در مباحث حقوقی کم کاری داریم

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در مراسم گرامیداشت دهه فجر و افتتاح دفتر بسیج در کانون وکلای کشور گفت: حرف های این روزهای رئیس جمهور آمریکا عمق اسلام ستیزی را نشان می دهد.

وی ادامه داد: هدف انقلاب مبارزه با استکبار، ظلم و تجاوز به حقوق دیگران در عرصه ملی و جهانی بود. آن موقع ها مقابله با ما با یک مجموعه شعار بود ولی امروز تقابل و جدال در میدان عمل در حوزه های مختلف است و کشمکش ها کاملا جدی است و این نشان می دهد انقلاب راه خود را به درستی طی کرده و آرمان های خود را حفظ کرده است.

پورمحمدی گفت: جامعه حقوقدانان ما بیش از جمعیت های دیگر شایسته کنکاش و اظهارنظر هستند. ما یک انقلاب حق گرا و حق مدار بودیم و اساس انقلاب ما حاکمیت حقوق مردم بوده است.

وزیر دادگستری افزود: چند روزی از انقلاب نگذشته بود که امام فرمودند نظام را باید مردم مشخص کنند. حرف ها و کارهای عجیبی امام در روزهای اول داشتند و در سال اول انقلاب، ۵ انتخابات بزرگ برگزار کردند و رکورد جهانی نظر خواهی از مردم را جا به جا کردند.

وی تصریح کرد: امام خمینی تعریف اصیل و عمیق از حق ارائه دادند و امور فراوانی را بر این اساس، پایه گذاری کرندد. معتقدم انقلاب اسلامی هنوز پیام حقوقی خود را خوب عرضه نکرده است. معتقدم در مباحث حقوقی، کم کاری داریم و این عرصه را خیلی وسیع تر باید ببینیم.

پورمحمدی گفت: جایگاه کشور به برکت ظرفیت انسانی، جغرافیای و تمدنی بسیار بالاست. به عنوان مثال طبق آخرین آمار های بین المللی ایران دومین کشور در محصلان مهندسی به نسبت دانشجودیان دیگر است. ایران سومین کشور در سرعت رشد علمی با ۱۷.۵ درصد رشد به نسبت سال قبل دنیاست. همچنین ششمین کشور از نظر فناوری نانو و یازدهمین کشور در فناوری هوا و فضا و چهاردهمین کشور در فناوری هسته ای هستیم.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: ما در حوزه اقتصاد که خیلی هم چالش داریم، پنجمین کشور در ایجاد اشتغال هستیم و این به رغم افزایش بیکاری در کشور است. ورودی به بازار کار در کشور سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سالانه است. ما هفدهمین کشور در ذخایر ارزی و هجدهمین کشور در اقتصاد جهانی هستیم و رتبه ۱۷ یا ۱۸ تولید خودرو را داریم.

وی ادامه داد: اگر آمریکا و اروپا در برجام یا جاهای دیگر روی ما حساب می کند، با شعار و حرف و چانه زنی سیاسی این امتیازات داده نشده بلکه با برآورد واقعی از توانایی ما داده شده است. این معادلات است که آنها را به تمکین و پرخاشگری واداشته است.

توان قدرت برابری خرید ما هزار و ۴۵۹ میلیارد دلار است که عدد بزرگی است. همه اینها در فضای تحریم اتفاق افتاده و الان تولید ناخالص داخلی و بودجه ما هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان است.

پورمحمدی تصریح کرد: این نشان می دهد که کشور ما در عرصه داخلی و خارجی کشور مهمی است و نیازمند عقبه قدرتمند حقوقی در مسائل مختلف است. انتظار داریم با این نگاه و رویکرد به جایگاه خود نگاه کنید و انتظارات را در این قواره تعریف کنید. البته جامعه حقوقی ما رشد بالا و قابل توجهی داشته و طبیعی است سطح انتظارات ما زیاد است.

وزیر دادگستری گفت: استقلال وکلا مثل استقلال قضات یک امر روشن است و باید تلاش کنیم دستگاه قضایی مستقل باشد و در کنار آن باید استقلال وکالت هم لحاظ شود.

وی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم قرار بود لایحه جامع وکالت تدوین شود، پس از سیر روند طولانی، ملاحظات دولت، قوه قضائیه و صاحب نظران لحاظ شود.