وضعیت استخدامی کارکنان شهرداری چه شد؟

صبح امروز اعضای شورای شهر تهران در سیصد و بیست و هفتمین جلسه شورای شهر به موضوع بررسی دوفوریت طرح ملاک عمل قرار دادن دستورالعمل اجرایی مورخ 26 اسفند 94 آزمون تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی شهرداری تهران به ثابت آزمایشی پرداختند.

معصومه آباد عضو کمیسیون سلامت، ایمنی و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی با تاکید بر ضرورت تصویب دو فوریت طرح آزمون تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان شهرداری گفت: حذف تعدادی از کارکنان شهرداری از این آزمون خارج از اخلاق و انصاف است و از شورا و رئیس شورا می‌خواهیم که در این خصوص و برای حل مشکل افرادی که با تغییر شرایط آزمون امکان بهره‌مندی از تغییر وضعیت استخدامی خود را نخواهند داشت با سازمان امور استخدامی مکاتبه شود. 

مرتضی طلایی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با دوفوریت این طرح گفت: در خصوص برگزاری آزمون و تغییر وضعیت 5 هزار نیروی شهرداری تهران اتفاقاتی افتاد و انتظاراتی در مجموعه‌ای از نیروها به وجود آمد. اگر شورا به قید فوریت این موضوع را پیگیری نکند عوارضش در سطح شهرداری ایجاد خواهد شد. 

در ادامه مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه دوفوریت پیشنهادی برای این طرح به لحاظ عاطفی بسیار خوب است، گفت: اما این موضوع باید منوط به این باشد که مطمئن باشیم اسناد بالادستی به ما این اجازه می‌دهد که این تغییرات موردنظر را به تصویب برسانیم.

وی تاکید کرد: براساس گزارشی که جلسه گذشته شورا آقای امانی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران ارائه کردند این موضوع از برخی قوانین متاثر بوده است. 

شاکری تاکید کرد: اگر دوستان در شورا و شهرداری براساس قوانین بالادستی می‌دانند که قانون در مصوبه موردنظر ما اشکال ایجاد نمی‌کند، موافقند اما به شرط شکسته نشدن قانون.

احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی با تاکید بر اینکه بررسی این مصوبه خیلی پیچیده نیست گفت: تاریخی را برای برگزاری آزمون و همکاری متقاضیان تغییر وضعیت اعلام کرده بودیم و بررسی شرایط لازم چندان وقت ما را نمی‌گیرد. عده‌ای از همکاران ما در شهرداری و شورای شهر برای تغییر وضعیت استخدامی خود امید داشتند. این خیلی مناسب نیست که به آنها اعلام شود که شرایط لازم را ندارند. پیشتر اعلام شده که افرادی که تا پایان سال 94 سابقه همکاری خدمتی دارند شرایط‌شان محرز شود. 

در ادامه تشکری هاشمی معاون توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در سخنانی در صحن شورای اسلامی شهر تهران به موضوع تبدیل قراردادهای کارکنان شهرداری پرداخت. 

تشکری هاشمی گفت: در تاریخ 26 اسفند 94 مجوزی از سازمان اداری و استخدامی کشور دریافت شد. برای تبدیل وضعیت 5 هزار نفر از شاغلین شهرداری تهران که براساس این مجوز این افراد از وضعیت موقت به وضعیت ثابت تبدیل می‌شوند. براساس آن مجوز ابلاغیه‌ای را در تاریخ 14 آذر 95 ارائه کردیم برای برگزاری آزمون اما  چند روز بعد طی نامه‌ای سازمان امور استخدامی اعلام کرد که با ابهاماتی در این خصوص مواجه هستیم. در تاریخ 28 دی 95 سازمان امور استخدامی کشور به ما اعلام کردند که در سال 75 براساس مصوباتی که وجود داشته باید حداقل افرادی دارای 3 سال سابقه همکاری با سازمان متبوع برای تبدیل وضعیت استخدامی داشته باشند. این دستورالعمل سازمان امور اداری و استخدامی در پرتابل شهرداری گذاشته شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر از متقاضیان تغییر وضعیت استخدامی تعداد 168 نفر دارای سابقه کمتر از 3 سال هستند با توجه به اینکه این آزمون در یک مرحله دیگر هم برگزار خواهد شد، ممکن است برخی از این افراد در طی این مدت انجام فرایند آزمون و روال اداری 3 سال خود را پر کنند. 

