لزوم حذف خرافات از صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی

 دکتر محمود خدادوست مدیرکل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت در این جلسه با بیان این مطلب که باید نهایت بهره را از ظرفیت گیاهان دارویی موجود در کشور برد، گفت: از ۱۵۰ سال گذشته، حکمای ایرانی بر این باور بودند که می‌توان از ظرفیت گیاهان دارویی در طب سنتی استفاده کرد.

رئیس شورای سیاستگذاری همایش طلای سبز افزود: از طرفی طب سنتی در ایران سابقه طولانی دارد. در آغاز دوره توجه به طب سنتی هیچ نوع سند راهبردی در کشور وجود نداشت، اما اکنون به نقطه ای رسیده‌ایم که می‌توانیم داروهای گیاهی تولید کنیم.

محمد هاشمی مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو نیز خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از طب سنتی می‌شود، باور بسیاری از مردم به خرافات آمیخته شده و متاسفانه این تصور وجود دارد که فعالان این عرصه عمدتا افراد سالخورده هستند. در حالی که با تاسیس دانشگاه‌های طب سنتی شاهد فعالیت نخبگان جوان در این حوزه‌ هستیم.

وی ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری همایش‌های تخصصی در راستای معرفی توانمندی‌های صنعت گیاهان دارویی، افزود: تصور می‌کنم انتخاب نام « طلای سبز» برای این همایش فرصتی است تا به یاد بیاوریم که چه ثروت عظیمی در کشور داریم که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است. ما باید سطح نگاه خود را بالا ببریم و کمی آرمان‌گرایانه تر به گیاهان دارویی نگاه کنیم تا به فرهنگ‌سازی ایده‌آل در رابطه با گیاهان دارویی دست یابیم.

دکتر محمد حسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز، اظهار داشت: رشد و توسعه مراکز تحقیقاتی مرتبط با گیاهان دارویی، افزایش فعالان این حوزه و تولید داروهای گیاهی برای بیماری‌های خاص، حاکی از توجه ویژه به بحث گیاهان دارویی و طب سنتی است.

عضو شورای سیاست‌گذاری پنجمین همایش طلای سبز خاطر نشان کرد: برگزاری همایش‌های تخصصی و طرح مباحث علمی فرصتی است تا کارشناسان و متخصصان این حوزه ، باورهای غلط اما شایع میان مردم بهبود بخشند و این همایش چنین فرصتی را برای مدافعان صنعت گیاهان دارویی فراهم کرده است.