علائم دندان در آوردن در نوزاد چیست؟

با ظاهر شدن نشانه‌های رشد دندان روی لثه، نوزاد با احساس درد، ورم و آب ریزش دهان روبرو می‌شود. همچنین ممکن است در خوابیدن و خوردن هم برای مدت کوتاهی دچار مشکل شود.

از دیگر علائم دندان در آوردن در نوزاد تب خفیف، یبوست و کشیدن گوش است. در این وضعیت بهترین کار برای کمک به نوزاد پیدا کردن روشی جهت به حداقل رساندن درد و التهاب است.

برخی از والدین از ژل‌های دندانی برای آرام کردن فرزندشان استفاده می‌کنند اما طبق اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا این ژل‌ها دارای مقداری ماده سمی belladonna است. واکنش بدن به این ماده در کودکان زیر دو سال غیر قابل پیش بینی است و آنان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش "مادر نیچر نت‌ورک"، روش‌های درمانی طبیعی برای تسکین درد، ورم و بی قراری‌های ناشی از دندان در آوردن وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

- ماساژ دادن لثه: والدین می‌توانند انگشت خود را پس از شستشو روی لثه نوزاد قرار داده و آن را ماساژ دهند این کار موجب تسکین موقت درد می‌شود.

- قرار دادن پارچه سرد روی لثه: به والدین توصیه می‌شود پارچه‌ای را مرطوب کرده و داخل یخچال قرار دهند سپس پارچه را روی لثه نوزاد گذاشته تا آن را بی حس کند.

- مصرف خوردنی منجمد: در صورتیکه کودک قادر به خوردن غذای جامد است تکه‌های منجمد شده موز و هویج را داخل دهان کودک قرار داده تا با جویدن آن درد دهان از بین برود. اما مراقب باشید که هنگام جویدن تکه‌های کوچکتر موجب خفگی کودک نشود.

- قرار دادن قاشق یخ روی لثه: در صورتیکه هنوز دندان نوزاد در نیامده یک قاشق فلزی را داخل یخچال گذاشته و زمانیکه خنک شد روی لثه نوزاد قرار می‌دهیم. همچنین از گذاشتن قاشق داخل فریزر خودداری کنید چون امکان چسبیدن آن به صورت و دهان نوزاد وجود دارد.