معاون منابع انسانی شهردار تهران به دیدار خود با معاون سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره کرد و با تاکید بر تفاهم فی‌مابین برای حل این مشکل از تمهیداتی برای رفع مشکل تغییر وضعیت استخدامی آن افراد خبر داد. 

وی همچنین تاکید کرد: در صورتی که افرادی که براساس این قانون تبدیل وضعیت استخدامی‌شان صورت نگیرد شهرداری تلاش خواهد کرد با تمهیداتی شرایط کاری و مالی شغلی آنها را بهبود بخشد تا مشکلات آنها کمتر شود. 

وی همچنین با اشاره به طرح موضوعی در شورای شهر مبنی بر درخواست از دولت برای کاهش شرط 3 سال سابقه برای تبدیل وضعیت استخدامی گفت: در این پیشنهاد ما هم با شما همسو خواهیم بود که به دولت پیشنهاد شود شرط 3 سال کاهش یابد. 

در ادامه احمد حکیمی پور عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران هم با تاکید بر اینکه شهرداری موسسه عمومی غیردولتی است گفت: این موضوع می‌تواند با مذاکره قابل حل باشد. 

رحمت‌الله حافظی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه استخدامی شهرداری مصوب مجلس شورای اسلامی است و شورای شهر اجازه ورود به این آیین‌نامه را ندارد گفت: کارگروهی در وزارت کشور است که در این خصوص دارای اختیار می‌باشد. 

حافظی همچنین با اشاره به مصوبه شورای شهر تهران برای ممنوعیت جذب نیرو در شهرداری تهران در 2 سال قبل گفت: شهرداری این تعداد نیرو را از کجا و چگونه جذب کرده است. 

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه موضوع تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای شهرداری تهران نیازمند بررسی‌های بیشتر است از اعضای شورای شهر خواست که یک فوریت این موضوع به رای گذاشته شود و در صورت اصرار اعضا به رای‌گیری درباره دوفوریت این موضوع متن طرح اصلاح شود.

رضا تقی‌پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران هم تاکید کرد که در صورت امکان به افرادی که برای آنها در خصوص برگزاری آزمون و شرایط احراز افراد جهت تبدیل وضعیت که نگرانی‌هایی داشتند اعلام شود که امور عادی استخدامی و گزینش آنها متوقف نمی‌شود و این نگرانی از آنها سلب شود. 

در ادامه اعضای شورای شهر در خصوص یک فوریت طرح ملاک عمل قرار دادن دستورالعمل اجرایی مورخ 28 اسفند 94 جهت آزمون تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی شهرداری تهران به ثابت آزمایشی رای‌گیری شد که یک فوریت این طرح رای نیاورد. 

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه به دوفوریت این طرح رای دادند که دوفوریت این طرح هم توسط اعضای شورای شهر تهران رای نیاورد. 

در ادامه جلسه چمران با اشاره به اینکه رای‌گیری اول برای پیشنهاد یک‌فوریت طرح بوده است، بار دیگر از اعضای شورای شهر برای یک‌فوریت این طرح درخواست رای کرد که این بار اعضای شورای شهر به یک فوریت طرح ملاک عمل قراردادن دستورالعمل اجرایی 26 اسفند 94 ازمون تبدیل وضعیت استخدامی کارکنان قراردادی شهرداری تهران به ثابت آزمایشی رای دادند.