چرا در خواب عطسه نمی کنیم؟

 نتایج حاصل از بررسی‌ها نشان داده است زمانی که ما به خواب می‌رویم تحت هیچ شرایطی عطسه نمی‌کنیم زیرا بخشی از اعصاب مغز که مسئولیت عطسه کردن را بر عهده دارند، در هنگام خواب غیرفعال می‌شوند.

محققان دانشگاه MIT به این نتیجه رسیدند که عطسه کردن در هنگام خواب غیرممکن است زیرا زمانی که انسان به خواب می‌رود غشای مخاطی مغز او متورم می‌شود و این عامل، اعصاب مربوط به عطسه کردن را غیرفعال می‌کند.

در هنگام بیداری ذرات، عوامل حساسیت‌زای تنفسی یا انواع مختلف بیماری، سلول‌های عصبی در بینی را تحریک می‌کنند. پس از این اتفاق، اعصاب سیگنال‌های مثبت را به مغز انسان می‌فرستند و در نتیجه این عوامل محرک، فرد عطسه می‌کند.

محققان دریافتند در جریان خواب عمیق سیستم‌های انتقال دهنده عصبی به طور کامل غیرفعال می‌شوند و در این شرایط عطسه کردن غیرممکن می‌شود. این مسئله به آن معنی خواهد بود که موتور عصبی انسان در هنگام خواب تحریک نمی‌شود و به همین خاطر سیگنال‌های مذکور به مغز انسان ارسال نمی‌شوند.

بررسی‌های دانشگاه MIT نشان داد در برخی موارد محرک‌های بیرونی روی سیستم عصبی بدن تأثیر قابل ملاحظه برجا می‌گذارند و به همین خاطر به محض آنکه از خواب بیدار می‌شویم، عطسه می‌کنیم.