثات با وضع مجاز آنها را بر عهده دارد.

جاوید با بیان این که این دو کمیسیون قابلیت پلمپ یا حتی تخریب محدستثات غیر مجاز را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: در بند 14 ماده 55 دو بخش وجود دارد. بخش اول این بند به آماده سازی محیط های عمومی شهر برای مقابله با خطر سیلاب و حریق می پردازد که شهرداری تهران در ارتباط با خطر سیلاب تا کنون بیش از 500 کیلومتر شبکه اصلی جمع آوری آب های سطحی را ایجاد کرده است.

معاون شهردار تهران افزود: در مورد مقابله با خطر حریق نیز شهرداری تهران تعداد ایستگاه ها را به 125 ایستگاه افزایش داده و تلاش کرده تجهیزات آن را تکمیل کند.

وی با اشاره به ایجاد سوله های مدیریت بحران در نواحی مختلف شهر، ادامه داد: بخش دوم از بنده 14 ماده 55 به رفع خطر از بناها اشاره شده است. در این مورد به دیوارهای خطرناک که امکان فروریزش آنها وجود دارد، جلوگیری از گذاشتن هر گونه شیء در ایوان ها و دیوارهای مشرف و معابر عمومی که افتادن آنها منجر به ایجاد خطر برای عابران است و دودکش ها و ناودان های ساختمان ها که منجر به ایجاد خسارت برای ساکنان شهر می شوند اشاره کرده است.

وی افزود: همچنین بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی، کوچه ها و اماکن، دالان های خصوصی و عمومی و پر کردن و پوشاندن چاه ها و چاله های معابر از دیگر موارد ذکر شده در این بند است که شهرداری می تواند در موردآنها ابلاغ رفع خطر را با مهلت مناسب صادر کرده و در صورت رعایت نکردن نسبت به پیگیری اجرای آن اقدام کند.

معاون شهرداری تهران با بیان این که قانون مصوب سال 1334 که در سال 1345 نیز مورد اصلاح قرار گرفته، قانون خوبی در حوزه شهری محسوب می شود، خاطرنشان کرد: اما با توجه به این که سالها از تصویب این قانون گذشته، قطعا نیاز به تغییر و اصلاح دارد تا با شرایط زمان و مکان همخوانی بیشتری داشته باشد.

جاوید با بیان این که اصلاح قانون شهرداری ها در قالب لایحه مدیریت شهری در حال بررسی در هیئت دولت برای ارسال به مجلس شورای اسلامی است، گفت: اما این مورد نیز نیاز به بررسی مجدد دارد تا متناسب با مقتضیات روز رفع ایراد شود.

معاون عمران شهرداری تهران در پایان تاکید کرد: اصلاح قانون شهرداری ها باید به گونه ای.  باشد که از قانون پیشین قوی تر باشد واینگونه نباشد که بندهایی از قانون قبلی را لغو کنند و ایجاد خلاء کنند.