هر 9 دقیقه یک سیگاری جان می سپارد

گروه اجتماعی- همان طور که ذکر شد روزانه 46 ایرانی جان خود را در اثر حوادث مختلف رانندگی از دست می دهند که در مجموع سالانه 16هزار و 790 نفر به دلیل این گونه حوادث جان می سپارند که بیشتر این حوادث به صورت غیرمنتظره رخ می دهد اما غم انگیزتر آمار فوت 65 هزار ایرانی به دلیل عاملی خودخواسته و با اراده خود است.

به گزارش افکارنیوز، به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، سالانه 65 هزار نفر از مردم ایران با بیماری های ناشی از مصرف دخانیات می میرند.

محمدرضا مسجدی افزوده است: علاوه بر این 65 هزار نفر که به طور مستقیم از دخانیات استفاده می کنند و جان می بازند، 6 هزار و 500 نفر به دلیل آن که درمعرض و مجاورت افراد سیگاری و قلیانی قرار دارند جان خود را از دست می دهند که 20 درصد این افراد  کودکان زیر هشت سال هستند.

این یعنی روزانه بیش از 178 نفر و هر ساعت 7 نفر به طور مستقیم و در اثر استعمال دخانیات جان می سپارند یعنی هر 8 دقیقه و 57 ثانیه یک مرگ در اثر استعمال دخانیات و متاسفانه بیش از 17 نفر تنها به جرم همنشینی اجباری با افراد سیگاری و قلیانی، با زندگی  وداع می کنند که یک هزار و 300 نفر از آنها کودکان زیر 8 سالی هستند که حق دارند چند دهه زندگی کرده و به آروزهایشان برسند.

در سه سال گذشته آمار مرگ و میر ناشی از استمال دخانیات 6 برابر شده است به طوری که سوم اسفند سال 1392 دکتر «علی اکبر سیاری»، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود؛‌ هر سال 11هزار نفر از پنج میلیون سیگاری کشور فوت می کنند.

سیگاری ها را باید افرادی خودخواه دانست زیرا نه تنها به جان عزیز خود رحم نمی کنند بلکه باعث جان سپردن بیش از 6 هزار نفر می شوند و معمولا به اعتراضات افراد خانواده،‌ سایر افراد جامعه و ... وقعی نمی نهند.

بیماری، ‌از دست دادن جان و سلامت تنها بخشی از ضررهایی است که سیگاری ها به خود، خانواده و جامعه می زنند و نکته تاسف بار اینکه سیگاری ها روزانه 10 میلیارد تومان صرف خرید و مصرف سیگار و قلیان می کنند.

در مقابل وزارت بهداشت مجبور است روزانه 20 میلیارد تومان برای درمان بیماری های ناشی از مصرف دخانیات هزینه کند در حالی که این مبلغ می تواند صرف درمان بیمارهای خاص، تجهیز بیمارستان ها و مراکز درمانی در شهرها و روستاهای دورافتاده شود.

به گفته وزیر بهداشت 90 درصد ابتلا به سرطان های ریه به دلیل استعمال سیگار بوده و 75 درصد سرطان های زبان، دهان و دستگاه گوارش مربوط به سیگار و مواد دخانی است.

دکترسید حسن هاشمی در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات که در خرداد 95 برگزار شد،‌ از استفاده 8 میلیون نفر جمعیت کشور از مواد دخانی خبر داد.

وی هشدار داد:‌ اگر استعمال دخانیات به همین روال در کشور ادامه یابد تا 40 سال آینده ایران همانند کشور مصر و پاکستان بالاترین آمار مصرف مواد دخانی را خواهد داشت.

گرایش به استعمال سیگار و دخانیات رشد فزاینده ای داشته به طوری که جمعیت 5 میلیونی سیگاری در سال 92 اکنون به 8 میلیون نفر رسیده و این یعنی سالانه یک میلیون نفر بر تعداد سیگاری ها افزوده می شود و طبق پیش بینی وزیر بهداشت اگر وضعیت به همین منوال پیش رود در 4 سال آینده 4 میلیون نفر به جمعیت 8 میلیونی فعلی افزوده و در نهایت 48 میلیون نفر سیگاری در کشور خواهیم داشت.

بر اساس تحقیقات جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، اکنون 2 درصد از زنان و 20 درصد از مردان در کشور سیگار مصرف کرده و در مقابل 18 درصد از زنان قلیان مصرف می کنند که این مساله نشان دهنده ایجاد شرایط بحرانی در آینده ای نه چندان دور است.

متاسفانه در سال های اخیر اقدام مناسبی در زمینه فرهنگ سازی و مقابله با استعمال سیگار و دخانیات یا انجام نشده و یا موفق نبوده و روز بر روز بر میزان مصرف سیگار در کشور افزوده شده است.

به گفته رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، 32 میلیارد نخ سیگار از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته این میزان 56 درصد افزایش یافته و 12 میلیارد نخ بیشتراز مدت مشابه سال قبل  تولید شده است.

علی اصغر رمزی گفته است:  باتوجه به برآورد مصرف 9 ماهه سیگار درکشور که 41 میلیارد نخ است، در واقع 78 درصد مصرف سیگار کشور از محل تولیدات داخلی تامین شده است .

به گفته وی واردات  9 ماهه امسال سیگار به میزان 3.7میلیارد نخ  بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 67 درصد کاهش یافته است .

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور پیش‌بینی کرده که تولید سیگار در سال جاری نسبت به سال گذشته از 30 میلیارد به 45 میلیارد نخ برسد.

شاید مهمترین اقدام دولت در چند سال گذشته توجه به تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور بوده که بر مبنای آن دولت مکلف به تبدیل واردات به تولید داخلی با همان برند اصلی است که به گفته رمزی؛ اجرای این تکلیف قانونی از 2 سال قبل با جدیت پیگیری شده و تمامی واردکنندگان ملزم به رعایت و اجرای این ماده قانونی شدند و بیشتر برندهای وارداتی تبدیل به تولید داخلی شده اند و پس از 2 سال نتیجه اجرای این ماده قانونی ، رشد تولید داخلی بوده است .

همه بر مضر بودن سیگار و دخانیات اذعان دارند اما متاسفانه برنامه ها و طرح های پیشگیرانه موجب کاهش تمایل مصرف نشده و در مقابل علاوه بر افزایش میزان تولیدات داخلی شاهد 6 برابر شدن میزان مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات و افزایش 3 میلیون نفری سیگاری ها در طول 3 سال گذشته بوده ایم به حتم تا زمانی که عزم جدی برای آگاه سازی جامعه و کاهش تمایل مصرف دخانیات و سیگار در کشور وجود نداشته باشد، شاهد رشد روز افزون تبعات منفی و پیمادهای جبران ناپذیر فردی،‌اجتماعی و اقتصادی و... این مساله خواهیم بود.