بدهی 14 هزار میلیاردی دولت به تهرانی ها

گروه اجتماعی- چمران اظهار کرد: اگر 2هزار میلیارد تومان از این 14 هزار میلیارد بدهی معوق دولت به شهرداری در حال حاضر وصول شود، ما می توانیم میزان حمل مسافران متروی تهران را 2 برابر کنیم.

به گزارش افکارنیوز،‌ وی تاکید کرد: ریل، تونل و ایستگاه برای افزایش ظرفیت حمل مسافر آماده است ولی واگن آن موجود نیست.

چند سالی است که کارشناسان شهری،‌ اعضای شورای شهر و ... نسبت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به عنوان راهکار اصلی مقابله با آلودگی هوا سخن می گویند اما بحث توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در چند سال اخیر تبدیل به محلی برای مجادله و اختلاف میان دولت و شهرداری شده و دولت های دهم و یازدهم سهم قانونی خود بابت گسترش این شبکه را پرداخت نکرده اند به طوری که اکنون بدهی دولت به شهرداری پایتخت 14 هزار میلیارد تومان شده است.

براساس قانون 50درصد هزینه ساخت مترو و یا 82.5 درصد از هزینه خرید هر دستگاه اتوبوس درون شهری بر عهده دولت که در سال های اخیر دولت به هیچ کدام از وظایف خود عمل نکرده است.

به عبارت دیگر ‌از سال 92 تا کنون حدود 150 کیلومتر خط مترو در تهران ایجاد شده که هزینه ساخت هرکیلومتر برابر 250میلیارد تومان است که دولت باید 50درصد این مبلغ یعنی 125 میلیارد تومان به ازای هر کیلومتر را پرداخت می کرد که تاکنون چیزی پرداخت نشده است.

همچنین با توجه فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی اکنون در تهران حداقل به 5 هزار دستگاه اتوبوس به قیمت هر دستگاه 800میلیون تومان است که بر اساس قانون دولت باید 82.5درصد از این مبلغ را بپردازد که اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

در حالی که به گفته رییس شورای شهر با پرداخت 2 هزار میلیارد تومان می توان در کوتاه ترین زمان میزان حمل مسافران متروی تهران را 2 برابر کرد و یا با پرداخت بدهی 14 هزار میلیارد تومانی دولت ،‌شهرداری می تواند نسبت به ساخت و توسعه بیش از 120 کیلومتر شبکه مترو اقدام کند.

اما متاسفانه در سال های اخیر دولت تنها وعده های زیبا و مکرر برای مقابله با آلودگی هوا داده و درعمل، ‌اقدامی نکرده و  کاری از پیش نبرده است و در این میان تنها شهروندان متضرر شده اند که مجبورند یا ساعات طولانی را در ترافیک سنگین خیابان ها،‌معابر، بزرگراه های پایتخت سپری کنند و یا مجبور به تحمل ازدحام شدید واگن های مترو و اتوبوس های شهری هستند در حالی که با پایبندی دولت به تعهدات و ظایف خود می تواند مشکلات کلانشهر تهران را به خوبی حل و مدیریت کرد.

در پایان باید گفت ‌ تا زمانی که دولت به وظایف قانونی خود در قبال شهر تهران عمل نکند چه توقعی دارد تا شهروندان در زمینه حل مشکلات بیشترین همکاری را با مسوولان داشته باشند چرا که از قدیم گفته اند یک دست صدا ندارد.