گام مثبت مجلس در اجباری کردن مشاوره‌های ژنتیک

 همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره اظهارات رئیس سازمان بهزیستی کشور مبنی بر اینکه روزانه 80 نوزاد معلول در کشور متولد می شوند، گفت: معلولیت در ایران دارای دو نوع است نخست معلولیت براساس عوامل ژنتیکی یا مادرزادی و دوم معلولیت‌های اکتسابی یا سالمندی که باید برای کاهش هر دو نوع معلولیت برنامه‌های پیشگیرانه‌ای لحاظ شود.

نماینده مردم تکاب، میاندوآب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پیشگیری از تولد نوزادان معلول و پیشگیری از آسیب‌هایی که منجر به معلولیت می‌شود تنها راه نجات برای کاهش معلولیت‌ها است در این میان برای جلوگیری و کاهش تولد نوزادان معلول بحث مشاوره ژنتیک و مشاوره قبل و حین باروری باید مبتنی بر نظام ارجاع شکل گیرد.

وی با بیان اینکه لازم است دولت سرانه نگهداری از افراد معلول را در نظر بگیرد، تصریح کرد: نگهداری از معلول هزینه زیادی دارد که گاهی خانواده‌ها از پس این هزینه‌ها بر نمی‌آید بنابراین باید دولت به آن‌ها کمک کند.

هاشمی با تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه برای معلولیت‌های اکتسابی، یادآور شد: باید با اطلاع رسانی‌های متعدد و دقیق، مانع از معلولیت‌های اکتسابی شد چراکه اغلب این معلولیت‌ها بر اثر تصادفات شکل می‌گیرد که باید آموزش‌های لازم جهت رانندگی صحیح و درست ارایه شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: از سویی دیگر بسیاری از معلولیت‌های اکتسابی نیز به سالمندان بالای 60 سال اختصاص دارد که لازم است برای جلوگیری از آن، آموزش‌های لازم به افراد برای پیشگیری از معلولیت در سنین بالا ارایه شود.

وی به اثربخش بودن مصوبه مجلس در برنامه ششم توسعه مبنی بر اجباری شدن مشاوره‌های ژنتیک در خانواده‌ها اشاره کرد و تاکید کرد: با انجام این مشاوره‌ها می‌توان علت بروز معلولیت‌ها در خانواده را کشف کرد و تاریخچه خانوادگی را زیر ذره بین قرار داد زیرا با انجام این مشاوره‌ها مشخص می‌شود که آیا سابقه معلولیت در خانواده زوجین وجود دارد یا خیر.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: از سویی دیگر اگر در انجام این مشاوره‌های ژنتیک سابقه معلولیت در خانواده مشخص شود می‌توان با سازوکارهای مداخله‌ای و انجام آزمایش‌های مختلف مانع از تولد نوزادان معلول شد.