قدم های نامطمئن شهروندان بر معابر سست پایتخت

گروه اجتماعی- هنوز مدت زمان زیادی از اواسط شهریورماه و فرو نشست زمین در بزرگراه «ستاری»، گودال 5 متری خیابان «صفی علیشاه» در خیابان انقلاب و «خیابان رجب نیا» در منطقه 15 نگذشته که این بار در مهرماه و در ایام برگزاری مراسم های سوگواری محرم چند فرونشست در خیابان های مهم پایتخت اتفاق افتاد.

 

به گزارش افکارنیوز، در چهار ماه گذشته حداقل هفت حادثه فرونشست زمین در تهران اتفاق افتاده که هفته گذشته حادثه فرونشست زمین در میدان قیام سبب به شهادت رسیدن یک مامور آتش نشانی و کشته شدن یک کارگر شد در حالی که با پیشگیری های اصولی می شد از وقوع این حادثه تلخ داغدار شدن دو خانواده جلوگیری کرد.

 

همزمان با نخستین ساعات کاری شنبه 24مهرماه، پایتخت نشینان شاهد یک فرونشست دیگر در یکی از پرترددترین خیابان های شهر یعنی خیابان مصطفی خمینی بودند؛ وضعیت آنچنان مهم بود که سرهنگ حسن عابدی جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از مسدود شدن خیابان مصطفی خمینی در محدوده خیابان مولوی به علت فرونشست زمین خبر داد.

به اعتقاد کارشناسان به سبب مخاطرات طبیعی بالقوه و توسعه نامتوازن شهر، تهران با احتمال وقوع زلزله ، فرونشست زمین در ابعاد وسیع، سیلاب و ... مواجه است .

یکی از خطرات بالقوه ای که در حال تهدید دائمی تهران است، فرونشست دائمی زمین بوده که در چند سال گذشته به ویژه از ابتدای سال تاکنون بیشتر شده است.

بر اساس گزارش های سازمان زمین‌شناسی، در دشت‌های غربی و جنوب غربی پایتخت  هر سال حداقل سالانه ۳۶سانتیمتر زمین فرو می نشیند این در حالی است که تهران با این رقم پرچمدار فرونشست زمین در کل کشور بوده و میزان فرونشست در این دشهر 90برابر کل اتحادیه اروپاست.

فرونشست زمین در تهران دلایل متعددی دارد که می توان به برداشت بی رویه آب های زیر زمینی، نشت آب و ترکیدگی لوله در شبکه آبرسانی شهری، اجرای عملیات عمرانی پروژه های شرکت مترو و ... اشاره کرد.

 

دلایل فرونشست زمین

خشکسالی و برداشت نامتعارف و بی رویه آب های زیر زمینی با حفر چاه‌های غیرمجاز، نابودی آب خوان و منابع ذخیر آب های زیر زمینی، فرسوده بودن شبکه آبرسانی و هدر رفت آب به طور مستمر، کامل نشدن شبکه فاضلاب شهری و ... سبب شده زمین در دشت ورامین و دشت تهران، کرج و شهریار و در نقاط مختلف پایتخت به صورت مستمر فرو بشیند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی فرونشست زمین در کشور را باید مصرف بالای آب‌های زیرزمینی دانست .

بر اساس تحقیقات بخش زلزله مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن شهرسازی؛ فرونشست‌ها در شهر تهران و اراضی جنوب و جنوب‌غربی آن در حال رخ دادن است و می توان گفت میزان فرونشست زمین‌های اطراف تهران نسبت به کل کشور بیشتر است.

با وجود خطرناک بودن وضیعت فرونشست های مکرر در تهران، دولت و مسوولان هنوز هیچ تصمیم جدی و فوری برای حل این مساله اتخاذ نکرده و به روی خود نمی آورند که جان میلیون ها شهروند در خطر است و گویا قرار نیست تا فاجعه ای عمیق اتفاق نیافتد؛ کسی به فکر راه حل این مشکل باشد.

فرونشست زمین در مناطق ۱۸، ۱۷ و ۱۲ تهران بیش از سایر مناطق رخ می دهد و باید گفت به دلیل بافت فرسوده و همچنین تراکم بالای جمعیت ادامه این روند می تواند فجایع انسانی تلخی را موجب شود زیرا فرونشست زمین در جنوب پایتخت مانند بمب آماده انفجار بوده که در صورت عمل کردن میلیون ها نفر دچار تبعات ناشی از این انفجار می شوند.

در نظر بگیرید اگر فرونشست های عمیق تری در پایتخت رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد، آری بسیاری از ساکنان با مشکلات فراوانی مواجه شده و ممکن است شریان های حیاتی و راه های مواصلاتی ریلی، مترو، ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری از بین رود.

به اعتقاد برخی از کارشناسان محیط زیست در بخش آب و خاک بحران؛ فرونشست زمین سال هاست که اتفاق می افتد اما کسی برای پیشیگری از مرگ پایتخت، اقدام مناسبی نکرده و هیچ هشدار جدی نیز به شهروندان به ویژه افراد ساکن در مناطق در معرض خطر نداده و در کنار مدیریت شهری، دولت ( وزارت نیرو و راه و شهرسازی) درصدد علت یابی و رفع این مشکل برنیامده اند و به نظر می رسد هرروز باید شاهد وقوع یک حادثه فرونشست جدید در پایتخت باشیم.

هرچند به نظر می رسد با توجه به تکرار این حادثه هنوز هم جان شهروندان آنچنان ارزش ندارد که دولت با استفاده از تجربه کشورهای دیگر و به کارگیری روش های نوین و اصلاحات مورد نیاز، زمین زیر پای شهروندان را مستحکم کند و مانع وقوع حوادث تلخ و جبران ناپذیر شود.