ابر و خورشید و مه و فلک به کمک تهرانی ها بیایند

گروه اجتماعی- پایتخت نشینان گویا قرار نیست از دست همنشین دائمی این روزهای خود یعنی آلودگی خلاص شوند،‌حکایت ما و آلودگی هوا حکایت مهمان ناخوانده ای است که قصد رفتن هم ندارد البته چند روزی به مرخصی موقت می رود و دوباره بازمی گردد.

به گزارش افکارنیوز،‌ آلودگی هوا حداقل در یک دهه اخیر مهمان دائمی شهرهای بزرگ و به ویژه تهران بوده و به دلیل نزدیکی بیش از حد به میزبانان، نفس آنها را تنگ کرده وجان برخی را ستانده اما گویا برای مسوولان مهم نیست که این مهمان تا چه حد مزاحم است و باید از آن خلاص شد.

آلودگی هوا در نیمه دوم امسال بارها موجب تعطیلی مدارس شد و محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را افزایش داد اما همانند همیشه به دلیل مقطعی و مسکن وار بودن، اقدامات انجام شده هیچ نتیجه مثبتی نداشته است.

از ابتدای هفته سوم دی ماه باز هم هوا آلوده شده و به حتم در روزهای آتی شاهد سرفه‌های پی در پی، بند آمدن نفس بیماران قلبی و ریوی،‌ افزایش دود و غبار، کاهش دید افقی و ... خواهیم بود.

هفته گذشته باد و باران به کمک تهرانی ها آمد و فقط برای چند روز آسمان آبی دوباره بر فراز شهرخودنمایی کرد و بسیاری از شهروندان با گرفتن عکس های زیبا از هوای پاک آسمان در گروه های اجتماعی و شبکه های مجازی آنها را به نمایش گذاشتند و یاد ایام نه چندان دور کردند.

هفته دوم دی واقعا هوا تمیز و پاک بود و به راحتی می توانستید در فضای باز نفس بکشید اما سرآغاز هفته سوم زمستان با دود و افزایش میزان آلاینده ها و ... همراه بود و 5 منطقه شاخص  آلودگی از حد مجاز فراتر رفت و نفس ها را بند آورد.

به گزارش سازمان هواشناسی در روز شنبه بدترین هوای تهران در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس ثبت شد و حوالی گیشا با عدد ۱۵۹ در صدر محدوده های آلوده پایتخت قرار گرفت. پس از آن ایستگاه شادآباد در منطقه ۱۸ با عدد ۱۵۸ ، ایشتگاه دانشگاه شریف با عدد ۱۵۴ و ایستگاه‌های شهرری و شمال منطقه ۲ هم با عدد ۱۵۲ در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

اکنون و برای چندمین بار برخی مناطق شهر از نظر میزان آلاینده ها در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و این یعنی اگر بار دیگر ابر و باد و مه و خورشید و فلک به کمک شهروندان نیایند مسوولان مجبورند حداقل مدارس را تعطیل کنند که به گفته خسرو ساکی،‌ مدیرکل آموزش‌وپرورش البرز؛ هر روز تعطیلی مدارس در دوره ابتدایی برای استان البرز یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هزینه مستقیم دارد!

البته پس وای به حال تعطیلی مدارس در شهر تهران که به حتم هزینه اش چند برابر خواهد بود.

در چند سال گذشته و به ویژه در دولت یازدهم، مسوولان بارها و بارها از اقدامات فوری و جدی برای کاهش آلودگی هوا سخن گفته اند که مصداق بارز آن هفته گذشته بود که ‌رییس جمهور در گفت و گوی مستقیم تلویزیونی اعلام کرد:‌ اقدام برای کاهش آلودگی هوا در دولت آغاز شده است و در همین زمینه تا کنون توانسته ‌ایم عمده سوخت نیروگاه‌های کشور را به گاز تغییر دهیم. همچنین در حال اصلاح بنزین مصرفی خودروها هستیم و در حال حاضر در ۷ کلان شهر بنزین اصلاح شده در اختیار مردم قرار می‌‎گیرد.

روحانی توجه به حمل و نقل ریلی را یکی از راه کارهای کاهش آلودگی هوا عنوان و اظهار کرد: در مجموع در زمینه کاهش آلودگی هوا اقدامات مناسبی صورت گرفته است و تعداد روزهای هوای ناسالم کمتر از گذشته شده است.

با وجود اقدامات مورد اشاره باز هم شاهد افزایش میزان آلاینده ها در شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت هستیم و قرارگیری مناطق وسیع از شهر تهران در وضعیت قرمز آلودگی و ... نشان می دهد اقدامات دولت یا کافی نبوده و یا به خوبی اجرایی نشده است.

امید است در مدت باقی مانده از زمستان 95 که بیش از 2 ماه خواهد بود؛‌ مسوولان چاره اساسی برای حل این مشکل بیابند و منتظر امدادهای غیبی و بارش باران رحمت و وزش باد ننشینند زیرا به گفته دولتمردان و کارشناسان میزان بارش باران نیز درسال جاری حداقل 50درصد کاهش یافته و نمی توان به این مساله نیز امید داشت.

دولت نیز بهتر است برای نجات جان و سلامت شهروندان نسبت به نوسازی خودروهای کاربراتوری، فرسوده، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها،‌پرداخت هزینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش خطوط مترو،‌ اقدامات فوری انجام دهد و اجازه ندهد شهرمان بیشتر از این در کمای حاصل از آلودگی هوا دست و پا بزند.